עשרה בטבת

מתי מתחיל ומסתיים הצום? שו"ת עשרה בטבת

אם אכלתי בטעות, האם אפשר להמשיך לצום? מהן הסיבות ליום התענית? וכיצד יחגוג את יום הולדתו מי שנולד בעשירי בטבת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא
שלום רב. היום, עשרה בטבת, קמתי בבוקר, ובלי ששמתי לב רחצתי את הפנים, ואף הכנסתי מים לפה (שלא לשתייה אלא לנקיון הפה). האם בכך פתחתי את הצום, או שמא צריך להמשיך לצום? (יש לציין שהמים לא הגיעו לגרון).
שלום. הדבר לא נחשב כשבירת הצום, ולכן חייבים להמשיך לצום. אין צורך לקבל על עצמך תענית ליום אחר.
* * *
שלום כבוד הרב, יש לי מספר שאלות בנושא: 1. מה הסיבה לצום זה? 2. מתי מתחיל ומסתיים הצום? 3. מה אסור לעשות ביום הצום?
שלום וברכה. סיבת התענית: ביום זה החל המצור על ירושלים לפני החורבן הראשון. תחילת הצום בעלות השחר, וגמר הצום בצאת הכוכבים. האיסור הוא לאכול ולשתות ביום זה, אבל מותר להתרחץ. לחולה אסור לצום ביום זה.
* * *
שלום רב. היום העירו אותי מהר כאילו אני מאחר, ואני אכלתי ארוחת בוקר ושכחתי שיש צום. אחרי כל כך התבאסתי עד שכמעט בכיתי. האם יש לך משהו שינחם אותי? אגב, אני בינתיים ממשיך לצום עם כוונה.
שלום וברכה. גם אם אכלת ארוחת בוקר - לא פספסת לגמרי את הצום. תוכל להתענות יום אחר עד סוף החודש העשירי, הוא חודש טבת. בכמה אחרונים מבואר שמדברי קבלה לא נקבע מפורש כי ביום העשירי הוא התענית, שכן התענית נקרא "צום העשירי" ולפיכך יש דעה בגמרא (ראש השנה יח, ב) שיום התענית הוא דווקא בחמישי בטבת. אבל בנוגע לנו, אם מישהו לא התענה ביום העשירי - יהיה עליו להשלים את זה ביום אחר במהלך החודש העשירי.
* * *
שלום כבוד הרב. אני מזל גדי, ונולדתי בי' בטבת. זה יום לא כל כך טוב, וכידוע צמים בו. זאת אומרת שלחגוג יום הולדת בכלל לא שייך. אז מתי כן אפשר, ומה אומר התאריך הזה באופן כללי?
שלום וברכה. ישנה אפשר לחגוג את יום הולדת גם בלילה שלאחר עשרה בטבת, ואין בכך כל בעיה. לעניין המזל, מכיון שכיהודים המזל לא משפיע עלינו ועל גורלינו, הכל נגזר מדי שנה לפי המעשים ולפי צירופי החשבונות מגלגול זה ומגלגולים קודמים. את מושגחת בהשגחה פרטית-אישית, ולא כללית כגויי הארצות, מלבד ענינים מאוד כלליים כמו עושר-עוני וכדומה. כדאי מאוד לקיים בעניינים אלה את מצוות התורה - "תמים תהיה עם ה אלוקיך", ולקבל הכל באהבה.
ואכן, הקב"ה צוה לאברהם לצאת מהאיצטגנינות (אסטרולוגיה), ובמובאר בחז"ל. שאע"פ שלפי המזל לא היה ראוי לבן - אמר לו הקב"ה "אתה למעלה מהטבע, ואתן לך בן". ואכן, זאת בין השאר הראיה שישראל לא נשלטים ע"י המזלות, כי כל מציאותם בעולם, כבני אברהם, היא למעלה מהמזל.
* * *
שלום כבוד הרב, מה הסיבה לצום י' בטבת, ומה אסור לעשות ביום הצום? 
התענית נקבעה כי ביום זה הובקעה ירושלים לפני החורבן, ואז התחילה גלות ישראל. אסור לאכול ולשתות בי´ בטבת, אבל מותר להתרחץ. לחולה אסור לצום ביום זה.
* * *
התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי, לוקטו ונערכו ממדור השו"ת באתר הידברות.
תגיות:צוםעשירי בטבתהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה