מקבצי שו"ת - שאל את הרב

היכן יש לענוד טבעת נישואין? האם מותר להתגלח עם סכין? והאם צריך לעשר מתנות?

מקבץ שו"ת #15 - 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

אא

1. רציתי לדעת מהם המקומות שבהם מותר להתגלח בסכין? הבנתי שיש חמישה מקומות בפנים ובגרון שבהם מותר להתגלח בסכין, אשמח לקבל הסבר מפורט. ובכלל, האם מותר להתגלח עם סכין?

שלום וברכה. ישנם חמישה מקומות בזקן שאסור להתגלח בסכין, ומאחר ויש דעות רבות בין הפוסקים איפה המיקום המדויק, כתב בשולחן ערוך שאסור להתגלח כלל בסכין.

2. האם יש יד מסוימת שבה צריך לענוד טבעת נישואין או שזה לא משנה? ואם כן מדוע?

שלום רב. בשעת הקידושין צריך להקפיד שהחתן יניח את הטבעת על אצבע הכלה הסמוך לאגודל שעל ידה הימנית (באר היטב אבן העזר סימן כ"ז סעיף א' בשם המהר"ם מינץ סימן ק"ט), וכמה טעמים נאמרו בזה שהחתן מניח את הטבעת על אצבע הכלה: מפני שדרך הנשים לשאת הטבעת על אצבע זו (כנסת הגדולה חלק אבן העזר סימן כ"ז בהגהות הטור אות ד'), כי המקום בולט ונראה לעדים בשעת הקידושין (שו"ת רב פעלים חלק ב' בחלק סוד ישרים סימן א'), וגם כשהאישה ממשיכה לענוד את הטבעת על אצבע זו ניכר לכל שהיא מקודשת (נחלת שבעה סימן י"ב במחודשים אות ב'). עיקר ההקפדה להניח את הטבעת על אצבע הכלה שעל ידה הימנית הוא דווקא בשעת הקידושין, אולם לאחר מכן האישה יכולה לענוד את הטבעת על איזה אצבע ועל איזה יד שהיא רוצה (ורק לפי טעם ג' הנ"ל יש עניין שתמשיך לענוד את הטבעת על האצבע של יד ימין).

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

3. שלום רב. רציתי לשאול אם קיבלתי מוצר חשמלי במתנה ואני יודעת את שוויו, האם אני צריכה לעשר אותו?

יש להפריש מעשר מכסף שמקבלים במתנה, ואף על פי כן אין צורך להפריש מעשר מחפצים שמקבלים במתנה (דרך אמונה חלק א' הלכות מתנות עניים פרק ז' סעיף קטן ס"ז). ולכן את לא צריכה להפריש מעשר מהשווי של המוצר החשמלי.

4. שלום רב. כמה צריך המקדש לשתות מהיין אחרי שבירך בשבת כדי לצאת ידי חובה?

שלום רב. המקדש צריך לשתות מכוס של קידוש כמלוא לוגמיו. והוא רובו של רביעית (שולחן ערוך אורח חיים סימן רע"א סעיף י"ג. חזון עובדיה הלכות שבת חלק ב' עמודים נ"ו-נ"ז). ורביעית היינו שיעור 81 מ"ל.

5. שלום רב. שמעתי שיש דרך מסוימת לנעול נעליים. איך זה הולך? אם אין שרוכים אז שמים את ימין קודם או את שמאל?

שלום רב. אכן ישנה הלכה שיש לנעול תחילה את נעל ימין מבלי לקשור אותה, ואחר כך לנעול את נעל שמאל ולקשור אותה, ורק אחר כך לחזור ולקשור את נעל ימין. והטעם שמקדימים לקשור את נעל שמאל תחילה, הוא מפני שלגבי קשירה מצינו שהתורה נתנה חשיבות לשמאל, שקושרים את התפילין על יד שמאל (שולחן ערוך אורח חיים סימן ב' סעיף ד', ומשנה ברורה סעיף קטן ו'). ובמנעלים שאין בהם קשירה, יש לנעול קודם את נעל ימין ואחר כך של שמאל (הרמ"א שם). וכשחולצים את הנעליים יש לחלוץ תחילה נעל של שמאל ואחר כך של ימין (שולחן ערוך שם סעיף ה'). וגם בהתרת שרוכי הנעליים נכון להקדים להתיר את השרוכים של נעל שמאל, ואחר כך של ימין (ראה ילקוט יוסף שם סעיף ו', ופסקי תשובות שם אות ז').

6. שלום הרב. אם נניח שנגזר עלי משמיים להתחתן עם בחורה יפה מאוד, אז אם אני אטפח את עצמי ואהיה יפה אז זה מובן. אבל אם אני לא אטפח את עצמי ואני לא אהיה יפה (כוונתי לטיפוח מעבר לבסיסי), אז איך זה הגיוני שאני אתחתן איתה? הרי בחורה יפה מאוד לא תתחתן עם מישהו לא יפה - עובדה! אז יוצא מזה שאם אני אעשה כך וכך אני אתחתן עם בחורה פלונית, ואם לא אז לא, איך זה עובד?

שלום וברכה. שאלה זו היא גם נכונה לפרנסה או כל דבר אחר באופן כללי. איך יתכן שלמרות גזירת שמים יש צורך בהשתדלות וללא ההשתדלות לא נזכה לשפע. התשובה היא שהקב"ה גזר שהאדם ישתדל לקבל את הנגזר עליו ורק כאשר יעשה השתדלות יוכל לזכות בנגזר עליו, ועל כן כאשר האדם לא עושה את ההשתדלות לא היתה הגזירה עליו לכתחילה. אוסיף עוד שבמקרה כמו זיווג שהאדם לא יכול לדעת שהוא צריך לטפח את עצמו כי אינו יודע מה הזיווג הנגזר עליו, בורא עולם יכניס בליבו להיות מטופח בצורה סבירה כדי שלא יפסיד את זיווגו.

7. שלום. יש עניין שמתחלקים באמירת תהילים? האם זה נחשב כאילו קראנו ספר שלם?

שלום רב. מובא בשדי חמד (מערכת מ' אות קצ"ח) שמצווה שעושים אותה הרבה בני אדם בשותפות, כל אחד נוטל שכר כאילו עשאה כולה לבדו. ומטעם זה נוהגים כל בית ישראל לעשות חברת ש"ס ומחלקים הש"ס בין כמה בני אדם שכל אחד לוקח מסכתא אחת ועושים סיום פעם אחת בשנה. ושורת הדין נותנת שייטול כל אחד שכר טוב כאילו למד כל הש"ס כולה, עיין שם עוד בדבריו. ולפי זה גם בתהילים מחולק זה נחשב כאילו כל אחד קרא את כל ספר תהילים.

8. שלום. באו אלינו שכנים חדשים מתחת לדירה, והם ממש מפריעים וכל הזמן עושים על האש. ביקשנו מהם יפה אבל הם בכלל לא מתייחסים. איזה סגולה יש להרחקת שכן רע?

שלום וברכה. מלבד תפילת הבוקר אין לי סגולה נוספת. זהו נוסח התפילה: "יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי שֶׁתַּצִּילֵנִי הַיּוֹם וּבְכָל יוֹם מֵעַזֵּי פָנִים וּמֵעַזּוּת פָּנִים. מֵאָדָם רָע. מיצר רע. מֵחָבֵר רָע. מִשָּׁכֵן רָע. מִפֶּגַע רָע. מעין הרע ומלשון הרע. מִדִּין קָשֶׁה וּמִבַּעַל דִּין קָשֶׁה. בֵּין שֶׁהוּא בֶן בְּרִית וּבֵין שֶׁאֵינוֹ בֶן בְּרִית".

9. שמעתי הרצאה בהידברות שכתוב שפתיל תכלת מזכיר את השמים ואת כיסא הכבוד. אנחנו טועים בזה שלא שמים פתיל תכלת?

שלום וברכה. טעם התכלת מבואר בגמרא ובכל המדרשים, ובכל זאת רוב גדולי ישראל הכריעו שאין לעשות בזמננו תכלת עד לביאת משיח צדקנו. כבר בגמרא מבואר שאסור להניח תכלת שאינו אמיתי והעושה כן ייענש. מצוות התכלת הינה מצווה שרק אם מקיימים אותה כראוי יש בה את הסגולה של תזכורת המצוות, אם אין עושים את המצווה כהלכה וכראוי אין בזה שום סגולה ושום תועלת.

10. באיזה נוסח על גיור שהתגייר להתפלל? אם למשל סיני מתגייר, באיזה נוסח הוא צריך להתפלל, ספרד או אשכנז?

שלום רב. גוי שמתגייר יכול לבחור לעצמו איזה נוסח תפילה שהוא רוצה (הליכות שלמה חלק א' פרק ה' הערה 80 בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, וספר תפילה כהלכתה פרק ד' סעיף ה' בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל). ולפי דעת הגר"ע יוסף זצ"ל אם מתגייר בארץ ישראל עליו להתפלל בנוסח התפילה של הספרדים ועדות המזרח, ואפילו אם היה אביו יהודי מארצות אשכנז, ואמו נכריה, ולכן הוצרך להתגייר, עליו להתפלל כמנהג הספרדים (ראה בשו"ת יחוה דעת חלק ה' סימן ל"ג, ובשו"ת יביע אומר חלק י' חלק אורח חיים תחילת סימן ט').

תגיות:שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה