מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מקבץ שו"ת #7 – 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

האם למתאבד יש חלק לעולם הבא? האם אפשר להזמין גוי לקידוש? ומהי הסגולה של שירים השירים לזיווג?

אא

1. אם בן אדם מתאבד, יש לו חלק לעולם הבא? והאם הוא יקום בתחיית המתים?

אם יש עליו באמת גדר של מאבד עצמו לדעת (כמה תנאים), אז יש עונש על זה בעולם הבא – אך יש לו חלק לעולם הבא. והכוונה באלו שאין להם חלק לעולם הבא, היא שאין להם חלק ידוע בפני עצמו, אבל הם ניזונים ונהנים מכמה אוצרות צדקה הגנוזים לאותם שלא זכו, כעני שאין לו מה יאכל וסמוך על שולחן חברו (שו"ת יביע אומר חלק ו', חלק יורה דעה סימן ל"ו). ויש לדעת תועלת רבה באמירת הקדיש והלימוד והצדקות שעושים לעילוי נשמת הנפטר שאיבד עצמו לדעת וטרף נפשו בכפו. ולכן מצווה על קרוביו לומר הפטר בציבור והשכבה ותפילה לעילוי נשמתו (יביע אומר שם).

2. האם אני יכול להזמין גוי לקידוש? אנחנו שומרי שבת.

שלום רב. אין איסור להזמין גוי לקידוש, אלא שכדאי לדאוג מראש שיהיה על השולחן רק יין מבושל (או מפוסטר) כדי למנוע כל חשש של יין נסך.

(תמונת אילוסטרציה: פלאש 90)(תמונת אילוסטרציה: פלאש 90)

3. אני בת 21 מארה"ב ומחפשת את זיווגי. לקחתי על עצמי לקרוא את שיר השירים במשך 40 יום. לפי מה שהבנתי, עליי לקרוא את שיר השירים כל יום, באותה שעה, ובשל שעות העבודה שלי לקחתי לקרוא בעשר בלילה. שאלתי אנשים דתיים האם זה נכון שהשעה צריכה להיות קבועה? וכולם אמרו לי שלא, כלומר כל עוד אני קוראת כל יום לא משנה השעה. אני אשמח לדעת בדיוק מה אומרת ההלכה, האם אפשר לקרוא בשעה שונה? כלומר האם זה לא באמת משנה? והאם התפילה הזאת היא סגולה לישועות?

שלום רב. מקובל בעולם ומובא בשם הסנדלר זצ"ל שקריאת שיר השירים במשך ארבעים יום מסוגל למציאת זיווג. לא חובה שהקריאה תהיה בשעה קבועה כל יום, אך יש אומרים שזו אחת מהתקנות של הסנדלר, ותקנה נוספת שיהיה לבוש היטב. נכון להימנע מלקרוא את שיר השירים לפני חצות הלילה.

4. שלום כבוד הרב. האם לפי ההלכה צריך לישון עם כיפה על הראש, או שניתן להניחה ליד המיטה?

שלום רב. מעיקר הדין אין חובה לכסות את הראש בכיפה בשעת השינה. אך מכל מקום ממידת חסידות טוב להקפיד אם אפשר שהראש יהיה מכוסה בכיפה גם בשעת השינה (ראה משנה ברורה סימן ב' סעיף קטן א', וילקוט יוסף סימן ב' סעיף י"ח).

5. האם מותר להכניס מסטיק לשירותים רק כדי להוציא משהו?

שלום רב. יש להחמיר שלא להיכנס עם מסטיק לחדר השירותים (גם כשרוצים רק להוציא משהו משם).

6. שלום כבוד הרב. משפחתי ואני שוהים בבית מלון בחו"ל, והדלתות נפתחות על ידי כרטיס. מה הדין לגבי שבת, האם יש צורה מותרת להשתמש בו ולצאת מהחדר? והאם מותר לטלטל בבית מלון? תודה מראש.

שלום וברכה. אסור להשתמש בכרטיסים אלו בשבת, בחלק מהמלונות ניתן לבקש מפתח לשבת. אם לא ניתן לקבל מפתח ניתן למלא בערב שבת את הלשונית של הדלת בנייר, או להדביק את הלשונית של הדלת בנייר דבק. כך אפשר יהיה לסגור את הדלת ללא נעילה, וניתן יהיה לפתחה מבחוץ ללא כרטיס אלקטרוני. ראוי לתלות את השלט "נא לא להפריע" מחוץ לחדר, כך שלא ייכנסו במשך השבת אנשי הניקיון וישנו את "הפטנט" בדלת החדר, או את סידורי החשמל בתוך החדר. אם הדבר לא אפשרי, מותר לבקש מנכרי לפתוח לך את הדלת.

7. שלום כבוד הרב. הכנתי בבית רוטב צ'ילי לתיבול עופות/בשר, וכדי להסמיך אותו שמתי ג'לטין דגים (ג'לי). לאחר מעשה חשבתי אולי אסור לתבל איתו בשר, כי לא אוכלים בשר ודגים יחד. אשמח לדעת מה ההלכה פוסקת בעניין זה. תודה מראש ויישר כח.

שלום רב. מעיקר הדין מותר לערב ג'לטין דגים עם בשר, היות והוא נעשה מעצמות של דגים שיובשו, וממילא אין על הג'לטין שם דגים (יעויין שו"ת יביע אומר חלק ח', חלק יורה דעה סימן י"א).

8. שלום. לאחר כמה מעשי ונדליזם בבניין, הוחלט על התקנת מצלמות וידאו בכניסה לבניין, בלובי הבניין, ובכל קומה וקומה בבניין. בתור שומרת שבת, כיצד עלי לנהוג בשבת, כאשר המצלמות מצלמות 24 שעות ביממה?

שלום וברכה. מותר לך להיכנס ולצאת אם המצלמה עובדת ברציפות, ולא מופעלת בחיישנים.

9. שלום כבוד הרב. מה שואלים אישה כאשר היא מגיעה לעולם האמת? עוד רציתי לדעת האם אישה שלומדת תורה מקבלת שכר כמו שגבר לומד? האם היא זוכה גם לקיים את העולם? תודה רבה.

שלום וברכה. שואלים אותן כמו הגברים מלבד שאלת קבעת עיתים לתורה, במקום זה שואלים את האישה על עניין הצניעות. אישה שלומדת תורה מקבלת שכר נמוך יותר כמי שאינה מצווה ועשה. המצווה עושה ומקבל שכר גדול יותר עקב מלחמת היצר הקשה שהוא עובר. אולם אישה שתומכת בבעלה בילדיה, ומסייעת להם ללמוד תורה תקבל שכר כאילו היא בעצמה למדה תורה בדיוק כמו גבר.

10. מה המקור לאחל עד 120 שנה ולא יותר? חוץ מזה, כמעט אף אחד לא מגיע לזה, וגם מי שהוא כבר חי 100 שנה, זה נראה קצת מביך לאחל לו רק עוד 20 שנים לחיות.

שלום רב. לכאורה אין מקור לזה שבני אדם יכולים לחיות רק עד מאה ועשרים שנה. וכן כתב הגר"י זילברשטיין שליט"א בספרו עלינו לשבח חלק ה' (עמוד תשל"ב) שהביא מספר מגד גבעות עולם (עמוד ק') שכתב בשם הרב מבריסק זצ"ל שאסור לומר שתחיה עד מאה ועשרים, דיש בזה איסור של קללה, שהרי יכול לחיות יותר, ונמצא שמקללו במה שמגביל לו את החיים עד מאה ועשרים. ושם הביא שגם הגאון רבי יעקב קמנצקי זצ"ל היה נגד מליצה זו לאחל לאדם לחיות רק עד מאה ועשרים.

והנה לכאורה מה שכתוב בספר בראשית (פרק ו' פסוק ג'): "ויאמר ה' לא ידון רוחי באדם לעולם בשגם הוא בשר, והיו ימיו מאה ועשרים שנה", אין הכוונה שמאותו זמן והלאה בני אדם לא יחיו יותר ממאה ועשרים שנה, שהרי מצינו שחיו אחר כך יותר מגיל זה (לדוגמא: אברהם אבינו נפטר בגיל 175, ויצחק אבינו נפטר בגיל 180, ויעקב אבינו נפטר בגיל 147). אלא הכוונה היא כמו שפירש רש"י שם, שהקב"ה אומר על אנשי דור המבול, שעד מאה ועשרים שנה אאריך להם אפי, ואם לא ישובו אביא עליהם המבול (עיין שם).

תגיות:שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה