בריאות ותזונה

האם עודף ויטמין C עלול להזיק?

יש אנשים שבשבילם, חורף הוא מילה נרדפת לויטמין C. למרות שהמערכת החיסונית שלהם חזקה דיה לעמוד בשינויי מזג האוויר, הם אצים לחנות הירקות וממלאים את המקרר ב...תפוזים. מה הסיבה שעומדת מאחורי התנהגות זו, האם צריכת תפוזים יומית – באמת מספקת את כמות ויטמין ה-C הרצויה לגופנו או שעדיף לצרוך אותה דווקא בצורה של כמוסות מרוכזות? ובכלל זה, האם ייתכן מצב של 'עודף' ויטמין C, שעלול להזיק? זאת ועוד בכתבה שלפניכם

אא

כשהחורף אך מתדפק על דלתינו, מדהים לגלות איך כל אחד מקביל את פניו בצורה אחרת: יש אנשים שמתחילים למגן את הבית בכל מיני צורות שונות ומשונות כנגד הקור, אחרים מתחילים להאביס את ארונות המטבח במזון ותרופות שיכולים להספיק לגדוד שלם, ויש כאלה שבשבילם – חורף הוא מילה נרדפת לויטמין C.

ולכן, למרות שהמערכת החיסונית שלהם חזקה דיה לעמוד בשינויי מזג האוויר – הם צובאים על חנות הירקות וממלאים את המקרר ב...תפוזים.

למה דווקא תפוזים, כשהויטמין בעצם מצוי בעוד הרבה פירות וירקות כמו קיווי, תות שדה, תפוחי אדמה, עגבניות, כרובית, תרד, סלרי, חסה, אננס, אבטיח, פלפל גמבה, ואספרגוס? אולי משם שתפוז אחד מכיל כ-60 מ"ג ויטמין, ואם אדם צורך שניים מהם ביום (שלא לדבר על יותר מזה) – הוא כבר זוכה לקבל את מנת הויטמין היומית, הנצרכת לגופו. אותו הדבר בפלפל גמבה (שמכיל 300 מ"ג ויטמין בתוכו) ואף בקיווי (שבו 120 מ"ג). מה שאין כן בירקות שצריכים לבשלם – או אז מתנדף הוויטמין באוויר, ורק כמות מזערית ממנו, נשארת בעבורנו. כך שצריכת מזון טרי וכמו שנברא בצורתו הראשונית – היא צורת הצריכה המועדפת.

עם זאת, חשוב להדגיש כי יש דברים, כמו הקפאין למשלשסופחים אליהם את הויטמין ומונעים ספיגתו בגוף. ולכן, אדם שאוכל קילו תפוזים לצד כוס קפה – ידוע ידע שכל 'עמלו' ירד לטמיון.

חשיבותו של הויטמין הזה נמדדת בלא פחות מ-250 (!) תהליכים בגופנו, בהם הויטמין C הופך לשותף פעיל: סיוע בייצור רקמות קולגן, חיזוק עצמות וסחוס, שמירה על תקינות הלב, שמירה על תפקודי ראייה טובים, השפעה על תהליך החמצון, מיגור רדיקלים חופשיים ועוד.

אבל רגע, מלבד הפרעות בספיגתו – האם יש הפרעות נוספות שיכולות להיגרם לשאר האיברים שלנו – הודות לצריכה מוגברת של ויטמין C? לדעת מומחים, התשובה היא: בהחלט! צריכת כמות גבוהה מדי (למעלה מ-1500 מ"ג ליום, בערך) – תגרום לגופנו להשתמש בכמות הקטנה שהוא צריך לאותו הרגע, ואת השאר יצטרך להפריש. כמו כן, ישנה בעיית החמצון – תפוז שסחטו ממנו את המיץ למשל, והניחו אותו בחוץ למשך זמן מה – במגע עם אור, חום, אוויר או מתכת – מלבד הטעם שייפגם, הויטמין עצמו – יתחמצן.

אז איך כדאי לצרוך? פשוט מאוד: כדי למקסם את האפקט שלו על איברי הגוף השונים, יש לצרוך את הויטמין בכמויות קטנות (עליהן רצוי להתייעץ עם רופא המשפחה, כיוון שזה תלוי בגיל ובגורמים נוספים) בכל פעם, עד שמגיעים לכמות המיוחלת.

בברכת חורף בריא ומהנה לכולנו!

תגיות:בריאותתפוזיםמערכת חיסונית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה