בריאות ותזונה

אפרסמון

הוא מתוק עסיסי ומרענן. אנחנו פוגשים אותו מסוף הסתיו ובמהלך החורף. כן, מדובר בפרי שמקורו ביפן וקיבל את שמו העברי בהשראת 'שמן האפרסמון' המופיע במשנה. האם מלבד טעמו הוא גם בעל איכויות בריאותיות?

אא

הוא מתוק עסיסי ומרענן. אנחנו פוגשים אותו מסוף הסתיו ובמהלך החורף. כן, מדובר בפרי שמקורו ביפן וקיבל את שמו העברי בהשראת 'שמן האפרסמון' המופיע במשנה. האם מלבד טעמו הוא גם בעל איכויות בריאותיות?

צבעו הכתום מלמד על העובדה שהוא עשיר בקרוטנואידים שונים, שבכוחם לתרום להפחתת הסיכון למחלות סרטן שונות, כגון סרטן הפה, הגרון, הראות ועוד. הם נחשבים כנוגדי חמצון ובכך תורמים למניעת התפתחות רעלים המזיקים לתהליכים שונים בגוף בכך אף תורמים למניעת מחלות שונות.

האפרסמון מכיל אף את הלוטאין וזיאקסנטין שנמצאים גם בגזר ובכל הירקות הכתומים, החיוניים מאוד לבריאות העין. האפרסמון מכיל כמות גבוהה מאוד של ויטמין A. לוויטמין זה תפקיד חשוב מאוד בחיזוק המערכת החיסונית, מה שיכול גם כן לתרום למניעת סרטן ועוד מחלות. יש לוויטמין זה אף תפקיד חשוב בסיוע לתקינות הראייה בכלל וראיית לילה בפרט. כמו כן, ויטמין זה חיוני לבניית ההמוגלובין בדם ועוד תפקידים רבים ומגוונים. האפרסמון מכיל כמות גבוהה של ויטמין C דבר שמוסיף להגדרת הפרי כבעל תכונות המסייעות לחיזוק המערכת החיסונית.

נתון מעניין נוסף הקשור לאפרסמון הוא תרומתו למניעת מחלות לב. במחקר שנערך על חולדות באוניברסיטה העברית התברר שאכילה יומית של אפרסמון מסייעת לאיזון השומנים בדם, מונעת חסימת עורקים ובכך מונעת אף את הסיכון למחלות לב. זאת בזכות התכולה הגבוהה של סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון, מינרלים שונים ועוד. האפרסמון מהפירות העשירים ביותר בסיבים תזונתיים. הסיבים התזונתיים מסייעים למניעת עצירות. כמו כן מסייעים לאיזון רמות הסוכר והשומנים בדם. לאור היתרונות הרבים שיש לאפרסמון, תמוה מדוע יצא על פרי זה שם של פרי שאכילתו עלולה להביא לסיבוכים בריאותיים כגון חסימות מעיים. התייחס לכך פרופ' פרדי קויקוף מנהל המכון ל"מחלות דרכי עיכול וכבד" במרכז הרפואי 'מאיר': "באפרסמון ישנם סיבים רבים, וכן חומרים המתקשים תוך מעבר במעי, ואלו עלולים לחסום אותו. עם זאת, מדובר בתופעה כמעט נדירה בקרב אנשים בריאים. מי שלרוב מקבל חסימת מעיים אלו אנשים עם מחלת סכרת ממושכת, או אנשים שעברו ניתוח כמו כריתה חלקית של הקיבה. באנשים בריאים, אותם סיבים הם בריאים שכן הם מאפשרים למעי הגס לעבוד טוב יותר ואף מורידים את הסיכון לסרטן המעי הגס". מוצדק, אפוא, לאכול את הפרי וליהנות ממנו כאשר על הרגישים להיות ערים למגבלות באכילתו.

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:אפרסמוןבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה