מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מקבץ שו"ת #5 – 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

האם מותר לקרוא תיקון הכללי בלילה? האם הורים גרושים יכולים ללוות את ילדיהם לחופה? והאם מותר להניח נעליים מתחת למיטה?

אא

1. שלום הרב, רציתי לדעת האם מותר לקרוא תיקון הכללי בלילה?

שלום רב. על פי הקבלה ראוי להחמיר ולהימנע מלקרוא את התיקון הכללי ותהילים ותנ"ך בכלל מצאת הכוכבים עד חצות לילה. אמנם לצורך גדול כמו חולה מסוכן או מקשה ללדת גם המקובלים יודו שמותר. ועל פי הפשט דבר זה מותר.

2. שלום הרב. מי מלווה את החתן אם ההורים גרושים?

המנהג שאב ואם הגרושים זה מזה אינם מלווים את ילדיהם לחופה (אלא זוג אחר נשוי שלא היה גרוש בעבר ילווה את החתן והכלה לחופה). אולם במקום צורך יש להתיר (ראה שו"ת שרידי אש חלק ג' סימן נ"ה אות ג', ובספר נטעי גבריאל על הלכות נישואין חלק א' פרק י"ד סעיף ז').

3. כבוד הרב שלום, האם מותר להניח נעליים מתחת למיטה? והאם מותר לישון כשיש נעליים מתחת למיטה?

שלום רב. מותר להניח נעליים מתחת למיטה. אלא שיש עניין על פי הקבלה שלא להניח נעליים סמוך לראש בזמן השינה (החיד"א זצוק"ל בספרו עבודת הקודש חלק ב' סימן ז').

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

4. האם מותר להתפלל, להודות ולבקש מה' כשאני לועסת מסטיק?

בוודאי שאין להתפלל עם מסטיק בפה, כי זה לא כבוד התפילה. וכן כשמברכים או מודים לה' יש להקפיד שהפה יהיה ריק מכל דבר, וכמו שכתוב בספר תהילים (פרק ע"א פסוק ח'): "ימלא פי תהילתך". (יעויין מסכת ברכות דף נ"א עמוד א', ומשנה ברורה סימן קע"ב סעיף קטן ז').

5. שלום. מה הדין של הכלים שבכיור, כשעושים עליהם נטילת ידיים של הבוקר? האם מותר להשתמש בהם?

שלום רב. יש לשטוף את הכלים, ואז ניתן להשתמש בהם. (יעויין הליכות שלמה חלק א' עמוד ר"מ הערה י"א, ושו"ת יביע אומר חלק ה' – חלק אורח חיים סוף סימן ב').

6. האם מותר לנעול נעל שבסוליה יש צורה של מגן דוד?

אין שום קדושה בסמל של ה"מגן דוד", ולכן ניתן לנעול נעליים אלו ללא כל חשש.

7. שלום רב. למה אסור לרכוב על אופניים או קורקינט או סקייטבורד בשבת או יום טוב? זה לא כמו אוטו שמפעילים, ואז יש ניצוץ חשמל ואש.

שלום רב. הסיבה שאין לרכב על אופניים וכו' בשבת ויום טוב היא משום שזה נראה מעשה של יום חולין, ואינו מתאים לקדושת השבת (ראה חזון עובדיה על הלכות שבת חלק ד' עמוד מ').

8. שלום הרב. אני ואשתי התגרשנו בגלל ענייני כספים, אך אני אוהב את אשתי ורוצה לחזור אליה. כמה זמן אני צריך להמתין כדי להתחתן שוב? והאם זה מצווה להחזיר גרושה?

שלום רב. אתה לא צריך להמתין תשעים יום כדי להתחתן עם גרושתך (שולחן ערוך אבן העזר סימן י"ג סעיף ד'), אולם האישה צריכה לספור שבעה נקיים לפני שאתם מתחתנים (שולחן ערוך יורה דעה סימן קצ"ב סעיף ה'). יש עניין שאדם יחזיר את גרושתו (ראה בשו"ת באר מים חיים סוף סימן פ' למהרש"ו ויטאל שכתב ש"אין מצווה גדולה ממנה".

9. שלום רב. לגבי מצווה של קשירת נעליים, האם זה מצווה שגם אישה צריכה לקיים? מאחר והמצווה הזו קשורה להדגיש את צד שמאל שבו מניחים תפילין?

שלום רב. אכן יש אומרים שהיות ואישה אינה מצווה לקשור תפילין ביד שמאל שלה, אז ממילא אין היא צריכה להקדים לקשור את נעל שמאל, ואדרבה יש לה להקדים את נעל ימין כמו שבכל דיני התורה יש דין קדימה לצד ימין (שו"ת אבני ישפה חלק א' סימן א' בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל). אולם יש אומרים שהגם שאישה אינה קושרת תפילין ביד שמאל שלה, מכל מקום מעצם זה שגברים קושרים תפילין ביד שמאל – רואים שהתורה החשיבה את יד שמאל לעניין קשירה, וממילא גם אישה צריכה להקדים ולקשור את נעל שמאל (שו"ת דבר יהושע חלק ב' סימן קי"א). ולהלכה, אישה יכולה לבחור בעצמה איך לנהוג (ועיין עוד בספר הלכה ברורה חלק א' סימן ב' בבירור הלכה אות ז').

10. שלום כבוד הרב. האם יש הסבר מהתורה הקדושה על צבע העיניים? מדוע יש צבעים בהירים וכהים? ומה גורם לשינוי בצבע העיניים?

שלום וברכה. בגמרא נאמר שבני אדם השתנו מעט בהתאם לצורך האקלים שבכל מקום בעולם. כאשר שאלו את רבי הלל הזקן מדוע עיניהם של הנוודים במדבר (תדמורים) טרוטות, השיב להם: "מפני שהם גרים בין החולות". השוני בצע העיניים נובע גם הוא מסיבה אקלימית: מבחינת מדעית – לכל בני האדם יש באמת עיניים כחולות, אולם יש חומר שנקרא "מלנין" אשר יוצר ריבוי צבע בעור ובעיניים אשר גורם לצבע הגוף להיות כהה יותר. בארצות החמות יש קרינה רבה יותר, וריבוי המלנין בגוף נועד למנוע את חדירת הקרינה לעור ולעיניים כדי שלא יפגע בהם. אולם בארצות הקרות שבהם הקרינה מעטה, יש צורך רב בויטמין D הנוצר על ידי השמש, ולכן יש הרבה פחות מלנין בגוף, ונפוצה יותר הופעה של עור בהיר ועיניים בהירות. יש לציין ששינויים זעירים אלה בין בני אדם אינם נובעים מ"אבולוציה", מכיוון שהם כבר היו טבועים ב-DNA שברא הקב"ה באדם הראשון, ואינם בגדר יצירה חדשה.

תגיות:שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה