כתבות מגזין

הרב רונן חזיזה: לא רק 5 דקות

אז מה באמת כתוב בפרשות השבוע שאנחנו קוראים? לא תמיד קל להבין. הרב רונן חזיזה מצפת, שבוודאי מוכר לכם מחוברות '5 דקות תורה ביום', הוציא לאור את חומש 'תורה מאירה' עם ביאור מעמיק ומאיר עיניים על פרשיות השבוע. ראיון

אא

לאחרונה סיים הרב רונן חזיזה מצפת, ששמו ודאי מוכר לכם מחוברות '5 דקות תורה ביום' המתפרסמות גם כאן באתר הידברות, את כתיבתו של אחד הפרויקטים היותר חשובים שיצאו לאור בעת האחרונה: חומש 'תורה מאירה' עם ביאור מעמיק ומאיר עיניים, של פרשיות השבוע.

על הטריגר שהוביל אותו לקידום הרעיון המהפכני אומר הרב כי הכל התחיל מדבר תורה קצר, אותו נהג לומר בבית הכנסת שבו הוא מתפלל. "זיהיתי צמא מאוד גדול בקרב ציבור המתפללים, להבין את משמעות המילים שהם הוגים בקריאת התורה והחלטתי שמעתה אנהיג הנהגה קצת שונה: במקום דרשה, לפני כל עלייה לתורה הסברתי לאנשים מה כתוב באותה עלייה. כולם אמרו את הטקסט, אבל מעט מאוד הבינו מה הם אומרים – עד שהתחלתי להסביר. ראיתי איך אנשים מרותקים להסבר, והעוצמה שבה הם ביטאו את קריאת התורה לאחר ההסבר, היא לא אותה עוצמה כמו שהייתה לפניו. אז הבנתי שיש כאן נקודה חשובה, שצריך לתת עליה את הדעת".

הרב רונן חזיזה. תוספת לקריאת התורההרב רונן חזיזה. תוספת לקריאת התורה

במשך שנה שלימה הנהיג הרב את התפילות במתכונת זו, עד שהגיעה אליו הבקשה להפוך את דברי התורה המתוקים, למשנה סדורה בנושא. "כל יהודי הולך לבית כנסת ביום שבת ושומע את קריאת התורה, וכל ילד יהודי לומד בבית הספר על פרשת השבוע. הווי אומר שפרשת השבוע מלווה אותנו בכל מעגלי החיים והחשיבות שבהבנתה מובנת לכל. הבעיה היא שלוקח הרבה זמן ללמוד את המפרשים, ולא לכולם יש את הזמן הזה. 

"בזמן חז"ל הייתה תקנה שבזמן קריאת התורה, אדם נוסף הצטרף לחזן ותפקידו היה לתרגם את שפת התורה לשפה המדוברת של העם, כדי שהוא יבין מה הוא קורא. היום, מאחר ואנחנו לא מבינים ארמית – נשארנו ללא הסברים. ומה קורה במצב כזה? במשך הזמן, אנשים מתעסקים יותר באירועים שקרו סביב הפרשה, ופחות בהבנה של הפרשה עצמה".

ופה החומש שלך נכנס לתמונה.

"נכון מאוד. החומש נכתב במטרה להנגיש את התורה לכל יהודי, בכל רמה רוחנית שבה הוא שרוי והוא מחולק לשני חלקים: החלק הראשון הוא הצגת הפרשת בצורה מדוברת, כמו סיפור. ואילו החלק השני הוא פירוש המילים הבלתי מובנות במהלך הפרשה עצמה, שמופיע בעצם בתוך סוגריים. וזה כדי שכל יהודי באשר הוא, יוכל להבין את הפרשה בצורה נכונה".

 

ובמה הוא שונה מחומשים אחרים שישנם בשוק?

"באופן ההנגשה. אמנם ישנם חומשים שמתעסקים במתן הסברים, אבל לרוב מדובר בהסברים מאוד ארוכים ובשפה שאינה מובנת לכל שכבות האוכלוסיה. ובנוסף, לא לכולם יש זמן ללמוד לעומק ובאריכות את הפרשה. אנשים מחפשים להבין דברים מיד. אני קורא עכשיו, משמע אני צריך את ההסבר עכשיו".

ואילו תגובות הוא מקבל עד כה? "בחיים שלי לא נהניתי מקריאת התורה וחיכיתי שזה ייגמר, עד שהכרתי את חומש 'תורה מאירה'", "איזה כיף לקרוא את הפרשה ולהבין מה כתוב שם. בחיים לא הבנתי, הייתי יושב בבית הכנסת כמו גולם ומחכה שיגמרו כבר ומאז שהכרתי את החומש שלכם – אני מבין ונהנה", "אם לא החומש הזה – לא יודע מה הייתי עושה. ממש מזל שמישהו חשב עלינו. לפחות עכשיו נוכל להגיד שלא רק קראנו, אלא גם הבנו", "חומש נדיר. מודים מאוד לרב שעשה לנו דבר כזה. הוא מביא את רש"י בצורה סיפורית, חווייתית ומאוד מעניינת", "לא רק שזה עוזר לי להבין את קריאת התורה – גם הילדים נעזרים בזה ללימוד המבחנים ומאוד נהנים".

שנתיים וחצי תמימות שקד הרב חזיזה על החומר – כתב ומחק טיוטות רבות, נועץ בתלמידי חכמים מן השורה ורק לאחר מכן היה מסוגל לברך על המוגמר, חמישה חומשים מפוארים, בלב שלם. ומה יש לו לומר על זה? "זה לא היה זול, אבל ההשקעה הייתה כדאית. אני שמח לשמוע את התגובות המפרגנות, ומקווה שזה יהיה לעזר רב לכל אחד ואחת, בכל הנוגע להבנת פרשת השבוע וקריאת התורה".

תגיות:הרב רונן חזיזהתורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה