הלכה

תשובה למחטיא את הרבים

שאלה: אדם שהחטיא את הרבים (שגרם לאחרים לחטוא), האם יש אפשרות שתתקבל תשובתו, כאשר הוא מתחרט מכל לבו על מעשיו ומקבל על עצמו שלא לחטוא עוד במה שעשה?

  • כ"ד חשון התשע"ד
אא

שורש השאלה, לפי שאמרו רבותינו בפרקי אבות (פ"ה): "כל המחטיא את הרבים אין מספיקין בידו לעשות תשובה". ואם כן מבואר לכאורה, שמי שהחטיא את הרבים אין לו אפשרות לחזור בתשובה, ובחטאו ימות, ובעולם הבא יפרעו ממנו על מה שעשה.

אולם באמת שאין הדבר כן. כי אין דבר העומד בפני התשובה, אלא הכוונה בדברי רבותינו בפרקי אבות היא, שמי שהחטיא את הרבים לא תהיה לו סייעתא דשמיא (כלומר, סיוע מן השמים) לחזור בתשובה. וכמו שנאמר במשלי: "אדם עשוק בדם נפש עד בור ינוס אל יתמכו בו" - שלא יתמכו בו מן השמים לחזור בתשובה. וטעם הדבר הוא, בכדי שלא יהיה הוא בגן עדן, ואלו שחטאו בגללו יהיו בגיהינום. אבל אם התאמץ ועשה תשובה, מקבלים את תשובתו. וכמו שכתב הרמב"ם, שכל אלו ששנינו שאין להם חלק לעולם הבא, ובכלל זה מחטיאי הרבים, אם שבו מרשעם קודם מיתתם, והם בעלי תשובה, הרי הם מבני העולם הבא, שאין לך דבר העומד בפני התשובה. וכן אמרו בירושלמי (פ"ק דפאה).ומרן הרב שליט"א הוסיף על זה רמז מהפסוק: "אם יהיו חטאיכם כשנים (אדומים כשני שהוא אדום), כשלג ילבינו" (שאם תשובו בתשובה, ילבינו חטאיכם כמו השלג), והכוונה בזה, אם החטאים הם חטאים שלכם בלבד "חטאיכם", של החוטאים, אז כשלג ילבינו. אך בהמשך הפסוק נאמר, "אם יאדימו כתולע, כצמר יהיו", ולא נאמר "אם יהיו חטאיכם כתולע", אלא "אם יאדימו", שהוא לשון הפעיל, שהחטיא אחרים, והאדימו חטאיהם של האחרים, אז כצמר יהיו, ולא כשלג, שהשלג הוא יותר לבן מן הצמר. ומכל מקום בדיעבד מתקבלת תשובתו.

והנה חשוב מאד לציין, כי בכלל עוון זה של המחטיא את הרבים, הן אותן הנשים ההולכות בחוסר צניעות כנגד גדרי ההלכה, שבעוון זה, הן מחטיאות את הרבים עד אין חקר. וכן אלו המוכרים בחנויות שלהם עיתונים חילוניים, ומציגים אותם לראווה לכל דורש, שגם הם מחטיאי הרבים, ועוונם גדול מאד עד אין חקר. וכן אותם המבזים את החכמים, ומטיפים לכל השומע לקולם כנגד חכמי ישראל וכנגד דת תורתנו הקדושה, שבהיותם מפיצים דעות כוזבות, גם הם בכלל מחטיאי הרבים, ותחת אשר היה ראוי להם לנצל את כחם בדיבור, לחזק את ליבותיהם של חלשי הרוח לחזור בתשובה ולהתקרב עוד ועוד לעבודת ה, הם הולכים ומשתמשים בכוחות שנתן להם ה יתברך, להחטיא את הרבים כנגדו. וכל אלו הם בכלל מחטיאי הרבים שעונשם גדול, וקשה תשובתם, אלא שכאמור, אם עשו תשובה בכל כחם, תשובתם מתקבלת לפניו יתברך.

והנכון הוא שיעשו תשובת המשקל, לזכות את הרבים במצוות לכפר על חטאיהם, ואז תהא תשובתם מקובלת ביותר.

ותשובת המשקל היא, שאם היתה אותה האישה מחטיאה את הרבים בחוסר צניעות, אזי מהיום ואילך תקבל על עצמה לדקדק יותר בצניעות, ולהדריך גם את חברותיה ובנותיה ללכת בצניעות, שבכל היא מרבה קדושה וטהרה בעולם. וכן זה שהיה מוכר עיתונים חילוניים, יקבל עליו להרבות תורה וטהרה בישראל, ועלו אשר היו מקלקלים את הרבים בדעות רעות, יחזקו אחרים בדעות נכונות על פי דרך ה, ובזה יכופר חטאם ותקובל תשובתם לפני ה יתברך.

פסקי הגר"ע יוסף שליט"א באדיבות אתר "הלכה יומית"

להרשמה למייל הלכה יומית: www.halachayomit.co.il

תגיות:תשובהחטא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה