היסטוריה

היום לפני: א’ שבט – פטירת מהר"ם שיק

היום לפני 137 שנים נפטר מהר"ם שיק, מגדולי רבני הונגריה ומתלמידיו של החתם סופר

  • א' שבט התשע"ו
מהר’’ם שיק זצוק’’ל זיע’’אמהר’’ם שיק זצוק’’ל זיע’’א
אא

הרב משה שיק נולד בכ"א באדר א' התקס"ז בעיר בברעזאווא שבמחוז נייטרא שבממלכת הונגריה, לאבוי רבי יוסף שיק אשר היה סוחר חשוב תם וישר, מצאצאי בעל התוספות יום טוב.

בהיותו פעוט קטן נפטר אביו. בגיל 11 בלבד למד תורה בישיבתו של דודו הרב יצחק פראנקל, אב בית דין בפראונקירכן. בהיותו ילד לעגו לו חבריו מפני שלא היה מהיר תפיסה בלימוד התורה, אך רבי משה הצעיר אמשיך לעמול בהתמדה עצומה ובמסירות נפש על התורה עד שנהיה תלמיד חכם גדול.

בהיותו בן 17 שנים בלבד הגיע לפרשבורג לישיבתו של החתם סופר. בשל גילו הצעיר היסס בתחילה החתם סופר האם לקבלו לישיבתו, אך לבסוף קיבלו לאחר שראה כמה רבי משה בקיא בתורה, וכמה חזקה תשוקתו אליה.

בזכות בקיאותו בתורה, היה מכנהו החתם סופר בשם "ארגז הספרים", ובמשך שלוש שנים כיבד אותו להיות מאוכלי שולחנו בשבתות ובחגים. באחת הפעמים התבטא החתם סופר ואמר כי רבי משה הוא "ספר תורה מהלך".

בהיותו בן 20, נישא רבי משה לגיטל, בת דודו הנגיד פרץ פראנקל, ועבר לגור בבית מגוריו בעיר האליטש.

בשנת התקצ"ח, בהיותו בן 29 בלבד התמנה הרב שיק לרב העיר ירגין, הסמוכה לפשרבורג בהמלצת החתם סופר.

באחת הפעמים כשהגיע החתם סופר לירגין נכנס לשמוע את שיעורו של הרב שיק. הרב שיק בענוותנותו הגדולה מיד הפסיק בשיעורו, בבקשה שרבו החתם סופר ישא דברים במקומו. החתם סופר סירב בנימוק כי הרב שיק הוא המרא דאתרא (אדון המקום – רב העיר), והרב שיק לא סר מדברי רבו, אך המשיך בענוותנותו ומסר שיעור מתורת רבו החתם סופר.

בשל קשיים מצד עיירית ירגין הקטנה להחזיק את ישיבתו שמנתה כ-800 תלמידי חכמים, התמנה הרב שיק לרב העיר חוסט לאחר 24 שנים בהן כיהן כרב העיר ירגין. עיירת חוסט התחייבה בתמורה להחזיק את ישיבתו ותלמידיו שעברו עמו לחוסט.

הרב שיק נודע כתלמיד חכם עצום אשר חוזר על לימודו ושקידתו בתורה בעל פה אין ספור, כך שכל רגע היא ממלמל דברי תורה גם בהיותו מהלך בדרכים.

בשבת קודש פרשת וארא, ראש חודש שבט – א' שבט התרל"ט, נפטר הרב משה שיק והסתלק לבית עולמו. הרב שיק חיבר את שו"ת מהר"ם שיק שבו למעלה מאלף תשובות הלכתיות בכל נושאי החיים על ד' חלקי השולחן ערוך, חיבור על הש"ס, חיבור על התורה, חיבור על פרקי אבות, חיבור על הגדה של פסח, וכמובן חיבורו המפורסם על סדר התרי"ג המצוות.

תגיות:היום לפניצדיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה