מנוחה פוקס

הילד מחלק ממתקים לילדים בגן – ועדיין, אין לו חברים

קובי הגיע לגן ובתיקו משהו גדול. יותר מאוחר התברר שזוהי המברגה של אבא שלו. הוא העניק את המברגה לחברו יונתן. "עכשיו תהיה חבר הכי טוב שלי, נכון?" – כך שאל. יונתן הנהן בראשו ופנה לשחק עם דינה. מאוחר יותר ניסתה אמא של יונתן לברר מאיפה הביא את המברגה היקרה. "זה מקובי", סיפר יונתן. "הוא חבר שלי!"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בננו מבקש בכל יום להביא לגן ממתק או חטיף. הוא מגיע לגן ומחלק לכל הילדים. הגננת אומרת שכל הילדים עומדים בתור לקבל ממנו ממתקים, אבל על אף שהוא המחלק וכולם נהנים, בסוף הוא משחק לבדו במשחקים. בשעת החלוקה הוא מוקף בילדים ומיד אחר כך כולם נעלמים. מדוע זה קורה?

 

מנוחה פוקס משיבה:

חלוקת הממתקים הקבועה יש בה את ההפך ממה שאתם מחפשים. אתם סבורים שחלוקת הממתקים תביא את הילדים להיות חברים של בנכם.

הילדים רואים פה ילד שהדבר היחידי שהוא יכול להציע להם זו חלוקה של ממתקים. הם עטים על החטיפים ומרגישים שמיצו כל קשר לילדכם. הגננת ואתם צריכים לעשות יד אחת. לחדול מלתת לילד אפשרות לחלק ממתקים, וכך ישקיע את כל כוחותיו ומחשבותיו בשאלה איך הוא מתחבר למעגל הילדים.

עקבו אחר הדבר וכך תוכלו לבדוק אם יש לו בעיה חברתית, דבר שיכול להתברר בעקבות המקרה.

איך זה קורה על פי רוב?

קובי הגיע לגן ובתיקו משהו גדול נחבא. יותר מאוחר התברר שזוהי המברגה של אבא שלו. הוא העניק את המברגה לחברו יונתן. "עכשיו תהיה חבר הכי טוב שלי, נכון?" – כך שאל. יונתן הנהן בראשו ופנה לשחק עם דינה. מאוחר יותר ניסתה אמא של יונתן לברר מאיפה הביא את המברגה היקרה. "זה מקובי", סיפר יונתן. "הוא חבר שלי!"

ילדים קטנים סבורים הרבה פעמים שבאמצעות מתנות, הפתעות והבטחות יצליחו למצוא לעצמם חברים טובים. לפעמים המחשבה הזו מגיעה מתוך הרגל של הילד לציית לאשר אומרים לו, לאחר שמבטיחים לו בבית מתנות פרסים והפתעות. ילד שהורגל לקיים דברים מתוך הבטחות לפרסים – מבין בגיל קטן מאד שכך רוכשים נכסים או חברים.

עד כמה זה לא נכון לומד הילד משך הימים. הוא מגלה שהחפץ שנתן במתנה לא פעל את פעולתו, הוא מגלה שכועסים עליו שמוציא מהבית חפצים, הוא מגלה שאמו של החבר מגיעה לגן עם המתנה שנתן לבנה ומבזה אותו ברבים, הוא מגלה שיש אפשרויות אחרות לקנות חברים ואולי כאלו שהרבה יותר משפיעות מהמתנה החומרית הזו שחשב שתהפוך את כל עולמו.

ילד שיודע לתת, להתחלק ולהיות נדיב – זהו ילד טוב, שהרבה היו רוצים להיות הוריו, אבל ילד שנותן ללא גבול ומתוך רצון לרכוש חברים, שבעצם לא מצליח לרכשם באופן רגיל ונורמלי – הוא ילד שאינו יודע להתחבר לחברה ומחפש אופני התחברות אחרים.

איך לגרום לילד להיות נדיב מצד אחד, אך לא להגזים מצד שני?

1. הילד בטוח שאם מעוניינים בחפצים שלו סימן שרוצים אותו. הוא לא מבין שלאחר שייקחו את החפצים לא יהיה לחברים צורך בו. צריך להסביר זאת לילד לפי רמתו.

2. ככל שיתבגר הילד כך יבין יותר את החיים. תנו לו להתבגר ויבין יותר. תנו לו ללמוד על בשרו.

3. נתינה היא מידה טובה, אבל על ההורים לשים לב שאינה מביאה אותו לתלות.

4. ילד חייב ללמוד בכל גיל שבנתינה הוא משמח את החבר. אבל לשמח חבר זה דבר גדול בלי קשר לכך שרוצה להתחבר עמו.

5. למדו את הילד לתת וגם לא לתת. הילד לא חייב לתת כל מה ששייך לו. ילד שנותן פה ושם ולא מתקמצן יתר על המידה הוא ילד שנוהג יפה וכשורה.

6. למדו את הילד לתת ולקבל סירוב. לפעמים ילד מחלק לחברים וכשאלו לא רוצים הוא נעלב.

7. הילד חייב לדעת שלא יקבל כל מה שהוא רוצה. לפעמים צריך לעמוד בפרץ ולומר: 'ילדי החמוד, הקורקינט הזה הוא של משה, השכן שלנו. לך יש דברים אחרים'. לא אמורים לקנות לו מה שרצה. כך הוא גם ילמד להתחשב באחרים, וגם בחברים.

8. ילד שמנסה בכוח לחלק כל הזמן לחברים, ייתכן שהוא ילד שדורש תשומת לב מוגזמת.

9. ילד חזק ובטוח בעצמו לא יזדקק לחלק לחברים חפצים כדי לזכות בחבר. הוא ינסה בצורות רגילות לקנות לעצמו חבר.

10. השתדלו למצוא לילדכם, הסובל מחסר בחברים, איזשהו חבר, בן של שכנים, בן של דודים או כל אחד אחר. ילדכם יתחבר עמו ויחוש כמה טובה חברות רגילה, ללא כל חומריות ומתנות.

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

יש לכם שאלה למנוחה פוקס? שלחו לפקס 02-5712112, או למייל c5712111@gmail.com

תגיות:מנוחה פוקסחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה