ונשמרתם

מה כל כך מסוכן בנפצים? 10 תשובות וסרטון מצמרר

הנפצים עלולים להביא לקטיעת אצבעות, כוויות קשות, פגיעה בעיניים ולעיתים אף לעיוורון. הסכנה העצומה, סרטון מצמרר ודעת תורה בנושא

  • י"ב אדר ב' התשע"ו
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

1. הנפצים והחזיזים הנמכרים בשנים האחרונות מסוכנים הרבה יותר מאלו שהיו בעבר וגורמים לפגיעות מאוד קשות. למרות שמשרד הכלכלה מקדם אכיפה בחנויות המוסדרות בכדי למנוע מכירה של נפצים וחזיזים עדיין ישנם מאכרים אשר מצליחים להגיע לילדים ליד בי הספר ומקומות המשחק ומוכרים להם נפצים וחזיזים האסורים למכירה על פי חוק ואשר מסכנים את בטיחותם.

2. מדי שנה נפגעים בפורים ילדים ובני נוער רבים כתוצאה משימוש בנפצים לסוגיהם השונים. בשבע השנים האחרונות תועדו מעל 175 מקרים, בהם נפגעו ילדים מצעצועים. המספר הגבוה והמצמרר הזה הוא רק קצה הקרחון, כיוון שרוב המקרים אינם מדווחים.

3. הנפצים עלולים להביא לקטיעת אצבעות, כוויות קשות, פגיעה בעיניים ולעיתים אף לעיוורון. הנפצים פוגעים בילדים במגוון דרכים: חתך, דקירה, כוויה והרעלה.

4. סרטון מצמרר שהגיש ארגון 'בטרם':

5. בתקופת חג פורים עולה כמות הפגיעות בילדים ביחס לשאר ימות השנה. כ- 96% אחוז מהנפגעים הם בנים, בעיקר בגילאי 10-14.

6. במצב הביטחוני של היום, יש להיזהר שבעתיים משימוש בנפצים. אדם השומע, ללא התראה מוקדמת, פיצוץ, עלול להיבהל קשות. ליבו הולם בפראות, וראשו חושב קדימה. מה עושים? לאן בורחים?? ואז הוא מבחין בחבורת הנערים שמכינה את הפיצוץ הבא, ומבין שאין זה מחבל אמיתי... היש למישהו ספק עד כמה הדבר חמור?! הבהלה הגדולה עשויה לגרום נזק רב לנשים הרות, מבוגרים וחולי לב.

7. נפסק בהלכה, כי אדם המזיק את חברו תוך כדי שמחת הפורים, ואף אם היה שיכור אשר לא היה מודע למעשיו – חייב הוא לשלם את כל אשר הזיק. ואף אם לא נגרם לחברו הפסד ממוני, אלא רק בהלה או צער מקול הנפצים או רעשים שהבהילו את נפשו – חייב הוא על כך בדיני שמיים. (חזון עובדיה, פורים רז)

8. בחור שזרק נפץ דינמיט ליד אישה בהריון, גרם לה לבהלה רבה. מרוב פחד, האישה הפילה את עוברה. הבחור השבור ניגש לרבו וסיפר לו את המעשה. "לא חלמתי שאלו יהיו תוצאות התעלול, ועד היום איני יודע את נפשי וכיצד אוכל לכפר על המעשה הנורא שעשיתי. האם יש בכלל תיקון למעשיי?", שאל התלמיד ברטט ורעד. רבו של הבחור ניגש עם שאלה זו לגאון רבי יצחק זילברשטיין, שהשיב כך: "על התלמיד לדעת, כי עבר הוא על 'אביזרייהו דשפיכות דמים', וצריך הוא כפרה על מעשיו, וזאת ע"י שישלם כסף לבעלה של האישה המעוברת על מנת שילמד לעילוי נשמת העובר, ורק אז יכופר לו, כי "והוא רחום יכפר עוון ולא ישחית".

9. על פי דין תורה, על מבוגר הרואה ילד שמתעסק עם נפצים, לקחת אותם ממנו באופן מיידי. הדברים מבוססים על השולחן ערוך (חושן משפט רסו, ד), שם נפסק כי כל המוצא דבר המזיק, כגון חתול רע שמזיק לקטנים, אין בו דין "השבת אבידה", ולא מחזירו לבעלים, אלא כל הקודם לבערו ולהורגו זכה. כלומר: יש לקחת מהילד את הנפצים באופן מיידי, להסביר לו את חומרת הדבר, ולבער את הנפצים מהעולם בזהירות.

10. מצד הדין "לא תעמוד על דם רעיך", על כל אדם היודע היכן נמכרים נפצים, לדווח למשטרה. כך הורו גדולי הדור, ביניהם הגאון רבי שמואל הלוי ואזנר זצוק"ל ויבלח"ט הגאון רבי ניסים קרליץ שליט"א. דין זה נפסק על פי הסמ"ע בחושן משפט (שפח, כט) שהמזיק אפילו אחד מהאברים של האדם, וכל  שכן היכא שיגרום לגרום לסכנת נפשות, יש לו דין רודף, וצריך למוסרו.

תגיות:נפציםסכנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה