אמונה

רוצה הוכחה שכדאי לחיות

כיצד אפשר להוכיח לאדם שהחיים חשובים, ושיש מטרה רוחנית גדולה מאחוריהם?

אא

מאיר שואל: "אני מרגיש שהחיים שלי קשים, מאכזבים ולעיתים אף מיאשיים. למרות כל רגעי הנחת והאושר אני מרגיש בתקופה האחרונה שהחיים לא חשובים, ושאם הייתי מבין הכל אז בטח לא הייתי בוחר להגיע לעולם. האם תוכל להוכיח לי אחרת? תודה".

* * *

שלום וברכה מאיר היקר. אני מרגיש את כאבך, וצר לי על מה שאתה מרגיש. נראה שאתה עובר תקופה קשה בחיים, ומתוך כאבך אתה מדבר.

אך נסה בכל זאת להבין, שהקב"ה מבין את מציאותך ואת טובתך - יותר טוב ממך. וניתן להוכיח זאת בקלות.

האם נתת דעתך לכך שגופך מכיל אינספור מערכות גאוניות בתחכומן שהקב"ה ברא ומפעיל? גופך בנוי ממיליארדי אטומים שפועלים בתיאום. אפילו התא הקטן ביותר שיש באצבע שלך מורכב יותר מכל מערכת התחבורה בעיר ניו יורק. הידיים שלך הם מנופים מורכבים מלאים פרקים תואמים שמאפשרים לך לתפקד בחיים. הגוף שלך מפעיל 200 שרירים שונים בכל צעד שאתה צועד. בכל אחת מן העיניים שלך יש יותר מ-120 מיליון קולטני אור, המאפשרים לך לקבל תמונה חדה וצבעונית של המציאות סביבך.

הלב שלך שוקל רק 300 גרם, אך בכל יום הוא מעביר כ-8000 ליטרים של דם בתוך גופך. פירוש הדבר כי בשלושה ימים משאבת הלב שלך מסוגלת למלא בריכת שחייה! אך כל כך הרבה ליטרים של דם דורשים ניקוי רעלים תמידי, ולכן בכל דקה שחולפת הכבד שלך מסנן 2 ליטר של דם מרעלים. בטיפת דם אחת שלך יש יותר מ-5 מיליון תאי דם אדומים, ולמעלה מ-200 מיליארד תאים אדומים נוצרים בגופך מדי יום.

המח שיש בראשך הוא פלא הבריאה, ובכל היקום כולו לא נברא מחשב מתוחכם יותר ממנו: מוחך שוקל רק קילו וחצי, והוא מפעיל 100 מיליארד נוירונים (תאי עצב) - מספר זה גדול יותר מכל הכוכבים שיש בגלקסיה ממוצעת, וכולם פועלים בתיאום מושלם כדי לאפשר לך לעבד 100 מיליון פיסות מידע בשנייה, כדי שתוכל לראות לשמוע לנוע לדבר לזכור ולחשוב. ואין כאן המקום לפרט את כל התהליכים המדהימים והמורכבים שפועלים בתוך גופך. "מה רבו מעשיך ה' כולם בחכמה עשית" (תהילים קד, כד).

האם ניתן להטיל ספק בכך שמי שברא כל אלה - יש לו מטרות גדולות מאוד בשבילך?

והרי כל המערכות המדהימות הללו, הן רק הכלי החיצוני שניתן לך בעולם הזה, כדי שהנשמה שלך תוכל להפעיל את הגוף הפיזי כמו נהג ברכב. ואם זוהי רק הקליפה החיצונית, אז הגע בעצמך עד כמה הנשמה שלך גדולה וחשובה!

אתה הנהג, אך מהו המסלול שאתה בוחר לעצמך בחיים? האם אתה בוטח במי שברא אותך או דוחה את הטבתו חלילה?

הרי אין ספק שמי שיצר את כל המערכת המופלאה והגאונית הזו - הוא יותר חכם ממני וממך, ויודע את מה שאנחנו לא יודעים וגם לא מסוגלים להבין בעולם הזה. רק בורא אינסופי מסוגל לברוא יקום כל כך גדול, וגוף כל כך מתוחכם, ונשמה כל כך מופלאה.

האם אינך בטוח שהוא יתברך יודע מה טוב לך? והרי כל דבר שאתה מחשיב לטובה בעולם הזה, וכל הנאה ושמחה שהרגשת אי פעם בחייך - הגיעו רק ממנו יתברך. הוא יודע בדיוק מה יעשה אותך שמח ומה יעשה אותך עצוב, ומה יועיל לך ויזיק לך.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אם החיים האלה באמת לא היו טובים בעבורך - אז הבורא לא היה בורא אותך. כי הוא יודע את העבר ההווה והעתיד וכל מה שקורה בעולם. הוא מי שברא את כל תכונות הנפש שלך, את האינטליגנציה שלך, את הכשרונות שלך, את הרצונות הפנימיים ביותר שלך, את המחשבות שלך, הרגשות שלך, וכל מה שקיים בעולמך. והוא יתברך בחר לברוא אותך ולהוריד אותך לעולם הזה, ונתן לך את הגוף הזה, את החיים האלה, כי הוא יודע שהמסלול הפרטי שהטווה לך יוביל לטובתך, והוא יודע שלבסוף תודה לו. וכך אמרו חז"ל, שלעתיד לבוא אפילו על הרעה יודו הבריות ויברכו "הטוב והמטיב", כי יבינו את ההטבה שבכל דבר שקרה לנו בעולם הזה (פסחים דף נ, א). ממש כמו אדם חולה שמתרפא אצל רופא מנתח, והוא מודה לרופא בכל לבו על הטיפול המסור בו. כך נבין שכל מה שקורה לנו בעולם הזה נועד לתיקון שלנו מכל הפגמים שדבקו בנו, למען ההטבה הגדולה ביותר שיש, שהיא ההטבה הרוחנית - קירבתו של בורא עולם.

עליך רק לבטוח בו, ולהאמין בו שהוא עושה הכל לטובה. בדומה לילד בן שנה שחייב לבטוח באביו ובאמו שיודעים מה טוב עבורו - אפילו אם כואב לו כי הוא צריך לקבל זריקה מרופא, ולא יודע למה, או כשהוא נאלץ לוותר על חפץ שהוא רוצה להכניס לפיו, ולא מבין מדוע הוא נלקח ממנו. הוא גם לא יכול להבין, אך הוא יודע שאביו ואמו אוהבים אותו - כי הם דואגים לו ומטיבים איתו ללא הרף.

אספר לך על משל התאומים:

שני תאומים התפתחו בתוך רחם אמם. תינוק אחד אמר לתינוק השני: "מי אמר שיש לנו אמא? האם אפשר לראותה?", השיב לו התינוק השני: "הרי אמא נמצאת מסביבנו בכל מקום, היא מחייה אותנו בכל רגע, ואנו מרגישים את חומה. בכל רגע אנו מקבלים חמצן דם ומים ומזון דרך חבל הטבור - וכל אלה מגיעים ממנה, אז אני יודע שהיא דואגת לנו ואוהבת אותנו".

אמר לו התינוק הראשון: "אך רע לי פה, והמקום נעשה צר יותר ויותר, וברגע שחבל הטבור יתנתק נמות מיד ללא חמצן. האם זו אמא אוהבת?". השיב לו התינוק השני: "אני רואה במו עיניי שאמא דואגת לנו, היא מאכילה ומשקה אותנו, אין לי ספק שהיא לא הביאה אותנו לעולם כדי לסבול. אני בטוח שיש תכלית מאחורי כל מה שקורה לנו. וגם אחרי שיתנתק חבל הטבור - אני מאמין שיש חיים אחרי הלידה"!

האמן גם אתה שהקב"ה אוהב אותך ודואג לנשמתך, ויש חיים אחרי המוות. כל תכלית העולם הזה היא כדי להטיב לך בעולם הבא. ואף ייסורים שאתה חווה הם רק חבלי לידה, שנועדו לתקן פגמים בנשמתך ולהביא לשלמותך הרוחנית.

המשך להתחזק, ולעולם אל תוותר ואל תתייאש. אל תיתן ליצרך להביס אותך. ומתוך נסיונך תלמד עד כמה נשמתך גדולה, כפי שאמרו חז"ל: "כל הגדול מחבירו, יצרו גדול הימנו" (סוכה נב, א), ואמרו: "לפום צערא אגרא" - כגודל הצער גם כך גודל השכר על המצוות (פרקי אבות ה, כג), הם לימדו שמצווה אחת שנעשית בצער גדולה יותר ממאה מצוות שנעשו ללא צער.

ואשאל אותך כעת שאלה חשובה: מה הן המטרות האמיות שלך בחיים?

ייתכן שהמטרות שהצבת לעצמך אינן משקפות את מציאותך הרוחנית, ולפיכך גורמות לך סבל ויאוש. אמרו חז"ל שהנשמה בעולם הזה דומה לבת מלך שהתחתנה עם איכר, והאיכר מנסה לשמח את בת המלך בחוסר הצלחה, הוא קונה לה תרנגולות, והיא בוכה, הוא קונה לה עזים, והיא בוכה, ואפילו קונה לה פרה יקרה והיא עדיין יושבת ובוכה. כך גם כל תאוות העולם הזה אינן מסוגלות לרצות את הנשמה ולשמחה באמת, כי היא מן העליונים. רק קירבת אלוקים יכולה לשמח אותה, עסק אמיתי בתורה והמצוות. תחושת הריקנות שאתה מרגיש, ייתכן מאוד שהיא נובעת מקונפליקט פנימי בין עולם החומר לבין עולם הרוח. נשמתך זועקת לדברים גדולים יותר מהחיים עצמם, ומואסת בחומריות היתירה של העולם הזה.

לשם כך אלוקים נתן לנו תורה, שהיא ספר הוראות יצרן עבור האדם. כדי שנלמד לשלב את הרוח בעולם החומר בצורה הנכונה, ונזכה לשלמותנו הרוחנית.

הדרך היחידה לעבור את החיים בעולם הזה היא באמצעות האמונה. כאשר אתה בוחר לחיות עבור דבר שהוא גדול יותר מן החיים עצמם: "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך" (דברים ו, ה).

הקב"ה נתן לנו את התורה, והיא ניצוץ האושר שלנו בעולם הזה, היא הפתח היחיד שלנו לעולם הבא. כשאתה לומד תורה ומקיים מצוות באמונה - אינך עושה זאת בשביל עושר, ולא בשביל מזון, ולא בשביל תאוות הראייה או השמיעה, אלא מתוך כח פנימי אמיתי שטמון בתוכך. זוהי נשמתך שזוכה להידבק ביוצרה. ודבר זה אין לו מחיר ואין לו שיעור.

האם אתה צופה בקביעות בהרצאות המוצגות באתר וערוץ הידברות? אם תצפה בכל יום בהרצאה אחרת - אפילו רק שעה אחת בכל יום, תגלה עולם חדש, ועולמך ייפתח לאפיקים חדשים של רוחניות והבנה של המציאות. בהצלחה רבה ידידי, ה' הטוב יהיה בעזרך.

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה