אמונה

בימים ההם, אך גם בזמן הזה

מדוע שמו של ה' מוסתר במגילה? על גילוי האמונה שמתוך ההסתר

אא

ליאור שואל:"שלום וברכה, רציתי לדעת בבקשה, מדוע שם ה' לא מוזכר כלל במגילת אסתר? ואיך החג הזה מתקשר אלינו כיום במאה ה-21?"

* * *

שלום ליאור,

שתי שאלותיך מתקשרות יחד בתשובה אחת, כי דווקא העובדה ששם ה' מוסתר במגילה היא שמלמדת אותנו את השיעור החשוב ביותר בחג, שיעור שהיה רלוונטי בפרס העתיקה כפי שהוא רלוונטי בדורנו.

חז"ל טענו שהמגילה בנויה על התגלות א-לוקית בתוך הסתר פנים, וכך אמרו: "אסתר מן התורה מנין? שנאמר "ואנכי הסתר אסתיר" (חולין דף קלט). המגילה יכולה לייצג את הסתר הפנים שיהיה בגלות עד בוא הגאולה, בו ה' פועל "מאחורי הקלעים" של זירת ההיסטוריה. זוהי הסיבה הרוחנית להסתר שם ה' במגילה, ללמד את הדורות שיעור חשוב מאוד באמונה והשגחה.

אך יתכן שקיימת גם סיבה טבעית חיצונית לכתיבה זו: רבי אברהם אבן עזרא כתב בהקדמת פירושו על המגילה, ששם הא-לוקים הוסתר בה מכיוון שהמגילה נכתבה ע"י מרדכי בחסות האימפריה הפרסית, והיה חשש שהפרסים יתרגמו את המגילה ויכניסו לתוכה שמות של אלים מהמיתולוגיה הפרסית.

בין כך ובין כך, רצה ה' שהמגילה תסתיר את שמו המפורש. פרשני המקרא לימדו אותנו ששמו של א-לוקים מסתתר במגילה בתוך כינויו של המלך אחשוורוש, כי אם נשים לב, עובדה מעניינת היא שהמילה "מלך" מופיעה במגילה כמאתיים פעם, אך לעתים היא מופיעה בתואר "המלך אחשוורוש" ולעיתים אחרות רק בשם החשוב: המלך. בכך רומזת לנו המגילה על המלך האמיתי, מלכו של עולם, המסתתר מאחורי המאורעות.

וכעת לשאלתך השניה "כיצד החג מתקשר אלינו כיום?". התשובה לכך נמצאת במגילה! מצד אחד, כל הנסים שהתרחשו בפורים נעשו בדרך הטבע, והתרחשו מאחורי הקלעים של בימת ההיסטוריה. אך אין קורא בעולם שיקרא את סדר האירועים במגילה, ולא יראה בבירור את יד ההשגחה העליונה בכל אחד מפרטי המעשה.

עד היום אנו רואים מבוגרים וצעירים מחייכים בהנאה למשמע התוכניות של המן, שהתהפכו נגדו מידה כנגד מידה:

א. כאשר המן נשאל בידי המלך אחשוורוש: "מה לעשות באיש אשר המלך חפץ ביקרו?", הוא בטוח שאחשוורוש מתכוון אליו – אך המלך ביקש לכבד את מרדכי היהודי, וכעת המן נאלץ להלביש את מרדכי בבגדי הפאר של המלך, ולהוליכו על סוסו של המלך ברחובות העיר.

ב. אסתר מגלה למלך על תכניתו של המן, וזה בבהלתו הרבה נופל למרגלות מיטתה של אסתר כדי להתחנן על נפשו – אך המלך אחשוורוש נכנס לחדר בדיוק ברגע מביש זה, וסובר שהמן זמם לכבוש את המלכה.

ג. המן הכין עץ בגובה חמישים אמה (25 מטר) כדי לתלות עליו את מרדכי – ולבסוף נתלה המן על אותו העץ.

ד. שונאי ישראל היו מוכנים ומזומנים להרוג את כל עם ישראל ביום אחד – לבסוף בני ישראל הורגים בשושן הבירה חמש מאות אויבים, את עשרת בני המן ועוד שונאים רבים אחרים.

פורים הוא חג נצחי, היות והוא מלמד אותנו את השיעור הכי חשוב שיש: שיעור באמונה והשגחה בתוך מציאות של הסתר פנים, שהיא התקופה שבה אנו נמצאים כיום, לפני בוא הגאולה. דווקא על ידי מנהג של ליצנות, ודווקא על ידי התחפשות, ודווקא על ידי היין והיפוך היוצרות שהפכו להנהגות החג, נזכרים גם אנחנו, כי מאחורי כל מה שאנו רואים בעולם - מסתתרת מציאות אחרת לגמרי, הפוכה מן העולם החומרי והטבע המטעה אותנו, והיא יד ההשגחה האלוקית העושה את הכל.

אנו אמנם עומדים בימים אלה בפני גזירות קשות נגד עולם התורה בארץ הקודש, אך עלינו לזכור שה' הוא המסובב את המאורעות כולם, ולמרות ההסתר החיצוני, אין עוד מלבדו, בכוחו יתברך להפוך ברגע אחד את היוצרות כולם, ואז נראה בחוש כיצד "ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר".

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה