חדשות בארץ

33 שנים אחרי שנפל: שעון הנווט הושב למשפחתו

כ-33 שנים לאחר שנווט חיל האוויר רס''ן ארהל'ה כץ נפל במלחמת לבנון הראשונה, קיבלו בני משפחתו את השעון אותו ענד בטיסתו האחרונה

אא

במהלך מלחמת שלום הגליל, נהרג נווט חיל האוויר רס"ן אהרון (ארהל'ה) כץ הי"ד, לאחר שהמטוס אותו ניווט, יחד עם הטייס גילי פוגל, נפגע מטיל סורי. כתוצאה מיירוט המטוס, נהרג רס"ן ארהל'ה כץ. הטייס גילי פוגל, שנפלט מהמטוס, נפל בשבי הסורי. שנתיים לאחר שנהרג, הושבה גופתו לישראל יחד עם סרבל הטיסה והכיפה, אך השעון שענד, אותו קיבל בסיום קורס הטייס, לא הושב למשפחתו ונותר בסוריה במשך עשרות שנים.

במהלך פעילות של המוסד במזרח התיכון, התגלגל שעון של חיל האוויר לידי סוכני המוסד. לאחר שהוברר למעלה מכל ספק כי מדובר בשעון של טייס ישראלי, הוקם צוות חקירה משולב של אנשי המוסד ואנשי חיל-האוויר, שמטרתו להשיב את השעון לבעליו. אנשי הצוות פירקו את השעון ועל פי המספר הסידורי שלו הגיעו למסקנה כי מדובר בשעונו של רס"ן אהרל'ה כץ.

השעון שהושב (צילום: הגר עמיבר - מגזין חיל האוויר)השעון שהושב (צילום: הגר עמיבר - מגזין חיל האוויר)

השעון הושב למשפחתו של כץ במעמד מיוחד. ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, שנכח במעמד, אמר: "בחייו של איש מבצעים יש רגעים שאי אפשר להסביר, ערב אחד באו ואמרו לי, יש לנו שעון. ההתרגשות הייתה עצומה. הרמתי טלפון למפקד חיל-האוויר, וההתרגשות הייתה זהה בצד השני".

אחד מחוקרי המוסד אמר למשפחתו של כץ כי "מכל הדברים שאנחנו עושים - מועילים או מסעירים יותר, אין דבר מרגש יותר מהאירוע הזה. זהו כבוד גדול בשביל כולנו. אנחנו גאים ושמחים שיכולנו לעשות משהו כזה במהלך שירותנו, שמחים שהצלחנו לשמח אתכם".

אהרל'ה כץ הי"ד, בן לניצולי שואה, נמנה עם מעט מלוחמי חיל האוויר שעוטרו ב"עיטור המופת" לאחר מלחמת יום הכיפורים. "עיטור המופת" ניתן בדרך כלל על אירוע ספציפי, אבל באופן מיוחד קיבל כץ את העיטור על קור רוח, אומץ לב, כושר ביצוע מעולה ודבקות במשימה בכל ימי המלחמה. "השם של ארהל'ה הלך לכל מקום", סיפר מפקד חיל-האוויר. "לוחם עז נפש, ניסיון מבצעי עצום, קיבל את עיטור המופת לא על אירוע בודד אלא על התנהלות - דבר יוצא דופן".

תגיות:ניווטחיל האוויר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה