ביטוח חיים - חיסרון באמונה?

ברור לכולם כי יש לבטוח בה בכל עניין, ומאידך יש לעשות השתדלות. מה יחסי הגומלין ביניהם?

אא

במסכת קידושין נחלקו רבי מאיר ורבי נהוראי, אם מוטל על האב ללמד את בניו אומנות ומלאכה, כדי לאפשר להם לפרנס את עצמם כשיגדלו. לדעת רבי מאיר: "לעולם ילמד אדם את בנו אומנות נקיה וקלה". רבי נהוראי חולק על כך ואומר: "מניח אני כל אומנות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה". כדעת רבי נהוראי פסק גם הרמב"ם שאינו מציין במקום כל שהוא, שאדם חייב ללמד את בנו אומנות (שו"ת "אגרות משה" או"ח חלק ב´ סימן קי"א).הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל (שם), דן בשאלה המעסיקה אנשים רבים, אם יש להימנע מרכישת פוליסת ביטוח חיים או ביטוח רכוש להגנה מפני גניבה, שריפה וכדומה, שמא ביטוחים מעין אלו מהווים מעין חסרון באמונת האדם שהכל מאיתו יתברך, והוא זן ומפרנס לכל, ודרכים רבות לו לכלכל את עולמו בחסד וברחמים ואל לנו לבקש פתרונות עבור מקרים שלא התרחשו. בתשובתו הוא מביא את דברי רבי נהוראי בסוגייתנו, מהם אפשר לכאורה ללמוד, כי כשם שאדם אינו חייב ללמד את בנו אומנות אלא ישים מבטחו בקב"ה שיכלכל את בנו כאשר זה יזדקק לכך, כך יש להימנע מרכישת פוליסת ביטוח המהווה התעסקות בדברים עתידיים.

חשיבות לימוד התורה בגיל הרך

אולם, הוא כותב כי עלינו לרדת לעומק דבריו של רבי נהוראי ולהבין, כי ודאי שהוא לא התכוון שיש לסמוך על הנס, שהרי נגזר על האדם (בראשית ג/יט) "בזעת אפך תאכל לחם", והיאך יותיר אב את בנו בלא אומנות? אלא מאחר שילד רך בשנים אינו יכול לשקוע בתלמודו ובאותו זמן גם לרכוש אומנות, סובר רבי נהוראי, כי יכול האב לסמוך על הקב"ה, שכאשר בנו יזדקק לפרנסה, הקב"ה יזמין לו מלאכה קלה שממנה יתפרנס בנקל.
הוא ממחיש את דבריו, כי כפי שברור לכל שיום השבת ועתות התפילה אינם כלולים בזמנים שבהם נגזר עלינו להשתדל עבור הפרנסה, כך גם שנותיו הראשונות של האדם אינן מיועדות לרכישת מקצוע, אלא ללימוד התורה הקדושה. יוצא אפוא, שגם רבי נהוראי מודה, כי בשאר שנותיו של האדם מוטלת עליו חובת ההשתדלות ואין הוא רשאי לסמוך על הנס. ממילא, רכישת פוליסת ביטוח, הרי היא ככל דרכי ההשתדלות להפקת רווחים, כקניית קרקעות וכמסחר. אמנם, מציין הגאון, עלינו לזכור בכל עת, כי כל מסחרנו ועסקינו תלויים ביד הקב"ה.
מן הראוי לסיים בדברי ה"חזון איש" זצ"ל (חלק א´ אגרת ה´), כי כל זמן שאדם יכול לעמול בתורה, ייטיב אם יעשה כן, ואל לו לדאוג ולחשוש שאין בידיו אומנות חשובה, שהרי אם ירצה הקב"ה יעשירו גם דרך אומנות פשוטה וקלה. ומאידך גיסא, ככל שיוסיף וילמד תורה, אפילו שנה אחת, אין לשער את זכותו הרבה עד מאד.
תגיות:אמונהביטחון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה