אמונה

מדוע לא ייתכן טלפון שבור במסורת ישראל?

איך אנו יודעים שתורה שבע"פ לא עברה שינויים במשך הדורות? דניאל בלס משיב

אא

איך אנו יודעים שתורה שבע"פ לא עברה שינויים במשך הדורות? הרי כל דבר שמעבירים או מספרים בני אדם אחד לשני עובר בלי שימת לב שינויים? פגשתי מישהי שזו טענתה לכך שאינה נוהגת ע"פ זה.

* * *

שלום וברכה,

בורא עולם קורא את כל הדורות מראש. מי שאכן מאמין שספר התורה ניתן מבורא עולם - כבר יודע שהתורה לא שונתה ולא נשכחה במרוצת הדורות, כי ה' הבטיח בתורתו: "כי לא תשכח מפי זרעו" (דברים לא, כא).

וכן גם הבטיחו הנביאים: "ואני זאת בריתי אותם, אמר ה', רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך - לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ה' מעתה ועד עולם" (ישעיהו נט, כא).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

עובדה שלאחר 2000 שנות גלות חזרו יהודים מכל קצוות תבל עם אותן תפילין, אותה ציצית, אותה שבת, אותו סדר פסח וכו' וכו'. כך שלא ניתן לומר שהתורה שבכתב או שבעל פה נשכחה ח"ו. לכן לא נמצאת מחלוקת בגמרא האם תפילין צריכות להיות מרובעות או שחורות וכיוצא באלו השאלות, כל המחלוקות הן רק בפרטים הקטנים כמו בענפים של אילן גדול וחזק.

המושג שנקרא "טלפון שבור" אינו קיים במציאות שהמסר עובר על ידי אנשים רבים מדור לדור, כי אם נשים בחדר אחד עשרה אנשים שיעבירו מסר לעוד עשרה אנשים - הרי שאפילו אם אחד יטעה כל התשעה יתקנו אותו. לכן "טלפון שבור" לא קיים בהיסטוריה המונית שעוברת על ידי מיליונים מדור לדור.

אני מציע לך לחפש בגוגל חוברת שכתבתי בשם "שיחה גורלית", ובה תמצא התייחסות לשאלה זו, ושאלות נוספות. ניתן גם להציע לשואלת.

בברכה,

דניאל בלס

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה