בריאות ותזונה

ירקות נגד סרטן: הכירו את משפחת המצליבים

הירקות של משפחת המצליבים - כרוב, ברוקולי, קולרבי, כרוב ניצנים וכרובית - נחשבים לנוגדי סרטן חזקים בזכות נוגדי החמצון הגלומים בהם, וכן כוללים סיבים התורמים לתחושת שובע. רצוי לאכול אותם חיים או מאודים - וכמובן שיש לקנותם מתוצרת חברות המוחזקות כנקיות מחרקים, ולבדוק לפי ההלכה

אא

הירקות השייכים למשפחת המצליבים הם מהירקות היותר בולטים בסלטי בריאות שונים. הם כוללים כרוב, ברוקולי, קולרבי, כרוב ניצנים וכרובית (כמובן שיש לקנות מתוצרת חברות המוחזקות כנקיות מחרקים). המיוחד במשפחת המצליבים הוא שהם כוללים חומרים רבים הנחשבים כנוגדי סרטן חזקים בזכות נוגדי החמצון הגלומים בהם.

מחקרים גילו שבכוחם של חומרים מסוימים הנמצאים בירקות אלו לפגוע בתאי גזע סרטניים ששרדו אפילו לאחר טיפולים קונבנציונליים של כימותרפיה והקרנות והעשויים להתפשט שוב אם לא יושמדו (תאי גזע סרטניים בעלי פוטנציאל התחדשות והתפשטות בגוף). במהלך המחקר הניחו תאי סרטן מסוגים שונים בתוך צלחת פטרי יחד עם חומרים אלו ונמצא שאחוז גבוה של התאים הסרטניים הושמד תוך 24 שעות. מכאן שתזונה עשירה בירקות אלו יכולה לספק לאורך זמן הגנה כנגד תאים סרטניים. אולם, יש לציין, שלא כל בני משפחת המצליבים מכילים אותם נוגדי חמצון, אי לכך מומלץ לצרוך מגוון רחב של ירקות ממשפחה זו כדי להזין את גופינו במגוון רחב של חומרים נוגדי חמצון וסרטן.

בנוסף לחומרים נוגדי החמצון, בני המשפחה עשירים אף בסיבים תזונתיים. הסיבים אינם נספגים בגוף אבל נוכחותם גורמת לנו לתחושת שובע. כמו כן, הם קושרים אליהם את הסוכר והשומנים השונים ובכך תורמים לאיזון הסוכר והשומנים בדם. הם עשירים אף בוויטמינים שונים כגון ויטמין C ו E, שאף הם מסייעים למערכת החיסונית בהיותם נוגדי חמצון חזקים. אם פותחים ספרי מתכונים פוגשים מתכונים שונים הכוללים בישול של כרוב כרובית ברוקולי וכד' ואולם, מסתבר שרצוי לא לחמם את הירקות ממשפחת המצליבים שכן בישולם פוגע בנוגדי החמצון ופוגע ביעילות הפעילות שלהם. במקום זאת רצוי לאוכלם חיים ומקסימום באידוי קל.

למרות חשיבותם העצומה של משפחת המצליבים, אלו הסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס אינם יכולים לצרוך ירקות אלו כפי שהם, שכן הם מכילים מרכיבים גויטרוגנים - מה שיכול לפגוע בבלוטת התריס. חומרים גויטרוגנים הינם חומרים סופחי יוד. היוד חיוני לבניית הורמוני בלוטת התריס ואם הבלוטה לא תקבל את היוד היא תיחלש. הדרך לאכילתם של ירקות ממשפחת המצליבים גם לבעלי בעייה בבלטות התריס תהיה בישולם במשך כחצי שעה, כיון שאז החומרים סופחי היוד מתפרקים. בצורה כזו נצטרך להשלים עם הירידה בערכם האנטי אוקסידנטי. 

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה