בריאות ותזונה

פריצת דרך רפואית: משותק הזיז את ידו

שתל ממוחשב, שהושתל במוחו של משותק צעיר, אפשר לו להניע את שריריו. באמצעות השבב הצליח הצעיר לפתוח ולסגור את כפות ידיו, להרים כרטיס אשראי ו"לגהץ" אותו, ואף להחזיק מברשת שיניים

אא

פריצת דרך רפואית: צעיר אמריקני שנפגע בחוט השדרה והפך משותק, הצליח לראשונה להזיז את כף ידו באמצעות שבב ממוחשב שהושתל במוחו – כך דווח בכתב העת Nature.

חברת הטכנולוגיה Battelle, שחברה עם מדענים ורופאים מאוניברסיטת אוהיו, פיתחה מיתקן המהווה קפיצת דרך רפואית. המיתקן, אמנם, אינו מרפא את השיתוק, אך הוא נחשב לטכנולוגיה ראשונה מסוגה, המאפשרת למשותקים להניע את שריריהם.

בהיותו בן 19, נפגע קשות יאן בורקהרט, סטודנט באוניברסיטת אוהיו, בתאונת צלילה. בעקבות התאונה, נפגע חוט השדרה שלו והוא הפך משותק מהחזה ומטה. "הפכתי כלוא בתוך הגוף שלי. אבל תמיד הייתה לי תקווה שבעתיד הדברים ינועו בכיוון הנכון", סיפר בורקהרט.

לפני כשנתיים צורף בורקהרט לניסוי במתקן חדש. מדובר בשבב מחשב בגודל אפונה, העוקף את חוט השדרה. השבב מושתל במוח וקורא את פקודותיו. פקודות המוח נקלטות בשבב, ומועברות דרך כבל אל מחשב. המחשב שולח אותות חשמליים אל השרוול בזרוע. כך נעים השרירים והגידים ונגרמת תנועה.

זמן קצר לאחר הניתוח הראשון, לפני כשנתיים, הצליח בורקהרט לפתוח ולסגור את כף ידו. שנתיים אחר כך, שופרו תנועותיו. הוא הצליח להרים כרטיס אשראי ו"לגהץ" אותו, הוא הרים כוס קפה עד לפיו, ואף החזיק בידו מברשת שיניים.

בורקהרט, בן ה-24, אמר שהוא גאה ליטול חלק במחקר, "כדי לסייע לקדם את המחקר". בורקהרט הוסיף כי הוא מקווה שהדבר יוביל לשיפור איכות חייהם של אנשים הסובלים משיתוק ופציעות אחרות.

השלב הבא הוא הפיכתו של המיתקן לנייד, על מנת לאפשר לנכים לתפקד ולפעול גם ביום-יום.

"תנועותיו של בורקהרט בכף היד נשמעות כמו פשוטות לרוב האנשים, אבל עבור המשותקים מדובר בהישג אדיר. זה מדהים לראות את ידו חסרת החיים של מטופל במשך חמש שנים, נעה שוב בפקודה. אנחנו מקווים שנוכל להעניק את ההישג הזה ועתיד טוב יותר לא רק ליאן אלא לעוד מיליונים אחרים בעולם שסובלים ממוגבלויות", אמר ד"ר אלי רזאי, נוירוכירורג מאוניברסיטת אוהיו.

תגיות:טכנולוגיהרפואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה