בריאות ותזונה

יושבים במשך שעות רבות? אתם בסיכון מוגבר למחלות לב וסוכרת

שיחה על המחקר החדש עם ד"ר יבגני מושקוביץ, מומחה לאנדוקרינולוגיה ורפואה פנימית

אא

סוכרת היא גורם משמעותי ומרכזי בשיעורי התמותה בעולם המערבי, בעיקר כתוצאה מסיבוכי המחלה. כיום אנו יודעים כי קיימים למעלה מ- 371 מיליון בני אדם ברחבי העולם אשר חולים בסוכרת, כאשר בישראל יש כחצי מיליון חולי סוכרת המהווים כ-7% מן האוכלוסייה, מתוכם 90% לוקים בסוכרת סוג 2, ומתוכם כ-80% סובלים גם מהשמנת יתר. לצד התפשטות מגיפת הסוכרת, הגורם השני לתמותה בישראל הוא מחלות לב – הקשורות בקשר ישיר למחלת הסוכרת.

ישיבה מרובה מעלה סיכון למחלות לב וסוכרת - מחקר חדש שפורסם בסוף ספטמבר 2015, מאשר את אחת ההשלכות הקשות ביותר של עידן הטכנולוגיה המאפיין את שנות ה-2000: אנשים שאינם פעילים במשך היום, לאורך שעות ארוכות, נמצאים בסיכון מוגבר לסוכרת ומחלות לב. למעשה, הקשר בין הגורמים הללו נשאר דומיננטי ללא תלות בגיל, מגדר או משקל הנבדקים. על מנת לבדוק זאת, החוקרים בדקו וניתחו נתונים שנאספו במשך שלוש שנים מכ-12,000 משתתפים, שנתבקשו לנטר את פעילותם במשך 16 שעות, בכל יום, למשך שבוע. הנבדקים חולקו לארבע קבוצות על בסיס הזמן שבו ישבו בעת שהיו מחוברים למנטר הפעילות. אחר כך נערכה השוואה בין הקבוצות ונמצא כי לקבוצה שהעבירה את הזמן הממושך ביותר בישיבה - היה 6% פחות מהכולסטרול הטוב (HDL), אותו כולסטרול המסייע להפחית סיכון למחלות לב. כמו כן, אותה קבוצה נמצאה עם רמות גבוהות יותר ב-16% של שומנים בדם, המגבירים את הסיכון לסוכרת ולמחלות לב.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

תוצאות המחקר משתלבות היטב עם ראיות קיימות, התומכות ביתרונות הבריאותיים הקיימים בתזוזה ובביצוע פעילות גופנית במהלך היום. כלומר, יש חשיבות גבוהה לביצוע פעילות קבועה לאורך היום, והפחתתה עשויה לשנות את רמות השומנים והסוכרים בדם ובכך להוביל לסוכרת ומחלות לב וכלי דם.

סוכרת ומחלות לב: הסיבוך המסוכן - מחלות לב וכלי דם, בתוכם התקפי לב ושבץ, הנם סיבת המוות המובילה בעולם. על פי ארגון הבריאות העולמי (WHO) - דיאטה, השמנה, חוסר פעילות, עישון ושתייה שאיננה בריאה, יכולים להגביר את הסיכון למחלות אלה, בפרט בקרב אנשים החולים בסוכרת. עוד טוען ארגון הבריאות העולמי, כי סוכרת מסוג 2 קשורה להשמנה והזדקנות, ומתרחשת כאשר הגוף אינו מייצר מספיק אינסולין לטובת המרת הסוכר בדם לאנרגיה. למעשה, סוכרת מסוג 2 שאיננה מטופלת כראוי ואף הופכת למוזנחת, עלולה במהרה להוביל לנזק עצבי, קטיעות, עיוורון, שבץ וסיבוכים קרדיו ווסקולאריים בהם מחלות לב וכלי דם.

מכאן, קיים קשר הדוק למדי בין סוכרת ובין סיבוכים קרדיו ווסקולאריים, כתוצאה משתי סיבות מרכזיות: הראשונה, רמות סוכר גבוהות בדם עלולות לגרום לפגיעה של כלי הדם, שמתעבים ומאבדים את גמישותם וכתוצאה מכך לדם קשה לעבור דרכם. הסיבה השנייה, הנה התמודדותם של הסוכרתיים עם נטייה מוגברת של שומנים בדם, הנוצרים מרמת גלוקוז גבוהה בדם, וגורמים לכלי הדם להיות צרים יותר, עד לחסימה מלאה שלהם, שעלולה לגרום להתקף לב, תעוקה וכאבים קשים ברגליים.

 

איך מתמודדים?

חידושים בטיפולים: סוכרתיים רבים מטופלים במגוון רחב של תרופות, שכן סוכרת הנה מחלה רב מערכתית המשפיעה על איברים חיוניים רבים בגוף. לאחרונה פותחו טיפולים חדשים לסוכרת, תחת ההבנה שהטיפול בסוכרת אינו יכול להתרכז רק בהפחתת ערכי הסוכר בדם, ויש לטפל בכמה שיותר חזיתות הקשורות למחלה. בעבר, תרופות לטיפול בסוכרת, למעט מטפורמין, לא הצליחו להראות השפעה משמעותית על הפחתת תמותה מסיבות קרדיו – ווסקולריות, אך במחקר שפורסם בספטמבר האחרון, תרופה בשם ג'רדיאנס הצליחה להראות ירידה משמעותית בהפחתת סיבוכים של לב וכלי דם בכ-38%, נתונים מהותיים במיוחד עבור חולי סוכרת הנמצאים בסיכון מוגבר פי 2-4 ללקות בשבץ מוחי ומחלות לב. כמו כן, כ-75% ממקרי המוות בקרב חולי סוכרת נגרמים מסיבוכים קרדיו ווסקולאריים, כלומר, תחלואה קרדיו-ווסקולארית הנה גורם מספר 1 בקרב סוכרתיים מסוג 2, ומכאן שכל טיפול המסייע להתמודד עם הסוכרת וסיבוכיה גם יחד, הנו משמעותי ביותר.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

פעילות גופנית: אם אתם מבלים חלק ניכר מיומכם בישיבה, הינכם בקבוצת הסיכון לפתח סוכרת ומחלות לב. מכאן, שיש חשיבות גדולה בביצוע פעילות גופנית באופן קבוע, החל מביצוע מתיחות במהלך יום העבודה ועד הליכה, ריצה וכל סוג ספורט אחר. ביצוע פעילות גופנית יסייע לכם לשמור על רמה תקינה של שומנים בדם ויעזור לשמור על משקל תקין לאורך זמן, לצד רמות סוכר מאוזנות ובריאות כללית.

תזונה נכונה: אם אתם בקבוצת הסיכון או שכבר אובחנתם כחולי סוכרת מסוג 2, יש חשיבות גדולה בשמירה על תזונה נכונה. לעתים, ההקפדה על תפריט נכון ובריא תסייע לרדת במשקל, לאזן את רמות הסוכר ולמנוע סיבוכים לבביים כתוצאה מהמחלה, ולעתים היא תסייע למנוע את התפתחותן של סוכרת ומחלות לב מעצם השמירה על אורח חיים בריא. 

תגיות:ישיבהמחלותסוכרת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה