בריאות ותזונה

כך נעזור לחמודים שלנו להתגבר על הגזים

התקפי בכי - למה הדבר כל כך מלחיץ אותנו? כי לרוב, למעט הבכי בעצמו, ישנם גם סימפטומים נלווים כגון אודם בפנים, אגרופים סגורים ועוויות כאב שמשדרות לנו מסר נוקב: הילד סובל מגזים בבטן, ואתם צריכים לעזור לו, ומהר. איך עוזרים? כל התשובות לפניכם

אא

התקפי בכי תינוק – אין הורה שלא מכיר את התופעה, ואין אחד שאינו חושש מפניה. אצל תינוקות רבים מופיעה התופעה בהיקף נרחב, למשך למעלה משלוש שעות ביום ולפחות שלוש-ארבע פעמים בשבוע.

למה הדבר כל כך מלחיץ אותנו? כי לרוב, למעט הבכי בעצמו, ישנם גם סימפטומים נלווים כגון אודם בפנים, אגרופים סגורים ועוויות כאב שמשדרות לנו מסר נוקב: הילד סובל מגזים בבטן, ואתם צריכים לעזור לו, ומהר.

למעלה מ-70% מהתינוקות הרכים, סובלים מגזים – דבר שיכול להימשך עד גיל שלושה-ארבעה חודשים. אז איך עוזרים לתינוק חסר האונים 'להתגבר' על הכאב? כשם שהגזים מתחילים במערכת העיכול, כל הפעולות שלנו יהיו סביב מערכת העיכול:

כך למשל ננסה לחדול משימוש במוצרי חלב או החלפתם לתחליפי חלב, ובד בבד לבדוק האם חל שיפור במצבו של התינוק. בכל מקרה שבו האם מחליטה להמשיך ולהניק, רצוי לעשות זאת באופן מבוקר ואחראי, תוך שימת לב מתמדת לשינויים בעניין זה.

מחקרים רבים שנעשו בתחום הוכיחו כי מעבר לסוג החלב ממנו ניזון הרך הנולד, קיים פרמטר לא פחות חשוב: זמני ואופן מתן הארוחה. עלינו לשים לב לזרם החלב שיוצא מן הפטמה – שלא יהיה מהיר או אטי מדי. זרם מהיר מדי יגרום לתינוק לבלוע אוויר, דבר שיחריף את תחושת הכאב מהגזים.

גם אחיזה נכונה היא דבר שמעטים נותנים עליו את הדעת: אחיזת התינוק באופן כזה שהבטן שלו תהיה מונחת על הזרוע שלנו, תוך כדי ליטוף ושידור חום ואהבה – זו אחת השיטות היותר מרגיעות בזמן זה. בדרך זו הילד מרגיש שמזדהים איתו, מזדהים עם הכאב שלו ומבינים אותו. זו תחושת נחמה אדירה, אל תזלזלו בה ואל תחששו מכך שהוא 'יתרגל' לידיים. הילד שלכם זקוק לאהבה הזו, תנו לו אותה כל אימת שהוא נזקק לה - בלי לחשבן חשבונות.

דרך נוספת להרגיע את כאבי הבטן של תינוקכם היא אמבט או עיסוי עדין בבטן או בכפות הרגליים, בתנועות סיבוביות ולכיוון השעון. ומעל לכל, זכרו – הדבר האחרון שהתינוק שלכם צריך עכשיו הוא את הלחץ שלכם סביבו. חייכו, שירו, נשמו עמוק, נוחו ועשו כל דבר שיביא אתכם לידי רגיעה. כי כשאתם רגועים, אתם נוסכים בילד תחושת רוגע וביטחון ונותנים לו כוח להתגבר על כל כאב שניקרה בדרכו. החוזק והשקט שלכם – זה החוזק והשקט שלו.

 

תגיות:בריאותמערכת העיכול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה