חדשות יהדות

תל אביב: חתונות נוצריות – בבתי כנסת יהודיים

תופעה שהולכת וצוברת תאוצה, מכעיסה ומקוממת את תושבי דרום תל אביב: אריתראים שמבקשים להינשא, עורכים את הטקס הנוצרי דווקא ב...בתי הכנסת היהודיים, ובכך פוגעים בקודשי ישראל. חבר מועצת העיר בתגובה: "הציניות והאבסורד מרקיעות שחקים"

אא

תופעה חדשה בחסות האריתראים: טקסי חתונה נוצריים – המתקיימים בבתי כנסת. תושבי תל אביב, ובכללם תושבי דרום תל אביב זועמים. הפעם, מישהו כבר חצה את כל הגבולות מבחינתם. זה התחיל לפני מספר שנים, עת החלה הנהירה הגדולה של מבקשי מקלט אריתראים לאזור, שהפכו את השטח לכמעט אוטונומיה פרטית משל עצמם, לאחר השתלטו עליה. כתוצאה מכך, רבים מתושבי השכונה מיהרו לעזוב אותה ולחפש לעצמם מקום מגורים חדש, אולם מרבית אלה שנבצר מהם לנהוג כך – חיים בפחד אימים מדי יום. תופעות של אלימות ושיכרות בשכונה הם כבר עניינים שבשגרה, והתושבים כבר יודעים שכשיורד הערב, הם מצויים בסוג של "עוצר", שאוסר עליהם לצאת מהבית מחשש לשלומם.

אז, נערכו כבר הפגנות, פניה לעירייה ולממשלה ורעש גדול שלא השיג הרבה, חוץ מכמה יפי נפש שהתנדבו לזעוק את זעקתם של מבקשי המקלט האומללים. ובינינו, הם באמת אומללים. אבל לא בטוח שזה מתחום האחריות של הממשלה, שעל סדר יומה נמצאים עוד קודם אלפי עניינים הומניטאריים, ביטחוניים וחינוכיים קודמים הנוגעים לתושבי המדינה, שיש לטפל בהם.

אבל לאחרונה נראה שהתופעה כבר הגדישה את הסאה בכל קנה מידה אפשרי. הסיבה: תופעה חדשה של המסתננים, במהלכה הם נישאים בטקס נוצרי – בתוך בתי הכנסת היהודיים שבאזור. כך לפי תופעה שנחשפה לאחרונה באתר nrg.

האירועים, מתקיימים על פי רוב במוצאי שבתות, ובשיאם מתנהל טקס, שמתחיל כבר בתוך השבת עצמה, עת שועטות לשכונות לימוזינות ואוטובוסים רבים, מהם יורדים עשרות בני אדם המצטלמים בגינות הציבוריות בהמוניהם. את הטקס, שנערך על פי רוב בחסות החשיכה, עורך כומר, המחתן את בני הזוג. לאחר מכן הם מניחים את ידיהם על צלם, מחליפים טבעות ונשבעים אמונים זה לזה. מאוחר יותר אף מתקיימת מסיבה במקום, שהצניעות היא ממנה והלאה ובמהלכה הם משתכרים, תוקעים בשופרות של נחושת וגורמים לביזוי בל יתואר של בית הכנסת.

 

בית כנסת מפואר בעבר – על תקן של פאב שכונתי כיום

למעשה, תחילתה של התופעה בעזיבה מתמשכת של יהודים רבים את האזור והתבגרותם של אחרים. משכך, נסגרו בתי כנסת רבים שכבר אין להם דורש ולא מתקיימת בהם בכלל או כמעט בכלל כל פעילות דתית, ואלה נותרו בשיממונם. משכך, את המקומות הריקים מאדם – החליטו המסתננים לנצל לצרכיהם ולהשכיר לשמחות.

התושבים, מיותר לציין, זועמים על המעשה. "ניסינו לדבר עם אנשי בית הכנסת ולבקש שלא ישכירו את המקום הקדוש עבור חתונות נוצריות, אבל הם לא מקשיבים לנו", מספר חיים גורן, חבר מועצת העיר ותושב השכונה לאתר nrg. "אני אישית החלטתי להדיר רגליי מהמקום. לא מכובד ולא מתאים להתנהג כך בבית כנסת. גם כך אנחנו מרגישים כאילו אנחנו האורחים בדרום תל אביב, ותופעה כזו רק מוסיפה לעניין. בשנה שעברה עברנו בשמיני עצרת עם ספרי התורה ברחוב, והזרים צילמו אותנו בסמארטפון. הרגשנו כאילו אנחנו החריגים ולא הם. השכרת בית הכנסת רק מחריפה את התופעה הזו".

כך לדוגמא, עמד על תילו משך 67 שנים בית הכנסת ליוצאי העדה הבוכרית "בני יעקב ישראלוב" שבשכונה. סיפור הקמתו של בית הכנסת על רקע הדברים מכאיב עוד יותר: אז, במהלך מלחמת השחרור, נעדר במשך שנה וחצי ארוכות הבן רוטשילד ישראלוב, שהשתתף בלחימה. אביו, יעקב ישראלוב, נדר נדר, שאם הבן יחזור – הוא יקים בית כנסת לזכרו. והבלתי יאומן אכן קרה: לאחר שהות ממושכת בשבי המצרי, חזר הביתה הבן רוטשילד כשהוא בריא ושלם. או אז, מתוך רגשי הודיה עמוקים, החליט האב שהגיע הזמן לקיים את הנדר שנדר. כך הוקם בית הכנסת, שהורכב אז משלושה צריפים, בשכונת שפירא שבדרום העיר.

בסוף שנות התשעים, נפטר אב המשפחה. לאחר פטירתו, החליטו בני המשפחה לשפץ את בית הכנסת לזכרו, במקום אותם צריפים בהם היה ממוקם עד כה. כעבור זמן מה, בית כנסת יפהפה, המזוהה עם העדה הבוכרית, אכן עמד על תילו במקום. משך שנים רבות, שימש המבנה גם ככולל אברכים ללימוד הוראה, ומדי פעם אף לשיעורי תורה. בשבתות, הגיע מספר המתפללים במקום לכ-200 איש(!). היום, רבים מהכיסאות נותרים ריקים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

לפני כשנה, החליטו בני המשפחה להפוך את מחצית מהמתחם, ששימש לאירועים ושמחות משפחתיות – לאולם אירועים עבור האריתראים המסתננים. "הציניות והאבסורד מרקיעות שחקים", זועם יו"ר סיעת הליכוד בתל אביב, חבר מועצת העיר ארנון גלעדי. "בשיא חוצפתו מאשר ועד בית הכנסת לקיים אירועים של פועלים זרים במוצאי שבת. מדובר באנשים שלנגד עיניהם עומד הנושא הכספי ותו לא. זו כניסה לבית כנסת, המקום הקדוש ביותר ליהודים, והם מפקירים אותו. אמנם המסתננים לא נכנסים בפועל למקום התפילה עצמו, אך זו כניסה למתחם הקדוש".

העסק החדש, למקרה שתהיתם, מתברר כעניין רווחי למדי. עבור השכרת האולם לחתונה, תצטרכו להיפרד מלא פחות מ-8,000 ₪, ולא, תודה ששאלתם, אבל אין להם מקום להזמנות נוספות של האולם כבר שנה קדימה(!). "העובדה שישראלים מוכנים להשכיר אולמות ואפילו בתי כנסת לאריתראים היא זו שהכניסה את דרום תל אביב לתוך 'הבוץ האריתראי' מלכתחילה", אומר גורן. "הגורמים המרכזיים שאפשרו לכל הסיפור של הזרים לשגשג בשכונות הם הישראלים שגילו את הפוטנציאל הכספי של המצב. סוחרי המשקאות, מתווכי הדירות ואנשים נוספים שעושים הרבה מאוד כסף מהאריתראים ואין להם שום רצון להפסיק למכור ולהשכיר להם מוצרים, דירות ואולמות אירועים".

על כך מוסיפים פעילים בנושא, גם את הסכנה לשלומם של תושבים באזור, בדמות אלימות בחסות האלכוהול הרב שנצרך במקום. "זורמות שם כמויות אדירות של אלכוהול, וכבר היו מקרים של אלימות. לפני שנתיים השתלטו מסתננים על בית כנסת בשכונה ותקפו יהודים שניסו למנוע חתונה במקום. בנס זה הסתיים ללא נפגעים בנפש. האם אנחנו צריכים הרוגים כדי שמישהו יעשה משהו בשכונה?", הם טוענים.

גם המתפללים סובלים מהמצב וכואבים אותו, ומוצאים דרכים להתמודד איתו. חלקם ניסו לפעול בנושא – אולם משהעלו חרס בידיהם, פשוט השלימו עם המציאות. אחרים פשוט מדירים את רגליהם מהמקום ומתפללים מאז במקומות אחרים. "זה לא מוצא חן בעינינו אבל לא נמצא בשליטתנו", מספר מתפלל ותיק בבית הכנסת. "אף אחד לא אוהב את הרעיון שחתונות נוצריות מתקיימות במקום התפילה היהודי. אבל מה אנחנו אמורים לעשות?".

גם באשר לפן ההלכתי, מדובר בחילול השם גדול, שרבים מזועזעים ממנו. אחד מהם, הוא גם הרב הראשי של העיר רמת גן, הרב יעקב אריאל. לדבריו, מדובר במעשה חמור שאסור שיימשך. "בכנסייה עושים חתונות, לא בבית כנסת", הוא קובע נחרצות. "בית כנסת אינו מקום לחתונות ומדובר במעשה שלא ייעשה. בעדות המזרח לא אסרו על קיום חתונות, אבל בתנאי שמדובר יהיה במעשה של קדושה, וכאן בוודאי לא מדובר במעשה של קדושה. הלבוש של הגברים והנשים לא מתאים, והחתונות אינן לגיטימיות בשום צורה שהיא". הרב אריאל מוסיף ותוקף את קיום החתונות בבית כנסת ואומר, "זו בעיה חמורה מאוד שיש אנשים שעושים פרנסה מבתי כנסת מוזנחים".

אז מה עושים בנושא? בעבר, ניסו פעילים רבים, שחשו שהעניין פוגע ברגשותיהם הדתיים, לארגן הפגנה במקום – אולם הדבר הועיל כקליפת השום. "מעניין מה היה קורה אם היו עורכים חתונה עם רב במתחם של מסגד. הדבר אסור מבחינה מוסרית והלכתית, אבל מעניין שהרבנים לא מתלוננים", טענה אחת הפעילות. ובדומה לה, טען גם תושב נוסף: "העובדה שיהודי דתי נותן מקום לחתונות של הפולשים האלו, היא עניין חמור מאוד ויתכן ויש בזה חילול השם".

במקביל, מנסים חברי מועצת העיר, לברר האם הדבר מותר מבחינה חוקית, מצד ייעוד בית הכנסת ומצד רישוי עסקים, והפעילים המתוסכלים שמנסים להציף את הבעיה – רק מגלים במרוצת הזמן עד כמה ידיהם כבולות בנושא.

בתוך כך, מסרה עיריית תל אביב את תגובה לדבריו, בכך ש"ככל שתימצא פעילות שאינה מורשית, הנושא יטופל".

אולם את תגובתם של בעלי האולם ובית הכנסת, השוהים כרגע לטענת נציגיו בחו"ל, לא הצליח אתר nrg לקבל. כשנשאלו אותם הנציגים בנוגע לקיום החתונות במקום, השיבו בזעם: "זה מקום פרטי, ואנחנו יכולים לעשות בו מה שאנחנו רוצים. גם אתה יכול לערוך חתונה בסלון שלך ואף אחד לא יאמר מילה".

ומה יקרה בינתיים? נראה בדומה לבית כנסת זה, ימשיכו להתחלל בתל אביב, עוד עשרות בתי כנסת, בצורה מבזה ומתריסה, עד שמישהו ירים את הכפפה בנושא וייצור שינוי אמיתי.

הערת המערכת: למען הסר כל ספק, ובעקבות בקשה להבהרה שקיבלנו - יובהר כי האירועים הנ"ל לא נערכו בבית הכנסת הגדול בתל אביב.

 
תגיות:חתונהאריתראים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה