כתבות מגזין

"היא חיה בצניעות, אבל לצדקה נתנה בזריזות, מבלי למצמץ"

לפני שבועיים הלכה לעולמה במפתיע אשת החסד ואוהבת ישראל, ג'ני רבקה סופיר. הרב זמיר כהן, סמנכ"ל הידברות ניר גרמי והאנשים הקרובים אליה מספרים על הדמות המיוחדת והנדירה כל כך

אא

בבוקרו של יום שני, ח' בשבט, 18.1.16 (למניינם), הכתה הבשורה את כל מכריה ומוקיריה בתדהמה: אשת החסד, אוהבת ישראל, ג'ני רבקה סופיר, הלכה לעולמה בגיל 50, והובאה לקבורה בהר המנוחות בירושלים. בכך נסתם הגולל על עשורים שלמים של חסד, צדקה ואכפתיות שאינה יודעת גבולות. ג'ני רבקה היתה ידועה לרבים במשפחת הידברות - היא תרמה רבות לארגון, בזמנים שבהם היה שרוי במצב כלכלי קשה, ומעבר לכך תרמה מילוני שקלים לצדקה.

ראש ארגון הידברות, הרב זמיר כהן, סיפר על אהבת החסד ואהבת ישראל העצומה של ג'ני רבקה: "מדובר באשה בעלת לב אוהב ללא גבולות לעם ישראל ויראת שמים נדירה. תמיד היה ניכר מתוך דבריה שאינה מחפשת כבוד לעצמה, אלא כל מטרתה לעשות את רצון ה', ולראות איך עוזרים לעוד ועוד יהודים להתקרב ליהדותם".

הרב סיפר על גדולתה של ג'ני רבקה וזכויותיה הרבים: "ברגעים הקשים ביותר של הידברות, עמדה לימין הארגון, וסייעה לו שלא יקרוס חלילה. תמכה בתלמודי תורה, בישיבות ובכוללים, יזמה מתן תפילין לנערים ולמתחזקים רבים ללא תשלום כדי לזכותם במצווה החשובה הזו. היא עזרה לנזקקים, וכששמעה דברי שבח על מעשיה הגדולים, הגיבה בחיוך: 'משיח קרוב, לא?'.

"ממש עליה נאמר: "דודי ירד לגנו לערוגות הבושם, לרעות בגנים וללקוט שושנים". המלך לקט שושנה נפלאה והעלה אותה מעלה, לקבל את שכרה על מעשיה הגדולים, לאחר שזכתה לעשות גדולות ונצורות למען עם ישראל".

 

המשימה הראשונה: "המהפך" באיטלקית

ההיכרות עם ג'ני רבקה החלה כאשר בשנת 2007 (למניינם) ניגש אל סמנכ"ל הידברות, ניר גרמי, יהודי יקר מאיטליה בשם אדוארדו, וביקש לתרגם את הספר "המהפך" של הרב זמיר כהן לשפה האיטלקית. אדוארדו היה נחוש כי הבאת הוכחות מדעיות ליהדות בשפה האיטלקית, תגרום לקירוב רחוקים ועצירת ההתבוללות של יהודי איטליה.

גרמי השיב כי הידברות הייתה שמחה מאוד לעשות זאת, אך בשל חוסר תקציב - הוא לא רואה כיצד ניתן להוציא את היוזמה אל הפועל. לאחר כמה ימים הציג אדוארדו בפני גרמי את אשת החסד, ג'ני רבקה סופיר. ג'ני רבקה היתה יהודייה איטלקית צעירה, אשר התגוררה ברומא וניהלה אורח חיים מסורתי. באותה השנה נפטר אביה של ג'ני רבקה, והיא ביקשה להנציח אותו.

ג'ני התעניינה בנוגע לפעילות של ארגון הידברות, וגרמי סיפר כי מדובר בארגון לקירוב לבבות בין חרדים, דתיים וחילוניים, בהנהגת הרב זמיר כהן. עוד סיפר גרמי כי הידברות מעוניינת להקים ערוץ טלוויזיה ואתר אינטרנט לזיכוי הרבים, וג'ני רבקה נרתמה מיד למשימה. במהלך השנים היא עשתה תשובה ועלתה לארץ ישראל, החזירה ליהדות רבים מבני משפחתה, ועודדה רבים לעלות מאיטליה לישראל.

"מאותו הרגע בער בה דחף ענק של זיכוי הרבים", מספר גרמי. "היא סייעה לארגון לפני 9 שנים, כשמצבו הכלכלי היה מאוד קשה. ובמשך תקופה ארוכה נוספת סייעה להידברות בזמנים לא פשוטים. היא תמכה כספית בפעילויות זיכוי הרבים, בתקופות שלא היה כמעט כסף למימון הפעילות הענפה. כל עשייתה הייתה מתוך שמחה ואהבת ישראל".

עוד אמר גרמי: "כרגע אנו יודעים שהיא מקבלת שכר גדול על כל המעשים שהיא עשתה, ומצטערים שאיבדנו אבדה גדולה שכזו. אישה צנועה ופשוטה אשר העניקה רבות לעם ישראל".

יהי זכרה ברוךיהי זכרה ברוך

"האמת היתה הכוח שהפעיל אותה"

הסיפורים אודות אישיותה המיוחדת של ג'ני ע"ה ממשיכים לזרום מכל כיוון. ניכר כי רוב האנשים שהיו קרובים אליה, מתקשים להאמין שהאישה האנרגטית, הנמרצת וחורשת הטוב, כבר אינה בין החיים. "היא הייתה אישה צדקת במיוחד. כל הזמן הייתה אומרת שהיא רוצה לעשות קידוש השם במיתתה. ובאמת, מי שהכיר אותה התחזק מאוד בזמן שהיא הייתה חולה".

גליה לוי, אשר התנדבה בארגון ביחד עם ג'ני רבקה, מוסיפה: "אני וג'ני נפגשנו בפעם הראשונה במשרדים של ערוץ הידברות. שתינו התנדבנו בארגון. היא הייתה אישה יפה מבחוץ ועוד יותר מבפנים, מלאה בשמחת חיים ובאנרגיות מדהימות. מיד ידעתי שנהיה חברות".

"ג'ני רבקה חזרה בתשובה ועלתה לארץ, כי האמת ניצחה אצלה. האמת היתה הכוח שהפעיל אותה. ג'ני דיברה באיטלקית מעורבבת עם עברית, ואני כאחת שגדלה בבית עם אימא דוברת איטלקית החלטתי לאמץ אותה. ישר היא נכנסה לי ללב, והכנסתי אותה למשפחה".

"ברוך השם, הייתה לי זכות להיות חברה קרובה מאוד של ג'ני רבקה. קשה לי לדבר עליה בלשון עבר, האנרגיות של העשייה שלה נמצאים פה, והם יישארו לנצח. אישה מרובת חסדים, שלא הרגישה שהיא באמת עשתה דבר גדול. מלאת צניעות והערכה לכל אדם באשר הוא. האהבה שלה לבורא עולם והרצון שלה לעשות הכל למען שמו באהבה, ראוי לקנאה ולהערצה. אין ספק שהיא מותירה בלכתה חלל ענק. אין ספק שהפסדנו בגדול".

זהבה עמרני, מוותיקות ארגון הידברות אשר הכירה את ג'ני רבקה בצורה אישית מאוד, סיפרה: "הכרתי אותה כבר כמה שנים, מאז שהוקמה הידברות. ג'ני הייתה פשוט אישיות מאוד מאוד מיוחדת. הייתה לה אהבת השם ויראת שמים במידה בלתי רגילה. היו לה שאיפות להתקדם עוד ועוד ברוחניות, ואני ראיתי את כל תהליך ההתחזקות שלה מההתחלה ועד הרגע האחרון. היא תמיד רצתה עוד ועוד, למשל תמיד היא שאלה מה אפשר להוסיף ולהתקדם בשביל התורה".

זהבה סיפרה כי ג'ני רבקה, שהייתה אישה בריאה, דיברה בימיה האחרונים תמיד על הגאולה והמשיח: "בתקופה האחרונה במיוחד, היא דיברה המון על המשיח. בכל טלפון היא שאלה מתי המשיח מגיע. תמיד היא אמרה שצריך לעשות דברים כי אין זמן מפני שהמשיח מגיע".

על רגעיה האחרונים של סופיר מספרת זהבה: "הייתי בבית החולים עם משפחתה עד שהיא נפטרה. הרופאים אמרו שהיא לא סבלה משום מחלה, משום חיידק, פשוט כלום. ביום שבת היא איבדה את ההכרה, וביום ראשון בחצות לילה הגיעו 13 אברכים, וקראו ליד מיטתה את  סדר פיטום הקטורת ואת סדר הווידוי. אחרי פחות מחצי שעה היא נפטרה".

זהבה הדגישה את העצב האישי בלכתה: "היינו מאוד מאוד קשורות נפשית. היא הייתה פשוט אישיות מיוחדת במינה, הייתה לה שמחת חיים גדולה. היא הייתה מרבה בחסד, לא רק בכסף, אלא גם במעשים. היא הייתה קשובה ומסייעת בכל מצוקה. תמיד השתדלה לעזור בכל תחום, אפילו אם מדובר באדם שמחפש עבודה. היא הגיעה לכאן כדי להראות לנו עד היכן בן אדם יכול להגיע בעבודת השם. ובכלל, היא תרמה בשקט מבלי לדבר, ולעצמה היא הייתה משתדלת לא לקנות שום דבר, ולחיות בצמצום דווקא. לצדקה הייתה נותנת בזריזות, מבלי למצמץ".

תהא נשמתה צרורה בצרור החיים.

שיר שכתבה יעל לוי, קרובת משפחתה של ג'ני רבקהשיר שכתבה יעל לוי, קרובת משפחתה של ג'ני רבקה

תגיות:צדקהחסד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה