בריאות ותזונה

תוספי מזון תעשייתיים גורמים למחלות אוטואימוניות

המזון המעובד מחליש את עמידותו של המעי לחיידקים ולרעלים וגורם למחלות אוטואימוניות, לאלרגיות ולסרטן

אא

בכתב העת Autoimmune Reviews  מתפרסם מחקרו של פרופ' אהרן לרנר מהפקולטה לרפואה בטכניון ומהמרכז הרפואי כרמל. המחקר נערך יחד עם פרופ' טורסטן מתיאס ממכון איאסקיו-קיפ (גרמניה) לחקר מחלות אוטואימוניות.
במחקרו, בחן פרופ' לרנר את השפעתו של מזון מעובד על פעילות המעיים ועל התפתחותן של מחלות אוטואימוניות. מחלות אוטואימוניות הן מצבים שבהם הגוף תוקף את עצמו. כיום ידועות יותר ממאה מחלות כאלה, ובהן סכרת נעורים, צליאק, זאבת, טרשת נפוצה, טירואידיטיס, הפטיטיס, קרדיטיס וקרוהן.

במחקר הנוכחי נבחן השימוש בתוספי מזון תעשייתיים, שמטרתם לשפר איכויות כגון טעם, ריח, מרקם וזמן מדף. מסקנת המחקר היא כי קיים קשר נסיבתי מובהק בין העלייה בשימוש במזון מעובד לבין העלייה בשכיחות מחלות אוטואימוניות.

מחלות אוטואימוניות רבות נובעות מן הפגיעה בתפקוד צומתי-החסימה, המגנים על רירית המעי. מעבר זה משמש בימים כתיקונים כמחסום בפני חיידקים, רעלים וחומרים אלרגניים ומסרטנים, ומגן על המערכת האימונולוגית מפניהם. פגיעה במנגנון זה מובילה להתפתחות של מחלות אוטואימוניות.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

מן המחקר עולה כי גלוקוז, נתרן, ממיסי שומן, חומצות אורגניות, גלוטן וחלקים ננו-מטרים מחלישים את המעבר וגורמים לרעלים, חיידקים ורכיבים עוינים אחרים להיכנס למעי. כך נוצר מצב שבו הגוף תוקף את עצמו. תוספי המזון הללו מעודדים גם תהליכים דלקתיים, אלרגניים וסרטניים.
ממצאי המחקר תואמים את המלצת ארגון הבריאות העולמי למתן את צריכת הבשר המעובד, בשל העובדה שהוא מכיל רכיבים מסוימים המגבירים את הסיכון לחלות בסרטן: מלח, גלוטן, האנזים החיידקי טראנסגלוטאמינאזה ועוד.
"בעוד תעשיית התרופות מפוקחת היטב, שוק תוספי המזון נותר פרוץ ולא מפוקח", מציינים החוקרים. "אנו מקווים שהמחקר שלנו, ומחקרים דומים, יציפו את הסכנה שבתוספי מזון תעשייתיים וימחישו את הצורך בפיקוח עליהם. אנו ממליצים לחולים במחלות אוטואימוניות, ולאנשים שמחלות כאלה כלולות ברקע המשפחתי שלהם להימנע ממזון מעובד.

תגיות:בריאותמזוןתעשייה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה