האם קומקום חשמלי חייב בטבילה?

לפני שבוע קבלנו במתנה קומקום חשמלי מתוצרת סין, והתלבטנו האם אנו מחויבים לטבול את הקומקום או שמותר להשתמש בו כך. מה עלינו לעשות?

אא

נחלקו הפוסקים אם קומקום חשמלי חייב בטבילה, משום שיש כלל בידינו שכלי שהוא מחובר לקרקע אינו טעון טבילה, שהרי אין חיוב טבילה בכלי שאינו יכול לקבל טומאה. וכל דבר שהוא מחובר לקרקע אינו מקבל טומאה. ולפי זה כתבו כמה פוסקים, ומהם הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, שכך יש לדון בקומקום חשמלי. שהרי עיקר תשמישו הוא בשעה שהוא מחובר לתקע החשמל, ואם כן הרי הוא נחשב למחובר לקרקע ופטור מטבילה. אולם למעשה אף הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך לא רצה לסמוך על טעם זה לבדו לפטור את הקומקום מטבילה, מפני שעל כל פנים יש בו שימוש גם כשאינו מחובר לחשמל.

וגם מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א כתב שטוב להחמיר ולהטביל קומקום חשמלי. ואם חושש שאם יכניסנו למים הקומקום עלול להתקלקל, טוב שייתן אותו במתנה לגוי, ויחזור וישאל אותו מהגוי. כי השואל או השוכר כלים מן הגוי פטור מלהטבילם, כיוון שלא קנה אותם להיות שלו. ואין זה דומה למעשה שהיה בכלי מִדְיָן, שהכלים היו לגמרי של ישראל. והגאון רבי שלמה זלמן אוירבך הוסיף עוד דרך לפטור את הקומקום מטבילה, והוא שייקח אותו ליהודי חשמלאי מוסמך, והחשמלאי יפרק את הקומקום באופן מקצועי שלא כל אדם יכול לעשות בביתו, ואז ירכיב אותו מחדש. ונחשב הדבר כמו שנקנה הכלי מיהודי, וממילא הוא פטור מן הטבילה.

ולמסקנה: קומקום חשמלי חייב בטבילה בלא ברכה. ואפשר לפטרו מחיוב טבילה בכך שייתן אותו במתנה לגוי ויבקשנו לחזור ולתת לו בהשאלה את הכלי. או באופן שייתן ליהודי חשמלאי שיפרק לו את הקומקום באופן מקצועי, ולאחר מכן ירכיב אותו שנית. ואז הכלי פטור מטבילה.

פסקי הגר"ע יוסף שליט"א באדיבות אתר "הלכה יומית"

להרשמה למייל הלכה יומית: www.halachayomit.co.il

תגיות:טבילת כליםהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה