ספרים

ההגדה של פסח, שתענה על כל הקושיות שלכם

אם ילדים שואלים ארבע קושיות בליל הסדר, למבוגרים יש לפעמים הרבה יותר – משאלות על סידור הקערה ועד תמיהות על תוכן ההגדה. ההגדה לפסח החדשה של הרב זמיר כהן תספק לכם את כל התשובות – וגם הרבה יותר מזה

אא

ליל הסדר הוא לילה חגיגי בכל בתי ישראל הקרובים למסורת, ולא במקצת. סידור הקערה מתבצע לפי התרשימים בהגדה של פסח, שלוש המצות נעטפות בזהירות שמא ישברו, וההגדה של פסח נקראת מהחל ועד כלה, בין אם מבינים בה כל מילה ובין אם לא.

ובכל זאת, קושיות בפסח שואלים לא רק הילדים, שמטפסים על הכיסא כדי לדקלם את 'מה נשתנה' במנגינה שלמדו בגן. קושיות, אם נעצור לרגע, יש גם לרבים מהמבוגרים. למה שלוש מצות ולא לחם משנה כמו בכל שבת וחג? איך הגיעה ביצה לקערת ליל הסדר? מה הקשר בין חד גדיא וסיפור יציאת מצרים? והמחלוקת על מספר המכות שקיבלו המצרים במצרים ועל הים – מה פשרה?

בימים אלה יוצאת לאור ההגדה לפסח של הרב זמיר כהן, 'אבני נזר', שמספקת תשובות להרבה יותר מארבע קושיות. מי שיסב לשולחן הסדר עם ההגדה הזו, יגיע בסיום הערב לאמירת 'לשנה הבאה בירושלים הבנויה' עם הבנה מעמיקה יותר מתמיד של חג הפסח ושל ההגדה. הגדת 'אבני נזר' מאירה מזווית מיוחדת גם את סגולת חודש ניסן ומהות חג הפסח, דרך מגוון רחב של הלכות פסח הרלוונטיות לכל אחד, ועד ביאור לשיר השירים ופרק של ממצאים ארכיאולוגיים שקשורים ליציאת מצרים – ההגדה הזו מקיפה את חג הפסח וליל הסדר מכל צדדיו.

 

מה מכיל הביאור החדש?

הביאור המושקע מחולק לארבעה חלקים. בחלק הראשון מופיעים מאמרים בנושאים שונים: חודש ההתחדשות, הכנות לפסח, שבת הגדול, חג המצות ברובד הדרש והרמז, וכן מאמר בנושא שביעי של פסח.

החלק השני מכיל את הלכות פסח, דיני חודש ניסן, ההכנות לפני פסח, דיני ערב פסח וכמובן דיני ליל הסדר.

חלקו השלישי של הביאור המושקע, מתרכז בחג עצמו: סדר קרבן פסח, סדר בדיקת חמץ, סדר הקערה, הגדה של פסח, ואפילו ברכת המזון ופזמונים לליל הסדר, כולל ביאור.

בחלק הרביעי מופיע ביאור שיר השירים (שיצא כבר בעבר בספר נפרד), ובחלק החמישי מופיע נספח מרתק אודות השעבוד במצרים והגאולה, בראי הארכיאולוגיה.

הספר החדש 'ההגדה של פסח עם פירוש' הספר החדש 'ההגדה של פסח עם פירוש'

אין ספק שמי שמעוניין להתכונן לחג כראוי, וגם להבין לעומק את ההגדה, הלכות החג והמשמעויות שלא תמיד ידועות לכולנו – יוכל למצוא בספר את כל הנדרש.

"לקט הביאורים על ההגדה נכתב במשך שנים לקראת חג הפסח, וכעת הגיע הזמן להוציא את אוסף הביאורים האלה כספר אחד", מספר הרב זמיר כהן בראיון לאתר הידברות, לרגל הוצאת הביאור החדש.

האם מדובר בחלק מסדרה עתידית של פירושים, שממשיכה את פירוש שיר השירים ומגילת אסתר? אם כן, מה יהיו הפירושים הבאים בסדרה?

"נראה איך הקב"ה יוביל את הדברים. השאיפה היא להאיר ולבאר כל מה שיכול לתרום לעם ישראל מצד הבנת כתובים שלעתים נראים עלומים ואפילו תמוהים, ויהודי מן השורה מתקשה להבין אותם. המטרה היא לאפשר לכל אחד להפיק את מוסרי ההשכל לחיים שנמצאים בשפע רב בכל כתבי הקודש. רק צריך לפתוח וללמוד.

"הספר הבא בסדרה זו הוא פירוש על מגילת רות, ונקוה שה' יזכנו להוציאו לאור בהקדם".

הספר מכיל בתוכו גם את ביאור שיר השירים, שיצא לאור לראשונה לפני 11 שנים. מדוע הוחלט לצרפו שוב, והאם בוצעו בו שינויים?

"נוהגים לקרוא את שיר השירים בליל הסדר ובפסח, משום שהשיר עוסק במסלול ההיסטורי של עם ישראל מיציאת מצרים ועד הגאולה, כמבואר בספר. מסיבה זו נכלל הפירוש בהגדה, לאחר שנערכו בו שיפורים קלים".

בסוף ההגדה מופיע נספח מיוחד במינו: "השעבוד במצרים והגאולה – בראי הארכיאולוגיה". בעבר נכתב לא מעט על פפירוס איפוור, אותו פפירוס מצרי עתיק שמתאר תקופה קשה מנשא שבאה על מצריים, ושמאפייניה דומים להפליא לתיאור סיפור יציאת מצרים בתנ"ך: 'הנהר נעשה לדם', 'בכל מקום נמצא קובר אחיו באדמה', וכן הלאה. אבל בנספח להגדה מופיעים עוד ממצאים ארכיאולוגיים רבים שתואמים לסיפור יציאת מצרים. "נמצאו, למשל, קינות כאובות של המצרים על השפחות שלקחו את הכלים והתכשיטים של הגבירות המצריות", אומר הרב זמיר כהן. "ממצא מעניין אחר שהתגלה הוא חותמת מתקופת אבותינו במצרים שעליו חקוק השם יעקב. כמו כן נמצא תרשים שבו נראים עבדים בעלי עור בהיר עובדים בייצור לבנים ובבניה, ונוגש מצרי בעל עור כהה עם מקל ביד, וכך עוד ממצאים מרתקים רבים אחרים".

הספר מכיל גם מאמר קצר אודות ההכנות לפסח, כולל הלחץ והעומס של תקופה זו. אילו עצות יוכל לתת הרב לקוראים בנושא זה, בפרט כעת כאשר הלחץ נמצא בשיאו?

"על אף העומס ודוחק הזמן בימים אלה, מומלץ בפרט לאנשים לחוצים לקרוא בכל בקר כמה דקות בספר מוסר העוסק במידת הכעס ובמידת הסבלנות. הדקות האלה יכולות לחולל פלאים לאורך כל היום. גם לימוד ההלכה יועיל כדי לדעת מה חובה מעיקר הדין וחייבים להקפיד עליו, ומה אינו אלא הידור".

להזמנת ההגדה של פסח עם פירוש הרב זמיר כהן.

לעמוד הספר באתר הידברות שופס.

שימו לב, נותרו 36 שעות בלבד לסגירת ההשתתפות במהפכת האינטרנט היהודית! התומכים החדשים (וגם הישנים) יקבלו במתנה את ההגדה המבוארת של הרב זמיר כהן, כקובץ להורדה למחשב. להשתתפות הקליקו כאן

תגיות:הגדהפסחהרב זמיר כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה