זוגיות ושלום בית

סוד האמפתיה: אז אני מבין אותה, מה זה עוזר?

זו שאלה שנתקלתי בה כמה פעמים בקליניקה. "אבל חגי, במה תעזור לה האמפתיה? הרי הבעיה נשארה בעינה, לא פתרנו אותה". בעיניו, יעילות נבחנת לפי התוצאה בפועל. וזה נכון. האמפתיה לא פתרה את הבעיה. אבל במה היא בכל זאת עזרה?

אא

"אני פגועה", פתחה דניאלה את דבריה, תוך מאמץ לא לפרוץ בבכי.

"אוי, אני מצטער", ענה ארי, "לא התכוונתי. זה מרגיש לך ממש נורא. למה? מה את מרגישה?"

"אני מרגישה, שאין התחשבות ברגשותיי, במחשבותיי".

"זה כואב התחושה הזו. את מרגישה שאני לא מתחשב בדעתך, לא מכבד אותך, אני מבין, לא התכוונתי, אני מצטער על כך".

"תודה, ארי".

לקח לה עוד זמן מה להירגע, אך לאחר מכן, היא הרגישה מפויסת, ואפילו קרובה יותר לארי. הם שוחחו שוב, והיא הבינה גם את נקודת מבטו. עכשיו, היא הייתה רגועה אפילו יותר.

מה קרה כאן? מדוע זה מרגיע?

זו שאלה שנתקלתי בה כמה פעמים בקליניקה. הרבה פעמים, השאלה מגיעה מצד הבעל, שאינו מבין: "אבל חגי, במה תעזור לה האמפתיה? הרי הבעיה נשארה בעינה, לא פתרנו אותה, אז מה יעזור לה האמפתיה שלי?" בעיניו, יעילות נבחנת לפי התוצאה בפועל, כלומר, המדד הוא 'האם נפתרה הבעיה, או לא?'

זה נכון. האמפתיה לא פתרה את הבעיה. גישה זו, מובנת לגמרי. יחד עם זאת, יש משהו עצום במסר של האמפתיה. היא יוצרת מצב חדש לחלוטין. ואת זה אני רוצה להסביר:

כאשר דניאלה נפגעה מארי, היא, כפי שאמרה, חשה שהוא לא מתחשב בדעתה, היא חשה בודדה,  ואפילו חוסר אונים. עמוק בפנים היא הרגישה 'אין לי הגנה, אני לבד!'. לכן, כאשר ארי שידר הבנה והתנצל, היא הרגישה ששוב אינה בודדה, 'אני לא מתמודדת לבד, ואם הוא מבין אותי כך, כנראה שגם לא ירצה לפגוע בי שוב. אינני חסרת אונים'. כאן, התחדשו כוחותיה!

אז נכון, אולי לפעמים הבעיה הטכנית, נותרה בעינה, אך מעבר לבעיה הטכנית, הייתה תחושת החוסר אונים, של ה'לבד'. עתה היא כבר חשה 'יחד', אני כבר לא חסרת אונים! אני אפילו חזקה מתמיד!

עתה ניתן להבין, את שבעיניה, חלק נכבד מהבעיה, כן נפתר! יתירה מכך, אין ספק, שכרגע יש גם יותר סיכוי לפתרון הבעיה כולה. כרגע, יש יותר מוכנות מצידה.

אמנם בדוגמא, הבאנו אישה הזקוקה לאמפתיה, אך ברור, שגם גברים זקוקים לאמפתיה. למען הסר ספק...

chagaizadok@gmail.com

תגיות:זוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה