טורים אישיים - כללי

תכבדו את המבוגרים - וקדושים תהיו

כשעבדתי במשרד לאזרחים ותיקים, הייתי אמונה על פניות הציבור בלשכת השר. אני זוכרת את א' - קשיש, ניצול שואה, שהיה מתקשר כמעט כל יום ללשכה, כל פעם בתואנה שונה

אא

השבת, פרשת קדושים, נקרא בפרשת השבוע "...מפני שיבה תקום והדרת פני זקן".

נפלה בידי הזכות לעבוד במחיצתו של אורי אורבך ז"ל - עיתונאי, סופר והשר לאזרחים ותיקים. אחת מהיוזמות הנהדרות שלו היא "שבת והדרת". היעד: להעצים ולתת כבוד לזקני השבט והקהילה באופן מיוחד בשבת זו.

וכך אמר אורי: "הפסוק המוכר כל כך, 'מפני שיבה תקום והדרת פני זקן', מופיע בפרשת קדושים, לכאורה לא במקום הטבעי שלו. תחילת הפרשה מוקדשת למצוות מוסריות שבין אדם לחברו: דאגה לעניים, לא לגנוב, לא להלין שכר, לא לקלל חרש ולא להכשיל עיור, לא לרכל ואפילו לאהוב את חברך כמוך (גם אם הוא לא בדיוק כמוך). המצוות הקשורים לזקנים מחכות בסבלנות (כמו שמבוגרים רגילים...), והן מופיעות רק לאחר רצף של ציווים המתרים בנו לא לנהוג בחוקות הגויים: "אל תפנו אל האובות ואל הידעונים, ואל תבקשו לטמאה בהם, אני ה' אלוקיכם. מפני שיבה תקום והדרת פני זקן ויראת מאלוקיך, אני ה'".

בעל "העמק דבר", הנצ"יב מוולוזין, מתייחס לשאלה הזו ומסביר כי לא סתם ניצב הפסוק הזה בסמוך למצוות המזהירות מעבודה זרה ומחוקות הגויים. בעוד שמנהגי הגויים היו לפנות אל האובות והידעונים בשעת צרה, או כדי לדעת את העתיד, הרי שתורתנו הקדושה דורשת מאתנו לכבד את הזקנים שלנו. זוהי התשובה היהודית למנהגי הגויים, ובלשוננו: אצלנו לא פונים אל קוסמים ומכשפים, אובות וידעונים, אלא אל האבות והידענים, הזקנים והחכמים.

מסר יהודי וחינוכי חשוב זה יצוין השבת בע"ה, פרשת קדושים, באלפי בתי כנסת וקהילות ברחבי הארץ.

האדם המבוגר, הזקן, ראוי לכבוד בשל ניסיונו וחכמתו.

לצערנו, אנשים מבוגרים עולים לכותרות לעתים קרובות מדי, בשל פעולות אלימות המופנות נגדם. תפקידנו הוא להדגיש דווקא את תרומתם, את יכולותיהם בשלל תחומים, ואת ניסיון חייהם העומד לרשות החברה כולה".

כשעבדתי במשרד לאזרחים ותיקים, הייתי אמונה על פניות הציבור בלשכת השר. אני זוכרת את א' - קשיש, ניצול שואה, שהיה מתקשר כמעט כל יום ללשכה, כל פעם בתואנה שונה: פעם זה היה הביטוח הפנסיוני ופעם הממשלה הכושלת. פעם התלונן על יוקר המחיה ועל התרופות שאינן בסל הבריאות, ופעמים אחרות על אדמות הקיבוצים ומפלס הכנרת.

בשלב מסוים הבנתי שא' רוצה שידברו איתו, שיקשיבו לו. זה הכל.

ואז התחלתי להתקשר אליו מיוזמתי -  בהתחלה מדי יום ואז בסופי השבוע, לפני שבת וחג, בצוק איתן ובימים קפואים של שלג.

והיתה צ', שהתקשרה פעמיים ביום רק כדי לשיר לנו שיר ערש רוסי. ואני הקשבתי והקשבתי, ולפעמים הצטרפתי לשירתה המתגעגעת.

והדרת פני זקן.

זה יכול להיות האבא או הסבא שלנו, השכן ממול, הזקן בבית הכנסת ובשטיבלך, הזקן עם עגלת בקבוקי המיחזור. שאו עיניים וחפשו אותם. תתקשרו, תשתפו, תשאלו, תציעו טיול קצר, תקשיבו להם.

וקדושים תהיו.

תגיות:קשישיםוהדרת פני זקןכיבוד אב ואם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה