כתבות מגזין

מהפך: הוכשר חדר האוכל של קיבוץ "עין חרוד" שבצפון

95 שנה לאחר ייסודו של קיבוץ עין חרוד בצפון, שהאכיל רבבות יהודים טריפות וחילל שבתות, הוכשר חדר האוכל וקיבל את הכשר רב המוא"ז גלבוע הרה"ג רבי אשר גבאי, שהוביל את המהפכה. ההחלטה התקבלה לאחר ויכוח קשה, שנמשך חמש שנים, בין חברי הקיבוץ. בהצבעה חשאית בקלפי, הוחלט ברוב קולות כי הקיבוץ יהפוך לכשר

אא

"באתי לכאן רק כדי להודות לך על הפיכת המטבח של הקיבוץ למטבח כשר. מאז שאני אוכל כשר ומפריד בין בשר לחלב, אני מרגיש שינוי משמעותי פנימי בחיי", אמר אבי, יהודי בן 50 תושב הקיבוץ "עין חרוד", כשהתייצב בביתו של רב המועצה האזורית גלבוע, הרה"ג רבי אשר גבאי, בשעה שערך את שמחת השבע ברכות לנכדו מאיר נ"י.

מהפך אמיתי של ממש חל בקיבוץ "עין חרוד" שבצפון, קיבוץ שהיה ידוע עד כה בהפצת טריפה ודבר אחר, מטבח שהאכיל במשך עשרות שנים נבילות וטריפות, הוכשר כליל על פי כל כללי ההלכה המחמירים, הפך למטבח כשר והחל לשמור את השבת. והכול לזכותו של רב המועצה האזורית גלבוע, הרה"ג רבי אשר גבאי.

אילו ידעו האבות המייסדים של חלוצי העמק, מייבשי הביצות ומפריחי השממה, אלו שחלמו להקים דור חדש אשר לא ידע את יוסף, ליצור את היהודי החדש שיזנח את בית אבא ומסורת ישראל, שיכנסו לאכול ארוחת צהרים בחדר האוכל של הקיבוץ, שיפגשו משגיח כשרות צמוד בתוך חומות חדר האוכל של הקיבוץ, לא היו מאמינים. הפרדה בין בשר לחלב שנשמרת בקפידא, בכלים כשרים, באוכל כשר, ועמדה של מיחם לשבת והדלקת נרות. וכל זאת בקיבוץ שעד כה היה על טהרת החילוניות.

הרה"ג רבי אשר גבאי, רב מוא"ז גלבוע ומקים עולה של תורה בעיר עפולה, פועל קרוב לארבעים שנה ללא לאות לאהבת התורה ולמסורת ישראל, ולשמירת עקרונות ההלכה רבדי התושבים בעפולה ובגלבוע, והכול בדרכי נועם מתוך אהבה ואחווה ושלום ורעות, מה שיצר את האידיליה בקרב קהלים שונים בקיבוץ. למרות זאת, ההכרעה על הפיכת חדר האוכל לכשר היתה קשה ביותר. המחלוקת על נחיצות הכשרת חדר האוכל הלכה והעמיקה בין אלו שחפצו בכך, ובין מייסדי הקיבוץ שהזדעזעו מעצם המחשבה להפוך לכשר.

חדר האוכלחדר האוכל

ההחלטה שהתקבלה על דעת כולם היא להציב קלפי בקיבוץ, והחברים יצביעו אם רצונם להפוך לכשרים או לאו. בסיום מאבק של חמש שנים ולאחר תוצאות הבחירות, הוחלט ברוב קולות כי הקיבוץ יהפוך לכשר, והמו"מ עם הרה"ג אשר גבאי על תביעותיו ההלכתיות, נכנס לישורת האחרונה. לאחר תהליך הכשרה קפדני ומדוקדק, צוות מיוחד של משגיחים שהגיע למקום עבר על כל כלי בקפידה, בדק היטב אלו כלים ראויים להכשרה או להגעלה, והשמיד כלים אשר על פי ההלכה אין להם תקנה.

בין סעיפי ההסכם בין הרב גבאי לקיבוץ, סוכם על ביצוע ההכשרה על ידי צוות משגיחים מומחים. לפי ההסכם, יוכן תיק כשרות שבו יתייקו כל התעודות והאישורים. כל הכלים מעץ או פלסטיק יוצאו משימוש. כלל מוצרי המזון וחומרי הגלם הנמצאים בשימוש, כגון תבלינים, רטבים וכדומה, יוחלפו לחדשים המצוידים בתעודת כשרות. לאחר הכשרת השולחנות יונחו מפות חדשות. עוד נחתם בהסכם כי כל הכלים החדשים עבור חדר האוכל או המטבח יעברו אישור של משגיח הכשרות. המנהל יודיע לכל הספקים המביאים מזון ותוצרת יחויבו בתעודות כשרות. יוכן שילוט 'העישון אסור בחדר האוכל בימי שבתות ומועדי ישראל'. שעוני שבת יותקנו על ארונות החימום והעמדות, נעילות שבת יותקנו על כל מערכות הפיקוד של תנורים, ארונות החימום והבלמרי.

במהלך השבת מכונת הקפה תכוסה ותנותק. מיחם מאושר יוצב במקום לימי שבת וחגי ישראל. יתלה שלט בכניסה לחדר האוכל עם הכיתוב כדלקמן: "לפי הוראת הרבנים, חל איסור גמור להכניס ולהוציא דברי אוכל או כלים". מדיח הכלים לא יופעל בשבת. יש לייחד מדף ולכתוב: "פינת הדלקת נרות לשבת". גוי שבת יערוך רישום של הסועדים בשבת. הבעלים מתחייבים על שמירת שבתות ומועדי ישראל.

יצוין כי פרט למערך הכשרות החדש, יש בקיבוץ גם בית כנסת ועירוב, ויש הטוענים כי בניית מקוואות היא כבר לא חלום הזוי. "ברוך ה' אנחנו זוכים לקדש שם שמים ברבים, אני מכבד באמת את הציבור היקר והנפלא בקיבוצים", אומר הרב גבאי ל"יום ליום", והוסיף: "הם מחזירים לי באהבה ובכבוד רב, משום שאנו באים אליהם בדרכי נועם. דריכה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. אני שמח מאוד שהקיבוץ היה נכון לתהליך הפיכת חדר האוכל לכשר על כל המשתמע מכך, ואין ספק שזו עבודה קשה ביותר, אבל עשינו זאת באהבה ובאמונה, וב"ה אנו רואים את הגשמת נבואתו של הנביא עמוס: לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דבר ה'".

הרב גבאי הגיע בשבוע שעבר לחדר האוכל של הקיבוץ, והגיש למנהליו גביע של קידוש יוקרתי מכסף טהור, וכן ערכת הדלקת נרות מעוטרת ומהודרת, תוך שהוא מחזק ומעודד את רוחם על קידוש שם שמים שהם זכו להיות חלק ממנו.

תגיות:בית הכנסתקיבוץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה