כשרות

המדריך המלא להלכות כשרות לפסח: בשר

בסדרת הכתבות הבאה נעסוק בהרחבה בכל מה שרציתם לדעת בנוגע לכשרות בפסח, ולא היה לכם את מי לשאול. והפעם: בשר עוף ובקר – על מה חשוב להקפיד? מה ההבדל בין כשרות רגילה לכשרות מהודרת? ואיך נינצל מזיופים בכשרות?

אא

אחד המוצרים הבסיסיים ביותר הנרכשים במשך השנה בכלל, ובחגים הבאים עלינו לטובה בפרט, הוא בשר בקר ועוף ומוצריו. משכך, נשתדל לעסוק בכשרותם בקצרה, ולהביא בפניכם את כל מה שאתם צריכים לדעת מבחינה הלכתית, לקראת חג הפסח המתקרב.

א. יש לדעת שמוצר זה הינו אחד המוצרים החשובים ביותר בתחום הכשרות, כאשר לצערנו לא אחת קורים זיופים רבים, הן מצד אנשים החושבים "להרוויח" על חשבון הלקוח, והן מצד אחרים, שאינם יהודים. זה לא סוד, שפעמים רבות אנו שומעים על הברחת בשר מהשטחים למקומות שונים ברחבי הארץ. לכן, הדבר הראשון שעלינו לעשות לפני מסע הקניות לחג, הוא קודם כל להתפלל: "יהי רצון מלפניך ה', שלא נבוש ולא נכשל חס ושלום במאכלים שיש בהם חלילה חשש". ובלי ספק, נוכל לחסוך הרבה עוגמת נפש אם נקדים תפילה לכל דבר שאנחנו עושים. 

ב. ישנה חשיבות רבה לשאול ולהתייעץ עם רבנים מוסכים בענייני הכשרות, כי רבים מאיתנו אומרים לעצמם מילא בעניינים הקשורים להלכות שבת, פסח וברכות יש מה לשאול, אבל בענייני כשרות הבשר? הלא היום כמעט כל מוצר חתום בחותמת "בד"ץ", אז לכאורה נראה שזה מספיק, ומעבר לזה אין כל כך כבר מה לשאול.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אולם, יש לדעת שפעמים שהבד"ץ בעצמו מפרסם מודעות על זיופים של מפעלי מזון או חנויות פרטיות, שלצערנו זייפו את חותמת הבד"ץ. בנוסף, לא אחת קורה, שגם לאחר הפרסום חלקם של המוצרים עדיין מסתובבים בסופרים וברשתות השיווק, ולא כולנו יודעים שאכן מדובר במוצר מזויף. ואם כן, כאשר מתעדכנים מדי פעם על ידי רבנים המתמצאים בתחום רחב זה, יש סיכוי גדול שבעזרת ה' לא נתקל ונכשל חלילה במוצרים מזויפים.

ג. תחום הכשרות, באופן כללי נחשב לתחום מורכב ורחב היקף, הרבה מעבר למה שאנחנו חושבים לעצמינו. למעשה, כל מערכת כשרות מכובדת מורכבת מרבנים ופוסקי הלכה, מפקחים ומשגיחים, אשר הם בעצמם נעזרים פעמים רבות במהנדסי מזון, כימאים, אגרונומים, וכמובן בעלי המפעלים בעצמם, שהם אחד הדברים הבסיסים ביותר במערכת. גם פועלי היצור, הסוכנים ועוד, שכולם יחד שותפים בסופו של דבר לגוף אחד, העונה לשם "מערכת כשרות כהלכתה".

לכן, דרושה זהירות רבה לוודא שאנו אכן זוכים לקנות מוצרי מזון מפוקחים כראוי, כאשר אחת האפשריות המשמעותיות ביותר שיכולות לאפשר לנו להגדיל את הסיכוי לכך, הוא הבירור וההתייעצות מדי פעם בפעם עם מומחי הכשרות, ובד בד, כאמור, גם להתעדכן בהודעות שמפרסמות מערכות הכשרות השונות לידיעת הציבור.

 

כשרות עוף למהדרין

ישנה טעות נפוצה בקרב רבים, שסוברים שרכישת עוף אינה מצריכה הכשר טוב וקפדני למהדרין, כי לכאורה, במבט שטחי, לא נראה מסובך במיוחד להכשיר עוף בהשוואה לבקר, ולהפך, לעיתים נראה שחבל לשלם יותר. רבים אף חסים על ממונם, ובטוחים שרכישה של עוף בכשרות מהודרת יותר, משמעה בסך הכל עניינים בירוקרטים שלא כדאי להיכנס אליהם, ובכלל, אין עניין לפרנס את מערכות הכשרות השונות, אלא עדיף לרכוש את הזול ביותר.

בעניין זה, חשוב לדעת כי בכשרות עופות למהדרין מקפידים על עניינים הלכתיים משמעותיים מסוימים, שבכשרות רגילה המיועדת לכלל הציבור לא מקפידים (גם למעט אוכלוסיות שלא מהדרות ברכישת כשרות מהדרין). כך שגם עם רצון טוב מבחינה טכנית, לא תמיד יש אפשרות להדר ברמת ההתנהלות, ולכן בדרך כלל, כשרות רגילה אינה יכולה להרשות לעצמה להקפיד על הידורים והוספות חשובות ונדרשות במערכת, לטובת המערכת כולה. לעומת זאת, במערכות הכשרויות הגבוהות, יש אפשרות לדרישה גבוהה יותר מהסטנדרט בתחום השחיטה. הדוגמאות הנפוצות לכך, הינן:

א. קצב בדיקת הסכינים הנבדק לאחר מספר לא גבוה יחסית של עופות, ומשמעותי כדי לקבוע את טיב השחיטה, שהינו מאוד משמעותי בהלכה, שכן חשוב שהסכין תהיה חדה במיוחד, על מנת להסב לעוף כמה שפחות צער.

ב. קצב בדיקת הריאות הוא איטי יותר, ומאפשר בדיקה מתוך מחשבה ושיקול דעת בהיר ונינוח יותר. בנוסף, הבדיקה נעשית על ידי כמה בודקים, כך שלא נוצר עומס על בודק אחד בלבד.

ג. פיקוח מתמיד על הלולים של העופות, לבל יחדרו בעלי חיים שיכולים חלילה להטריף את העוף.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ד. השגחה צמודה על זריקות וחיסונים של העופות, הניתנות לאפרוח ביום האחד עשר לחייו, כך שהמחט לא תגרום חלילה להטרפת העוף. מדובר בעניין משמעותי, הנאכף במקומות המתבקשים, על ידי כל מערכת כשרות המתנהלת על פי הוראות הרבנים הגאונים המפקחים עליהם. יש המזריקים בשוק העוף ויש מזריקים בחזה העוף.

ה. בדיקה איטית ומדוקדקת של צומת הגידים (הנמצאים בשוק 16 במספר), על ידי כמה בודקים, זאת על מנת לוודא שהגידים אינם קרועים וכדומה.

עוד חשוב לציין, כי כיום יש כשרויות גבוהות המקפידות להעסיק שוחטים אשר מעבר לידע ההלכתי והפרקטי שלהם בתחום, הם גם יהודים יראי שמיים הנשמעים להוראות גדולי הדור, ומשך מבינים כפליים את גודל האחריות הרובצת על כתפיהם כשוחטים ובודקים. ולכן, בין היתר, מקפידים גם להחזיק אך ורק בטלפונים כשרים המאושרים על ידי הרבנים. זאת מתאפשר, רק במערכת כשרות גבוהה שלא ניתנת ללחצים, ויכולה להרשות לעצמה לדרוש בנחת ובקפידה את אשר על ליבה, לטובת מערכת מהדרין.

ברוך השם, כיום ישנן כשרויות מצוינות העונות לדרישות ההלכתיות, ואף מעבר לכך, בתוספת הידורים. כך שחובה על כל אדם לקנות עופות אך ורק מכשרות גבוהה ומהודרת, ולא להיבהל מכל מיני דיבורים ולשון הרע על דה ועל הא. בפרט, שכיום בכל מערכת כשרות גבוהה יש רבנים חשובים וידועים העומדים מאחורי הכשרות, ואינה חלילה כמערכת שאין לה פיקוח הלכתי הולם וראוי, כפי שמצוי לצערנו במקומות מסוימים. ויהי רצון, שכל ההולך לקנות עוף ובשר מתוך רצון וכוונה אמיתיים לעשיית רצון ה', לקנות מאכל כשר למהדרין, ולשמור על כשרות המטבח כהלכתו – לא ייכשל. שכן "ה' לא ימנע טוב להולכים בתמים".  

רוצים להיוועץ ברב שי עמר? תוכלו להתקשר אליו ישירות למספר 054-8448909

תגיות:כשרותפסחהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה