ספרים

הרב זמיר כהן: "הממצאים המתאימים למסופר בתנ"ך – הולכים ומתרבים"

ספרו החדש והייחודי של הרב זמיר כהן, "ארכיאולוגיה תנ"כית", מציג שורה ארוכה ומרתקת של ממצאים ארכיאולוגיים, שמתאימים בדיוק לתיאורים בתנ"ך. ראיון

אא

לא מעט ממצאים ארכיאולוגיים שהתגלו בעשורים האחרונים מאששים את המסופר בתנ"ך. תתקשו אמנם למצוא את המידע הזה בכתבי עת מדעיים מן השורה, שאוהבים להציג מדע מכל סוג שהוא כסותר דת ואמונה, אבל בספרו החדש של הרב זמיר כהן, "ארכיאולוגיה תנ"כית" תמצאו בדיוק את זה: שורה ארוכה של ממצאים ארכיאולוגיים מרתקים שמתאימים בדיוק לתיאורי התנ"ך.

הרב זמיר כהן מספר שהרעיון להוציא ספר שיעסוק בנושא עלה בדעתו כבר לפני כעשר שנים. "חשבתי אז שכדאי להנגיש את שפע הממצאים הארכיאולוגיים המתגלים בארצות המקרא, ובפרט כאן בארץ ישראל, למי שעדיין לא נחשף אליהם. יש לזכור שהממצאים הללו מחזקים כל אדם הרפוי באמונתו: הם גם מוכיחים את אמיתות הפרטים המסופרים בתנ"ך, וגם מחזקים את שייכות ארץ ישראל לעם ישראל, בניגוד לאלה שיש המנסים לטעון שהגענו לכאן ככובשים זרים".

האם ענף הארכיאולוגיה מקבל את הנחות היסוד התנ"כיות?

"זה משתנה מארכיאולוג לארכיאולוג. ישנם ארכיאולוגים שמונעים משיקולים זרים, כמו רצון למצוא חן בעיני אומות העולם, או מתוך מוסכמות קודמות שהיו להם ומתנפצות מול הגילויים החדשים, אבל קשה להם להודות בטעותם. מולם כל ארכיאולוג ישר לב עומד מתפעל מול הממצאים העולם מבטן האדמה, ומוכיחים שוב ושוב את המופיע בתנ"ך. ממש בבחינת הכתוב בפסוק: 'אמת מארץ תצמח'".

העבודה על הספר הייתה יסודית וממושכת. הרב זמיר כהן החל לכתוב את רוב הפרקים כבר לפני עשר שנים, לאחר עבודת מחקר מקיפה שכללה איסוף חומר רב מספרי מחקר ידועים, ביקור ברשות העתיקות, סיורים בחפירות ארכיאולוגיות ושיחות עם ארכיאולוגים וחוקרים בכירים. "תוך כדי עבודה, התפרסמו מידי פעם גילויים נוספים המחזקים את המסופר בתנ"ך, וכולם נרשמו ותועדו. זה המקום להודות למר שלמה אשכנזי סמנכ"ל רשות העתיקות, לארכיאולוג אלי שוקרון מנהל החפירות בעיר דוד, ולעוד רבים אחרים על עזרתם. תודה מיוחדת מגיעה לעורך הראשי הרב ניסן לברון על עבודתו המקיפה בעריכת והעשרת הספר, גם בתוכן וגם בתמונות המרהיבות, וכן לעורך המשנה, ר' ערן בן ישי".

הספר המרהיב והמרתק "ארכיאולוגיה תנ"כית" הספר המרהיב והמרתק "ארכיאולוגיה תנ"כית"

אם העבודה על הספר התחילה כבר לפני עשר שנים, למה הספר יצא לאור רק עכשיו? 

"כפי שציינתי, היו לא מעט תגליות חדשות שנחשפו במהלך העבודה על הספר. תחום הארכיאולוגיה התנכי"ת מיוחד בכך שככל שחולף הזמן, כך מתרבים הממצאים המתגלים בהקשר התנכ"י, בפרט כאשר מדובר בחפירות המתבצעות בארץ ישראל. במהלך השנים שחלפו, במקביל לכתיבת הספרים האחרים, אספנו מידע חדש ויקר ערך כדי להוציא ספר שיקיף את כל הגילויים העיקריים".

הכרך הנוכחי שיוצא לאור, הראשון בסדרה, עוסק בתקופת המבול, תקופת האבות, תקופת השעבוד במצרים, ניסי יציאת מרים והנדודים במדבר עד הכניסה לארץ ישראל. תצלומים מרהיבים של ממצאים ארכיאולוגיים מקימים לתחיה מול עיני הקוראים את התקופות הקדומות הללו: מעקבותיו של אברהם אבינו בארץ ישראל ועד העדויות המצריות שנותרו ליציאת בני ישראל ממצרים, בניסים ובמופתים גדולים שהותירו רושם עז על האיזור.

אילו ממצאים ארכיאולוגיים הפתיעו את הרב באופן מיוחד?

"לכל ממצא יש ייחודיות משלו, אבל בין המרשימים ביותר שבספר זה ניתן למנות את תמונת הכתובת על סלע במצרים העתיקה, ובה מסופר על משנה למלך שהציל את מצרים משבע שנות רעב, כתובות וחותמות במצרים שבהן מוזכר השם 'יעקב' ושמות נוספים משמות אבותינו במצרים. וכמובן ישנה עדותו של אפוור, מצרי בן אותה תקופה, שמדווח על עשר המכות ויציאת מצרים, מנקודת מבטו של העומד בצד השני".

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

האם הרב מכיר ארכיאולוגים שאמונתם בתורה ובקב"ה התחזקה בעקבות ממצאיהם?

"בספר מופיע הריאיון שערכנו בהדברות עם הארכיאולוג אדם זרטל שנפטר לאחרונה, בו הוא מספר על התפנית המחשבתית שהממצאים גרמו לו ביחסו לתנ"ך, לאחר שגדל בקיבוץ חילוני לגמרי של השומר הצעיר. וישנם עוד רבים אחרים, החוזרים ומדגישים את השינוי בתפיסתם אודות אמינות המקרא בזכות אותם ממצאים".

אילו ממצאים המופיעים בספר, מוכיחים באופן ברור יותר מכל את שייכות ארץ ישראל לעם ישראל?

"בכל אתר ארכיאולוגי מאותה תקופה שנחפר בארץ ישראל, מוצאים את שרידי העבר היהודי המפואר שהטביע את חותמו על ארץ ישראל. הממצאים האלה רבים במיוחד באיזור המקדש שבירושלים, והם זוכים להתייחסות רחבה בכרך השני של הספר".

הספר המרהיב והמרתק "ארכיאולוגיה תנ"כית" ניתן לרכישה בהידברות שופס, גם בפני עצמו וגם כחלק מערכת פסח מהודרת, שיכולה להיות מרשימה ביותר כמתנה לחג. מומלץ ביותר!

תגיות:ארכיאולוגיה מקראיתארכיאולוגיההרב זמיר כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה