מנוחה פוקס

הילד שלי כל כך מוכשר – אבל לא מתחשב בזולת

לפעמים אנחנו טועים לחשוב, שילד שמגלה חוכמה וכשרון מיוחדים – הוא ילד מוצלח. אבל האמת היא, שילד מוצלח הוא פשוט ילד שאכפת לו מהזולת, ושעושה טוב לחברה שסביבו. הציונים הטובים נעלמים עם השנים – אבל נפש הילד תישאר לעד. הפעם, שאלת השאלות: איך לגדל ילד שאכפת לו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ילדי בן הארבע הוא ילד מוצלח ביותר. הוא ידע ללכת לפני כולם, הוא ידע לדבר כבר בגיל שנה, והוא כבר יודע לקרוא כמעט את כל האותיות בגיל שבו רוב הילדים אינם יודעים. אבל על אף שהוא כל כך מוכשר, הוא לא תמיד יודע להתחשב בזולת. כשבאים חברים הוא לא מוכן לתת להם את המשחקים שלו, הוא מסלק את אחיו הגדול ואחיו הקטן מהחדר, והוא מאוד מקנא באחרים. איך אפשר ללמד אותו להיות מתחשב?

 

מנוחה פוקס משיבה:

אכן, הורים רבים רואים בילד מוכשר – ילד מוצלח. הם מספרים פעמים רבות כמה הוא יודע, כמה הוא זריז וכמה הוא טוב יותר מאחרים בני גילו.

לעומת זאת, כשאנחנו רואים ילד הדואג לאחרים ואכפתי כלפי הסובבים, אנחנו חושבים שכך הוא נברא. אנחנו אפילו אומרים לפעמים: זה הטבע שלו, הוא רך כזה. האם זה רק טבע?

אבל באמת, ילד מוצלח הוא לא ילד חכם – אלא ילד שגורם טוב לחברה שסביבו. כל המוצלחות שלו אינה שווה אם הוא מרגיש את עצמו גדול וחזק ומוכשר, ופוגע בילדים שתחתיו כי הם פחותים ממנו.

נכון שלא בכל מה שקשור לילדינו אנחנו אחראים בלעדיים וישירים, אבל בכל זאת, יש לנו יד מכוונת, שעלינו לנסות לכוון בה. לפחות לנסות. ולא פעם רואים את התוצאות, עם השתנות הילד לטובה.

איך באמת אפשר לגרום לילד להיות יותר אכפתי? יותר מתחשב?

1. זכרו שילד מוצלח באמת הוא זה שמסתכל לצדדים ואינו עסוק דווקא בעצמו. אל תתפתו לחשוב שזה שמקבל מאה בכל מבחן, הוא המוצלח הגדול. ציונים הולכים וכלים עם השנים, נפש הילד תישאר לעד.

2. שימו לב, האם הילד נוהג לפגוע רבות באלו שסביבו? באחים? בחברים? בתינוק? פגיעות מילוליות ופגיעות גופניות אינן אמורות להיות מקובלות עליכם. ייתכן שהוא כועס על משהו, ייתכן שהוא מקנא, כי אחים מקנאים באחים, אבל עליכם ללמד את ילדיכם ששפת הכוח אין מקומה בבתיכם.

3. שימו לב האם הילד, כשגרם לחבר כאב, שלא בכוונה, כמו למשל, שהלך ודרך על רגלו של הקטן ממנו, האם התקרב הדורך והתנצל? האם שם לב בכלל? האם היה אכפתי כלפי זה שלידו, או שהוא המשיך לרוץ כאילו דרך על רצפה רגילה?

אם היה נראה שלא שם לב לכך, אפילו אם אחיו פרץ בבכי, שוחחו עם הילד על כך: אתה שם לב, שלא פעם ולא פעמיים מישהו סובל ממך? ייתכן שאינך שם לב, אבל אתה חייב לדעת שחייבים לשים לב לכך. גם אתה אינך רוצה שמישהו יפגע בך, נכון?

4. ספרו לילד סיפורים הנוגעים בלב. שילמד מה נאה לעשות לאחר ומה לא? איך מרגיש מישהו פגוע? מה מרגיש השני?

 תוך כדי סיפור קל להעביר מסרים.

5. עד כמה אתם בעצמכם, ההורים, אכפתיים כלפי אנשים אחרים? עד כמה אכפת לכם מסבל של מישהו אחר? השכנה כורעת תחת העומס, האם הצעתם עזרה? השכנה תלתה כביסה רטובה על שלכם ושלכם נרטבה, עד כמה פגעתם בה? השכן יצא מהבניין, בדרך נפל מידו דבר מה, האם ראיתם? האם הרמתם? עד כמה אתם אכפתיים באמת? השתדלו לחנך את עצמכם להיות אכפתיים כלפי השני, יראה אתכם הילד ויחקה את מעשיכם ואת טוב ליבכם.

6. זכרו שילד שיצא מביתכם כשהוא מרופד ומפונק, פחות ימצא את עצמו פועל למען אחרים ורגיש לצרותיהם. רק ילד שילמד בבית להבין אחרים, לוותר להם, לפעול למענם ולהרגישם, יצא מצויד ביכולת לעשות למען האחר.

7. ראיתם שהילד עשה משהו נאה, למשל הרים את עטיפת הוופל שהשליך מישהו בחדר המדרגות, דאגו לשבח אותו ולעודדו על כך: "ראיתי איך הרמת את העטיפה, על אף שאיש לא אמר לך לעשות זאת".

הדבר ייטמע בו והוא ינהג כך שנית.

כלל ברזל

ככל שיהיה ביתכם בית של אמפתיה ושל הבנה לאחרים, כך יש סיכוי שהילד שגדל בבית –

יצא ממנו כזה שאינו יכול לסבול סבל של אחר.

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

יש לכם שאלה למנוחה פוקס? שלחו לפקס 02-5712112, או למייל c5712111@gmail.com

תגיות:מנוחה פוקסחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה