חדשות מדע וטכנולוגיה

האם המדע יוכל בקרוב לשחזר זיכרונות אבודים?

ניסוי בעכברים שעברו טראומה אך שכחו אותה נותן תקווה לחולי אלצהיימר: ייתכן שניתן לשחזר זיכרונות אבודים

אא

האם ניתן לגרום למישהו להיזכר במאורע אותו שכח לחלוטין? עד לא מזמן, האפשרות הזו נראתה כנושא לספר מדע בדיוני. צוות חוקרים מאוניברסיטת ייל שבארצות הברית, עם זאת, סבור אחרת: לאחרונה, הם מדווחים, הם הצליחו לשחזר זיכרון אבוד של עכברים שלקו באלצהיימר.

כדי להתחקות אחרי זיכרון אבוד, החוקרים נדרשו לציין תחילה את מקומו במוח. הם פיתחו מערכת שסימנה את תאי העצבים הספציפיים שאחסנו את הזיכרון  - דרך הדבקת העכברים בווירוס שנשא גן מיוחד. בעקבות השינוי הגנטי, העצבים המאחסנים זיכרונות 'נכנסו לפעולה' בתגובה לאור לייזר כחול. באופן זה, תכננו החוקרים, הם יוכלו 'להצית' את הזיכרון בעזרת אור כחול שיישלח דרך סיב אופטי שהושתל במוח.

במהלך הניסוי, החוקרים הפקידו בכלוב מסוים עכברים שחלקים לוקים באלצהיימר וחלקם בריאים, והעניקו להם שוק חשמלי. העכברים, כמובן, לא אהבו את החוויה. אבל ביום למחרת, כשהחזירו את העכברים לכלוב בו עברו טראומה, היה נראה שהעכברים עם האלצהיימר שכחו את החוויה – בניגוד לחבריהם, הם לא נראו מפוחדים. אולם כשהחוקרים השתמשו באור הלייזר הכחול כדי 'להצית' את אזור הזיכרון במוח, העכברים קפאו במקומם. תגובת הקיפאון התרחשה גם כאשר הלייזר הכחול העיר את הזיכרון כאשר העכברים כבר לא היו בכלוב שבו עברו את הטראומה.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

העובדה שהחוקרים הצליחו לשחזר את הזיכרון האבוד מוכיחה את מהות בעיית הזיכרון של אנשים עם אלצהיימר: הם מסוגלים בהחלט ליצור זיכרונות ולאחסן אותם – הם פשוט לא מצליחים לשלוף את הזיכרון לשימוש עתידי. על אף שהניסוי בעכברים ראשוני מאד וכולל אלמנטים שלא ניתן ליישם על בני אדם, הוא נותן תקווה לחוקרים: אם יש אפשרות להעיר באופן חיצוני את הזיכרונות האבודים של חולי אלצהיימר, אולי הם יהיו מסוגלים בסופו של דבר להיזכר בהם בעצמם. 

העכברים שקיבלו את טיפול הלייזר הכחול פעמים רבות, מציינים החוקרים, הצליחו בסופו של דבר להעלות בעצמם את הזיכרון האבוד: אחרי כמה סיבובים של אור-לייזר, הם כבר נראו מפוחדים מיד כשנכנסו לכלוב בו קיבלו את השוק החשמלי. 

תגיות:זיכרוןמחקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה