כתבות מגזין

"החלום? שכל עם ישראל יכשיר את המטבח"

אלכסנדר ירון מוזס היה משגיח כשרות מהשורה, שעם הזמן פגש יותר מדי אנשים שביקשו להכשיר את המטבח הביתי שלהם, ולא בדיוק ידעו איך לעשות את זה לבד. לאחרונה, הקים יחד עם אשתו את מיזם "המשגיח – להכשיר את המטבח", דרכו הם מקווים להכשיר כמה שיותר מטבחים, אבל גם לבבות, כדי לקרב את הגאולה. הצצה לפרויקט ראשון מסוגו

אא

הפעם הראשונה שבה נתקלתי בשירות שבני הזוג מוזס מציעים התרחש כמעט במקרה: מודעה שקיבלתי במייל סיפרה על מיזם חדש, המציע שירות של הכשרת המטבח לפסח ולשאר ימות השנה.

המיזם, מהפכני וראשון מסוגו, מציע כי השירות ייעשה "תוך שלוש שעות", והכל בעזרתו האדיבה של אדם ירא שמיים, שיגיע עד הבית ויבצע את כל הנדרש על מנת להפוך את המטבח שלכם לכשר למהדרין, לא משנה באיזה מצב הוא נמצא כיום.

מופתעת וגם סקרנית משהו, מיהרתי לחייג למספר כדי לשמוע עוד קצת פרטים על השירות המיוחד. על הקו, היתה הדס מוזס, אשתו של אלכסנדר ירון מוזס, שבאדיבות ובסבלנות אין קץ, ענתה על כל שאלותיי והסבירה בדיוק את הפרטים.

קשה לי לתאר את השמחה שאחזה בי באותם רגעים. כמי שנדרשה לשירות דומה בעבר ונאלצה להסתדר לגמרי לבד (טוב, לא לגמרי לבד, הודות לחברה טובה אחת עם מספיק רצון טוב ורכב) – הרגשתי שמדובר בבשורה של ממש, עבור כל מי שתמיד רצה – ולא בדיוק היה לו איך.

 

"אנשים רוצים להכשיר את המטבח – ומתייאשים מראש"

הפרויקט עצמו החל לפני מספר חודשים, ארבע שנים לאחר שאלכסנדר ירון מוזס סיים את לימודיו מטעם הרבנות הראשית והוכשר כמשגיח כשרות מן המניין. עם הזמן, שם לב לעובדה מצערת, שהטרידה לא אחת את מנוחתו. "קלטתי שיש איזה 'ואקום' בתחום הזה של הכשרה", מסביר מוזס. "אנשים מתקרבים ליהדות, וכשזה הופך למשהו מעשי והם כבר רוצים להכשיר את המטבח שלהם - אין להם מספיק כלים כדי לבצע את השינוי הזה. רבים מהם מרגישים שזה מורכב מדי עבורם, הן מבחינת הידע והן מבחינת הציוד הנדרש במקרים מסוימים. בשלב מסוים, אשתי פשוט הציעה שנרכז את העניין הזה בעצמנו ונכשיר מטבחים. מאז אנחנו כל הזמן מופתעים מחדש מעד כמה השירות הזה נצרך ומבוקש".

כמי שמנהלת את הפרויקט, מפרסמת אותו וגם עונה למרבית הטלפונים, לנישה שלה נכנסה הדס מוזס, אשתו של אלכסנדר ירון מוזס, די בקלות. היא מצוידת בניסיון העבר הרב שלה כאשת תוכן שעבדה בערוץ 10 ובערוץ 2 וכבר מבינה דבר או שניים בשיווק. "כבר בשיחה הראשונה אני קולטת באוזן את האנשים", היא מסבירה, "את הציפיות שלהם, את הרקע ממנו הם מגיעים, וגם כמה הם כבר מתמצאים או לחילופין כמה צריך להסביר להם את תהליך ההכשרה ובמה זה כרוך".

אילו תגובות קיבלתם למיזם עד כה?

"אני יכולה להגיד שקבלתי תגובות מאוד חמות ונלהבות עד כה", מתארת הדס. "היו שהתלהבו מאוד מהמקוריות של הרעיון, כי זה באמת ייחודי. הרבה אמרו לי שאין שירות כזה ואין מי שיעשה את זה ויכשיר את המטבח לפסח. צריך להבין שהיום הרבה אנשים לא עוצרים את החיים כדי להתחזק. לא כולם הולכים למדרשה או ישיבה ורוכשים שם ידע בסיסי כדי שיהיו להם הכלים לקיים, אלא הרבה מתקרבים ליהדות בתוך החיים עצמם, מהמקום החילוני שבו הם גרים, מקום העבודה, המשפחה, ולא תמיד הם יודעים איך ומה לעשות כדי לקיים. מה שטוב הוא, שמצד אחד, בעלי עושה את זה בצורה ממוקדת וזריזה, ממש מתקתק ומכשיר את כל הבית. ומצד שני, הוא עובד בלי לחפף – הוא משתדל להכשיר לחומרא, לפי הדעות הכי מחמירות בהלכה".

היו לכם מקרים מיוחדים שנתקלתם בהם עד כה?

"כל אחד הוא סיפור מיוחד", מחייכת הדס. "ואני באמת לא אומרת את זה בשם המליצה. לא מזמן היה לנו מקרה למשל, שבעלי הכשיר את המטבח של אמא של חבר, שבמקצועה היא נגנית בתזמורת הפילהרמונית, והיום גם מתנדבת ללמד ילדי פריפריה נגינה. תוך כדי שהוא הכשיר את המטבח, בדיוק נערך שיעור נגינה בבית, וזה היה ממש משעשע", היא נזכרת וצוחקת.

"בנוסף, לפני שבוע בערך, התקשרה מישהי ואמרה שהיא חוזרת בתשובה וסיפרה שהיא ובעלה עוברים דירה, ושהיא מאוד רוצה להכשיר את המטבח, אבל בעלה, קיבוצניק לשעבר, שהוא גם אגב צאצא של הבעל שם טוב הקדוש - ממש לא בעניין. היא ביקשה שההכשרה תתרחש בשעות הבוקר, כשבעלה לא נמצא, ומאוד חששה.

"באופן אישי, חיזקתי אותה שהכי חשוב זה קודם כל שלום הבית בין בני הזוג, ולאט לאט הם יגיעו להבנות בנושא. אבל למרות זאת, היא התעקשה שנבצע את ההכשרה, וקבענו תאריך. כמה ימים לאחר מכן, היא התקשרה נרגשת וסיפרה שקרה לה ממש נס: בעלה חזר מהעבודה, ובישר לה שהוא מסכים להכשיר את המטבח, הודות לשיחה שנזדמנה לו בנושא עם מישהו. 'זה הכל בזכות התפילות שלכם', היא אמרה לנו. אמרתי לה שזה הכל בגלל הרצון הטהור והאמיתי שלה לקיים את המצווה הזאת".

מלבד זאת, הדס מספרת על עוד מקרים רבים שהגיעו אליהם, ובהם אם לבן חוזר בתשובה שהחליטה להכשיר עבורו את המטבח, בחור שחזר מטיול בחו"ל במהלכו התקרב ליהדות ומשחזר לארץ ביקש להכשיר את המטבח של אימו, אם חד הורית שלא היה מי שיבצע עבורה את ההכשרה כהלכה, וגם כאלה שהחלו להתעניין בעקבות ההכשרה גם בנוגע לקיומן של מצוות לגמרי אחרות, והרגישו בנוח לשאול את מי מבני הזוג הלבביים.

אז איך מתרחש התהליך עצמו?

"בשלב הראשון, אני מגיע למטבח שאליו מזמינים אותי", מסביר מוזס, "ומתחיל להבין ביחד עם בעל הבית איפה נמצא כל דבר. ביחד אנו מאתרים את כל הכלים ומוצרי החשמל. בשלב השני, אנחנו מתחילים לברר מה היה השימוש בכלים: מה חלבי ובשרי ומה טרף, במה השתמשו בחם ובמה בקר. לאחר מכן, מחלקים את כל הכלים לקבוצות, ואז אני מסביר מה אפשר להכשיר ומה לא ובאיזה אופן, מה צריך ללבן ומה להכשיר בצורה אחרת. בשלב האחרון אני עורך את ההכשרה בפועל".

 

"רוצים להנגיש את ההלכה לכל אחד באשר הוא"

לבני הזוג מוזס חשוב גם להדגיש שאמנם השירות בעיקרו הוא הכשרת המטבח בבית הלקוח תמורת תשלום, אולם מבחינתם מדובר בשירות שהוא הרבה מעבר – לכל מי שצריך, ומכל הלב. "גם מי שרוצה עזרה כדי לעשות את ההכשרה או ההטבלה בעצמו -  אנחנו עדיין שמחים להסביר טלפונית איך לעשות את זה, וללא עלות כמובן. זו לא טרחה, זה לא בלגן. מכל הלב. נשמח מאוד מאוד לעשות את זה.

"כל העניין הוא שבסופו של דבר המטבחים יהיו כשרים. לא משנה אם זה מישהו שצריך עזרה פיזית בהכשרה, אדם אחר שזקוק רק למידע שיעשה לו קצת סדר בראש, מקרה של מי שכבר הכשרנו לו את המטבח וצצו לו שאלות נוספות, או אפילו סתם אדם עם שאלות יומיומיות קטנות – את כולם אנחנו מדרבנים להרים טלפון בלי לחשוב פעמיים, לשאול, לברר, כי הרבה פעמים לא יודעים ואז שוגים.

"אנחנו רוצים להנגיש את ההלכה לכל אחד באשר הוא, וגם להטביל ולהכשיר את הכלים בפועל למי שצריך, ולהפוך את המטבח שלא היה כשר – למטבח לשר שאוכלים בו בדרך ה'. זו אמנם פרנסה עבורנו, אבל יש בה גם הרבה שליחות מעבר לזה מבחינתנו. זו בעיקר השקה שבין להתפרנס לבין לעשות את עבודת ה' שלנו. כי בסופו של דבר, כשרות המאכלים היא כשרות הלב, וזה הדבר המרכזי מבחינתנו.

"החלום שלנו הוא להעסיק עוד כמה מכשירים בעסק הזה, כדי שכל עם ישראל יכשיר את המטבח שלו", מסכמים בני הזוג מוזס. "ולא בגלל שאנחנו מסתכלים על הצד העסקי שבעניין, אלא בגלל שאנחנו מאמינים ומקווים שכך זה יהיה, לטובת עם ישראל. אני מנהלת עמוד פייסבוק וקבוצת וואטסאפ של העסק, וכל פעם מחדש מתרגשת מכמות השאלות והטלפונים שאני מקבלת מדי יום, ומכך שרבים מהשואלים הם אנשים שמנהלים אורח חיים חילוני לגמרי, אבל בכל זאת מעניינת אותם כשרות המטבח שלהם, והם מבקשים שנבוא ונכשיר. בסופו של דבר, מדהים איך עם ישראל משתוקק להיות בכשרות הלב והמטבח. אנשים מתקרבים, ורוצים לתת ביטוי מעשי מחייב למשהו פנימי ועמוק שהם מאמינים בו".

מעוניינים ליצור קשר עם בני הזוג מוזס? כתבו לhadasrehes@gmail.com –

הטבה מיוחדת לגולשי אתר הידברות: 10% הנחה (יש לציין שהגעתם דרך הידברות).

תגיות:מטבחכשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה