חדשות היום

ישראל 2016: גם החילונים כבר יותר דתיים

סקר חדש מגלה: שיעור הדתיים באוכלוסיה גדל, בעוד אפילו החילונים שומרים יותר מצוות מאי פעם. אז עד כמה שכיחה אמונה באלוקים בישראל, באיזה איסור כשרות נזהרים הכי הרבה חילונים, ומה אחוז הנשים החילוניות ששואפות להתלבש בצניעות? הכל בכתבה שלפניכם

אא

פעם, החלוקה בין דתיים וחילוניים בישראל היתה ברורה למדי. דתיים ניסו לחיות לפי התורה, בעוד החילונים – שכונו פעם 'חופשיים' – התיימרו לחיות כרצונם בלי להתייחס למסורת ישראל כאל יותר מפולקלור. אבל החלוקה הזו כבר לא שחורה ולבנה כמו פעם. סקר שהזמין ערוץ 2 בשבוע שעבר מ'פאנל פרויקט המדגם' מבהיר חד משמעית: הציבור בישראל הופך, בעקביות, דתי יותר וקרוב יותר למסורת – גם כשמדובר באנשים המזדהים כחילונים.  

מתוך אלה המגדירים עצמם 'חילונים', מצא הסקר,  39.6% מאמינים באלוקים. 33.6% מאמינים ב'כוח עליון כלשהו' (כשמשקללים את כלל הישראלים, 66% מאמינים באלוקים, ועוד 20% מאמינים בכוח עליון. האתאיסטים הם מיעוט ברור בישראל). והאמונה הזו לא נשארת רק בתחום התיאורטי: 30 אחוז מהחילונים מדליקים נרות שבת ועורכים קידוש. שליש מהחילונים צמים ביום כיפור. התיעוב לחזיר הוא כנראה עניין מושרש מאד בדם היהודי: 47.9% מהחילונים לא נוגעים בבשר חזיר. רק 12%, למרבה הצער, מקפידים שלא לאכול פירות ים ומפרידים בין בשר וחלב.
נשים ישראליות מפגינות קרבה גדולה במיוחד למצוות המיוחדות לנשים. 35% מהנשים החילוניות היו בהפרשת חלה. הפרשת חלה אמנם הפכה בשנים האחרונות לעניין תרבותי/פולקלוריסטי יותר מאשר דתי, אבל את זה ממש אי אפשר לומר על מצוות נידה. המצווה הזו, שפעם הייתה נחלתם הבלעדית של נשים דתיות, נשמרת על ידי 7.4% מהנשים החילוניות, ועל ידי 45.9% מהמסורתיות. 30.9% מהנשים החילוניות מדליקות נרות שבת. אפילו צניעות היא כבר לא מושג מוקצה מחמת מיאוס בציבור החילוני: 37.2% מהנשים החילוניות אומרות שהן שומרות על צניעות במידה כזו או אחרת (לא הולכות עם גופיות, או מעדיפות חצאית, למשל). בסך הכללי, אגב, 51% מנשות ישראל מעידות על עצמן שהן שואפות להתלבש בצניעות.

שיעור הדתיים בציבור הישראלי הולך וגדל. הרוב חילוני בארץ, אומרים עורכי הסקר, קיים רק בקרב בני 35 ומעלה. בקרב בני 35 ומטה, הרוב לא מגדירים את עצמם חילונים. בקבוצת הגיל 24-34, רק 48.8% מגדירים עצמם חילונים. בקבוצת הגיל 18-24, האחוז נמוך אף יותר: רק 37.6% מגדירים עצמם חילונים. בסך הכל, 25.9% מהצעירים מזדהים כדתיים, לעומת 11.5% מהמבוגרים. וזה מתבטא גם בשמירת המצוות: 50.6% מהצעירים שומרים שבת, אך רק 16.1% מהמבוגרים עושים זאת. 47.1% מהצעירים הולכים לבית הכנסת בשבת, בניגוד ל-14.9% בלבד בקרב המבוגרים. ההפרשים הללו, אומרים עורכי המחקר, נובעים גם מהתקרבות הצעירים ליהדות – אבל בעיקר מהעובדה שחלק הדתיים באוכלוסייה הולך וגדל בגלל הילודה הרבה יותר במגזר הזה.

הסקר גילה גם עד כמה גדול חלקה של האוכלוסייה המכונה 'מסורתית' בציבור הישראלי. לא פחות מ-21.9% מהישראלים מגדירים את עצמם כמסורתיים. מה זה אומר בפועל? רובם הגדול מאמין באלוקים, צם ביום כיפור, ועושה קידוש בשבת. רוב משמעותי שומר כשרות בבית ובחוץ, וכמעט מחצית מהנשים המסורתיות משתדלות להתלבש בצניעות.

נתון מעניין נוסף הוא יחסה של האוכלוסיה הישראלית לנישואי תערובת. 65% מהישראלים אמרו שלא היו נישאים בשום אופן לאדם שאינו יהודי. אבל אפילו בקרב הציבור המזדהה כחילוני אחוז המתנגדים היה משמעותי: 42% לא היו נישאים לבן או בת זוג שאינם יהודים. 

תגיות:חילוניםדתיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה