כתבות מגזין

בני ברק של הדרום: ביקור בנתיבות לכבוד הילולת הבבא סאלי

אי אפשר להישאר אדישים לכוח התורה בעיר הזאת: נסיעה לנתיבות, ביקור במוסדות בבא סאלי בעיר – ופגישה עם בנו וממשיך דרכו, רבי ברוך אביחצירא שליט"א. וגם: סיפורים מכלי ראשון על הצדיק

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

בכניסה למוסדות הבבא סאלי, אנו פוגשים את מנכ"ל המוסדות ר' גואל ועקנין, שנכנס לתפקידו לפני כחודש, ומיד עם הגעתנו אנו פותחים את הביקור בכניסה אל הקודש פנימה, אל כ"ק האדמו"ר רבי ברוך אביחצירא שליט"א, בנו וממשיך דרכו של אביו הקוה"ט. האדמו"ר מסביר על התקופה הקשה שבה שרוי עם ישראל, ואומר בצורה ברורה כי בימים אלו גוברת ההבנה שאין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים. האדמו"ר מוסיף ואומר כי זה הזמן שבו עם ישראל צריכים להתחזק בלימוד התורה ובהוספת הקודש על החול.

מחדרו של הרב אנו ממשיכים לבנין הת"ת, בנין שבו לומדים כ-300 תלמידים מכיתה א' – ח', וכאן אנו עומדים נפעמים לנוכח ילדים בכל שכבות הגיל, הלומדים בשיטת 'זכרו' כשהם משננים בע"פ את תלמודם, החל מחומש ורש"י ועד גמרא עם רש"י, תוספות ומפרשים, כשהכול שגור על לשונם באומר ובהבנה בהירה.

בשיחה שקיימנו עם מנהל הת"ת, הרב ראובן פילו שליט"א, הוא מפנה את תשומת לבנו לצפיפות הקיימת בכיתות בגלל הביקוש הגדול שיש כדי להתקבל, אך מבהיר כי למרות הדוחק והצפיפות, התלמידים משקיעים את כל כולם בלימודים, ואת התוצאות ניתן לראות כבר מיד בתחילת השנה.

"'מוסדות בבא סאלי' נותנים מענה מרגע לידת הילד ועד השלב שבו הוא נכנס ללמוד בכולל", אומר לנו גואל ועקנין, תוך כדי המעבר מבניין אחד למשנהו בתוך המתחם הענק, ואף מסביר כי זו למעשה  הייתה תפיסת העולם בעת הקמת המוסדות, לבנות את אישיותו של הילד ולעצב את חינוכו כבר בשלב הגיל הרך, וכך להבטיח שבסיום תקופת הלימודים במוסדות, הוא בבחינת חי נושא את עצמו, שמלא במטען רוחני איתן ובעל יכולת לימודית גבוהה.

מבנין הת"ת אנו ממשיכים למתחם בית יעקב לבנות 'באר מרים' ע"ש אשתו של סידנא בבא סאלי, הרבנית הצדקת מרים אביחצירא ז"ל. רק מלראות את קירות בית הספר אנו מבינים את גודל ההשקעה ואת המסירות של הצוות החינוכי והניהולי, כדי שלבנות תהיה האפשרות ללמוד ולהתקדם גם במישור החינוכי וגם בהליכות בצורה הטובה ביותר.

אזור נוסף שתופס את העין, זהו מתחם גני הילדים שבו נמצאים לא פחות מ–12 גנים שבהם מתחנכים מאות תלמידים ברוח ישראל סבא, רוחו של בבא סאלי זיע"א.

(בנו הבבא ברוך; צילום: פלאש 90)(בנו הבבא ברוך; צילום: פלאש 90)

גולת הכותרת, זוהי רשת הכוללים הקיימת בנתיבות בה לומדים למעלה מ–130 אברכים בני עליה בכמה מסגרות לימוד שונות. כולל ע"פ סדרי הלימוד הנהוגים בעולם הישיבות, כולל להלכה, כולל לדיינות וכולל דף היומי בו ייערך בימים הקרובים סיום הש"ס לאחר מחזור בן שבע שנים המגיע לסיומו בחודש הקרוב.

"את הכולל הראשון של המוסדות הקים בבא סאלי זיע"א בעצמו ואף קרא אותו ע"ש אחיו הגדול האדמו"ר רבי דוד אביחצירא – עטרת ראשנו זיע"א ומשם הכול התחיל", אומר גואל ועקנין.

'בני ברק של הדרום', כך נקראת העיר נתיבות, וזה הופך להיות מובן ומוחשי לאחר הסיור במתחם 'מוסדות באבא סאלי'.

מאות אלפי שקלים מגויסים מדי חודש, ונגידים ואנשי מעשה מכל העולם רואים לעצמם זכות להיות שותפים באחזקת המוסדות כאשר גולת הכותרת בקרב הנגידים בעולם זו 'אחזקת יום לימוד תשב"ר', הנוטלים על עצמם עלות של יום כזה להצלחתם בכל עניין, ובמשרדי המוסדות יש מאות סיפורים על ישועות שאנשים רואים בזכות אותה צדקה שהם נותנים למוסדות ע"ש סידנא בבא סאלי זיע"א שפועל ישועות לאחר הסתלקותו כפי שפעל בחייו.

 

רבן של כל ישראל

מספרים, כי באחת ההילולות של רבי שמעון בר יוחאי ע"ה במירון, השתתף שליח של האדמו"ר רבי ישראל מרוז'ין זצ"ל. כשחזר השליח, שאלו האדמו"ר, התוכל לתאר את ההילולא והאווירה במירון? ענה השליח במילים קצרות: "בתוך המערה יש אווירת יום כיפור, אבל בחצר החיצונית, שוררת אווירת שמחת תורה". היטבת להגדיר את המצב נכונה, הפטיר האדמו"ר מרוז'ין. כך אכן ההרגשה במירון, בתוככי המערה מרגישים המתפללים, אווירה עילאית של יום כיפור, ומבחוץ, לקול צלילי הכליזמרים התחושה היא של שמחה פנימית, שמחה של תורה. כך מרגישים כל אותם האלפים הבאים ביום ההילולא לציון הקדוש של סידנא באבא סאלי זיע"א בנתיבות. בתוך האוהל, ניצבים כתף אל כתף, עמך בית ישראל, דתיים ושאינם שומרי תורה ומצוות, ספרדים ואשכנזים, ליטאים וחסידים, בני ארץ ישראל ויהודי התפוצות המעתירים בתפילה לישועה ורחמים אבל בחוץ, ברחבה הגדולה, המוני אנשים החוגגים את הילולת הצדיק. מי בשיר, מי בסעודת מצווה, ומי בגמילות חסדים. ביום רביעי, ליל ד' בשבט, יחול יום ההילולא השלושים ושתיים, של מורנו ורבנו עטרת ראשנו, תפארת כל בית ישראל, רבי ישראל בן רבי מסעוד אביחצירא. המכונה בפי העם "סידנא באבא סאלי" זיע"א. בדיוק כמו בחיי חיותו, כך לאחר הסתלקותו, ציונו הקדוש של הבאבא סאלי זצוק"ל הפך למוקד לעליה לרגל לתפילות ובקשות לכל בית ישראל. מופתיו ונפלאותיו של סידנא באבא סאלי ידועים ומפורסמים לכל. מורשתו והנהגותיו בקודש היו לשם ולתהילה, וביתו היה בית ועד לחכמים ולצדיקי דורו שראו בו סמל של קדושה וטהרה.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

פשטותו והתייחסותו של הצדיק לכל פונה, קטון כגדול, היו לשם דבר אך מעל הכול היה באבא סאלי זצוק"ל המאסף לכל המחנות והפלגים ואיחד תחתיו את כל בית ישראל.

גם אלו שהכירו את סידנא באבא סאלי או שמעו על נסיו וראו נפלאותיו לא הכירו את עוצמת התמדתו בתורה הקדושה, ואת העובדה שאת כל ימיו השקיע בלימוד ש"ס ופוסקים ושולחן ערוך בפשט ורמז דרש וסוד מתוך פרישות וחסידות. מידותיו התרומיות השלימו לעיצוב דמותו הטמירה. בזכות כל אותן המעלות הפך רבינו זיע"א כבר בגיל צעיר לתל-תלפיות שכולם פונים אליו כדי להיוושע.

 

הגידול נעטף בסידן

אל ציונו של הבאבא סאלי זיע"א בנתיבות הגיע לפני כמה חודשים ראש ישיבה חשוב ממרכז הארץ ביחד עם כמות מצומצמת מתלמידיו כדי להתפלל על מצבו הרפואי, לאחר שימים ספורים קודם בואו הוא קיבל מרופאיו את הבשורה המרה, שלקה במחלה הארורה וכי נתגלה אצלו בעמוד השדרה גידול ממאיר.

היה זה באחד מימי שני וחמישי שבהם עורך כ"ק האדמו"ר רבי ברוך שליט"א קבלת קהל בחדר הסמוך לציון אביו הקדוש הבאבא סאלי זיע"א. אחד מהתלמידים הסב את תשומת לבו של ראש הישיבה שכ"ק האדמו"ר מקבל קהל במקום, ובתוך דקות ספורות הוא נכנס לקודש פנימה. מיד עם כניסתו לחדר הוא הציג בפני האדמו"ר את ממצאי הבדיקות ואת חוות הדעת של רופאי אחד מהמרכזים הרפואיים הנחשבים במרכז הארץ. לאחר עיון בממצאים שאלו האדמו"ר לשמו ולשם אמו וראש הישיבה השיב אהרון בן גולדה, מיד אמר לו האדמו"ר "שמך מתחיל באות א' ושם אמך מתחיל באות ג' שזה ר"ת של המילים: אין גידול".

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

המשיך האדמו"ר והוסיף, "בזכות מור אבי הקדוש ייעלם ממך הגידול. לפני צאתו בירכו שוב האדמו"ר בברכת רפואה שלמה ואף ביקש ממנו לחזור שוב על הבדיקות. המום ומופתע מדברי הרב, שב ראש הישיבה לישיבתו וגם קבע תור לבדיקות חוזרות, אך הפעם בחר במרכז רפואי אחר שאף הוא במרכז הארץ. לאחר פענוח הממצאים החדשים, אמר לו הרופא באותו מרכז רפואי: 'קורה כאן דבר מוזר ביותר, הבדיקות מראות שישנה כמות גדולה של סידן שהגוף שלך מפריש, וכמות זו עוטפת את הגידול שבעמוד השדרה מכל צדדיו ואין כל סיכוי לגידול להתפשט, והוא גם הולך ומצטמצם. תחזור לביתך ותבוא שוב בעוד שנה לביקורת'.

בשמחה רבה שב ראש הישיבה להרביץ תורה בישיבתו, ולאחר ימים ספורים הגיע שוב כשהוא מלווה בתלמידיו לציונו הקדוש של סידנא באבא סאלי זיע"א בנתיבות כדי להודות על ישועתו הפרטית ולהודות לבנו וממשיך דרכו, כ"ק האדמו"ר רבי ברוך שליט"א על ברכתו.

 

רפואה כנגד כל התחזיות

לאחד מתושבי יד בנימין יש בת החולה באסטמה שהגיעה להתקף חמור. כתוצאה מאותו התקף קשה, הצטמצם קנה הנשימה שלה עד כדי עובי של קשית שתיה (כעדות האבא), ומשכך היא אושפזה בביה"ח קפלן ברחובות. על פי עדות הרופאים, מצבה היה קשה ביותר ולאחר סדרת בדיקות נוספת שעברה, אמרו הרופאים שמדובר במצב בלתי הפיך והילדה נמצאת במצב של סכנת נפשות. ידידו של האבא סיפר לו על סגולה בדוקה להגיע לציונו של באבא סאלי זיע"א ולקרוא את כל ספר התהילים בעמידה.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

האב שהיה טרוד עם בתו בבית החולים, דאג לשלוח לציון הקדוש בנתיבות מנין אנשים שעמדו וקראו התהילים. בזמן קריאת ספר התהילים הגיע לביה"ח קפלן אדם לא מוכר שבאמתחתו נמצאת גלימה ש הייתה שייכת לסידנא באבא סאלי זיע"א לצורך חולה אחר המאושפז אף הוא באותו ביה"ח. השמועה הזו הגיעה לבני משפחת הילדה החולה באסטמה, שביקשוהו שיניח את  הגלימה על מיטת ילדתם החולה. דקות ספורות לאחר שהונחה הגלימה על גופה של הילדה החולה באסטמה, "התעוררו לחיים" המכשירים הרפואיים שהיו מחוברים לנערה והחלו להראות לרופאים סימנים שמערכות הגוף הפגועות מתחילות לתפקד. אמנם, כיון שהיא  הייתה תחת השפעת הרדמה חזקה, היא עדיין לא התעוררה, ובד בבד מיד הפסיקו הרופאים להרדים אותה, אך הציעו שלמען הזהירות, יש להמתין עד שהילדה תתעורר מן ההרדמה. ואכן כשהתעוררה הילדה ניתן היה להבחין בשיפור המשמעותי במצבה, וכבר באותו שבוע היא חזרה לביתה בריאה ושלמה. לאחרונה הגיעו בני המשפחה לציונו הקדוש של הבאבא סאלי זיע"א וערכו סעודת הודיה לה' יתברך על הנס הגדול שארע לבתם בזכות הצדיק זיע"א.

 

כוחה של תפילה בציון הקדוש

אל הציון הקדוש של אדמו"ר באבא סאלי זיע"א בנתיבות הגיעה לפני שנים מספר אשה בוכה. המתפללים בציון הבחינו בסערת הרגשות שבה  הייתה נתונה, ולשאלת מנהל הציון לפשרה, התברר שנכדה הקטן של האישה חולה ל"ע בגידול בראשו והיא ביקשה שיברכוהו ויתפללו עליו. שמו של הילד ושם אמו הועברו לאדמו"ר שליט"א ולאברכים הלומדים בכולל שבמקום, ואיחלו לילד רפואה שלמה ואף עודדו אותה ואמרו לה שוודאי שטרחתה הגדולה להגיע עד לציון הקדוש כדי להשתטח על קבר הצדיק תהיה לתועלת גדולה עבור הנכד. ימים מספר לאחר מכן התקשרה אותה סבתא למנהל הציון כשהיא נרגשת וסיפרה לו שבבדיקת ה–C.T. שעשו לילד התברר שאין שום חשש לגידול ושמדובר בדלקת שטופלה באנטיביוטיקה, וכי הרופאים בישרו לבני המשפחה על שחרורו הקרוב של הילד מבית החולים.

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)

תלמיד חכם מרבני העיר נתיבות, סיפר לנו שפעם אחת הוא שהה במחיצתו של האדמו"ר סידנא באבא סאלי זיע"א במהלך סעודת מצווה כשעמם נמצא גם חתנו של האדמו"ר, רבי דוד יהודיוף זצ"ל. כידוע, היו לרבינו כוונות ועניינים גדולים בשתיית העראק, ובאותו ערב מזג האדמו"ר עראק לשלושתם. לבו של אותו תלמיד חכם החסיר פעימה, מעודו לא הורגל בשתיית עראק, וכאשר הרב וחתנו החלו לשתות בהרימם את כוסותיהם ופניהם למעלה, ניצל אותו תלמיד חכם את ההזדמנות שהרב אינו רואה וכהרף עין הצליח להחליף את כוס העראק בכוס מים שניצבה לפניו, ומיד שתה הכוס כשפניו למעלה כאילו שתה עמם יחד. מיד בגמרם לשתות נתן הרב מכה על השולחן בידו הימנית ואמר בקול גדול: "מישהו כאן רימה אותי, מישהו כאן רימה אותי". תדהמתו של אותו תלמיד חכם  הייתה עצומה, הוא התפלא כיצד ידע הרב את מה שנעשה בלי שראה. ענה לו סידנא בבא סאלי: "וכי הנך חושב שאני שותה עראק להנאתי, כשאני שותה עראק אני מכוון בארבע אותיות שם ה', ובתוך כדי שתיה כשהחלפת את הכוס ראיתי  שאחת מארבע אותיות שם ה' אינה מאירה כראוי, ומיד הרגשתי שקרה כאן משהו".

 

המים זלגו מהקיר

עדות זו שמענו מאחד מעוזריו הקרובים של האדמו"ר זיע"א שהתלווה לאדמו"ר בנסיעתו לירושלים: במהלך אחת מנסיעותיו של האדמו"ר לירושלים הגיע עת תפילת מנחה, והאדמו"ר זצוק"ל חשש שיחשיך קודם שיספיק לעמוד בתפילתו. הרב הורה לנהג לעצור בצד הכביש וכדרכו בקודש ליטול ידיו קודם התפילה, ביקש מנהגו להשיג לו מים לנטילת ידיים. חזר הנהג לאחר דקות מספר וענה לרב כי אין מים באזור. כששמע זאת האדמו"ר הוא יצא מרכבו וניגש לצד הדרך והתכופף לכיוון הקיר, ולפתע ראה הנהג שהחלו מים לזרום והרב נטל את ידיו ועמד להתפלל מנחה.

עד הראיה מספר כי באותו מקום שבו עצרו, לא היה שום סימן או סיכוי לברז מים כלל. באחת מנסיעותיו הבאות לירושלים, עצר אותו נהג באותו מקום כדי לבדוק אם יש מקור מים באותו מקום, אך לא היה שום סימן למקור מים.

זה המעט שבמעט משלל הסיפורים על הצדיק הקדוש רבן של ישראל סידנא הבבא סאלי זיע"א – רבי ישראל אביחצירא זיע"א.

תגיות:הבבא סאליצדיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה