חדשות בעולם

בליל שבת: טבח המוני בצרפת בידי דאעש

בליל שבת האחרון, ביצעו שבעה מחבלים את המתקפה הקשה בתולדות צרפת, במהלכה נרצחו 129 בני אדם ו-352 נפצעו בתשעה אירועי טרור שונים. דאעש לקח אחריות לפיגוע. נשיא צרפת הכריז על שלושה ימי אבל במדינה

אא

צרפת אבלה: בליל שבת האחרון התרחשה מתקפת הטרור הקשה ביותר שידעה המדינה בתולדותיה, במהלכה נרצחו 129 בני אדם, 352 נפצעו, כאשר לפי שעה, 99 מתוכם מוגדרים במצב אנוש. המתקפה, שכללה תשעה אירועי טרור שונים, שהתרחשו בפרק זמן של פחות משעה.

22:20- המתקפה החלה בפיצוץ ליד אצטדיון "סטאד דה פראנס" בסביבות השעה 22:20 (כל הזמנים לפי שעון ישראל), לאחר שמחבל פוצץ את עצמו מחוץ לאצטדיון. בתוך האצטדיון, המכיל 80 אלף מקומות ישיבה, התקיים באותה השעה משחק המוני בין צרפת לידידתה גרמניה, כשגם נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, נכח בו.

22:25 - חמש דקות מאוחר יותר, התרחש פיצוץ נוסף במסעדת "קמבודיה הקטנה", בו התפוצץ מחבל מתאבד.

22:29 – ארבע דקות מאוחר יותר, התרחש ירי בשדרות רפובליק, שבוצע בידי מחבל.

22:30 - דקה לאחר מכן, התרחש פיצוץ שני מחוץ לאצטדיון סטאד דה פראנס, כשמחבל נוסף עם חגורת נפץ פוצץ את עצמו.

22:38 - שמונה דקות מאוחר יותר, התרחש ירי בבר ברחוב שרון, שבוצע בידי מחבל.

22:43 – פיצוץ התרחש בשדרות ולטייר 253, בו התפוצץ מחבל, ליד תיאטרון בטאקלן, בו התרחש טבח נוסף בהמשך.

22:49 - שש דקות מאוחר יותר, מתרחש האירוע הטראגי ביותר באותו הערב: טבח בתאטרון בטקלאן שבפריז. במקום התקיימה באותה שעה הופעה של להקת הרוק "איגלס אוף דת' מטאלס", בה השתתפו מאות בני אדם.

מספר דקות לאחר שהחלה ההופעה, החלו לירות לכל עבר ארבעה מחבלים, בעזרת רובי קלצ'ניקוב, ובסופו של דבר שלושה מהם התפוצצו עם חגורות הנפץ שלהם, ואחד נורה למוות בידי כוחות המשטרה הצרפתית. כתוצאה מכך, נגבו עד כה חייהם של 89 בני אדם.

22:53 – ושוב: פיצוץ נוסף בסמוך לאצטדיון סטאד דה פראנס, וגם הפעם: מחבל נוסף מפוצץ את עצמו בחגורת נפץ.

23:00 - ירי בשדרות בומרשה על ידי מחבל.

23:08 – נראה שאנשים מתחילים לברוח מתיאטרון בטקלאן בפריז.

צילום: פלאש 90צילום: פלאש 90

לאחר היוודע הטבח, דאעש לקח אחריות לפיגועים. בתוך כך, חקירת האירוע אמנם נמצאת כרגע בשיאה, אולם עד כה התברר ששבעת המחבלים פעלו בשלוש קבוצות שונות. כולם היו חגורים בחגורת נפץ עם חומר נפץ מסוג TATP (טריאצטון), ששימש מחבלים בפיגועים גם בעבר. בנוסף, צוידו אפודי הנפץ שלהם גם בכדורי ברזל להגברת עוצמת הפגיעה, ובכלי נשק רבים ותחמושת, בהם גם רובי קלצ'ינקוב, שנמצאו בכל אחת מהזירות לאחר הפיגועים.

כמו כן,  התפרסמה זהותו של אחד משבעת המחבלים שביצעו את הטבח בתיאטרון בטקלאן, שהתבררה לאחר שאצבעו נמצאה בזירה. מדובר בעומאר איסמעיל מוסטאפי, מוסלמי בן 29, שנולד בפריז והתגורר בפרבר העני קורקורון שבצרפת. מוסטפאי גדל במשפחה אלג'יראית שלה ארבע אחים ושתי אחיות.

הוא אמנם נעצר בעבר שמונה פעמים בקשר לעבירות רכוש, אולם מעולם לא ריצה עונש מאסר. לפני כחמש שנים אף נחשד במעורבות בעבירות טרור, אולם מעולם לא נחקר. להערכת המשטרה, עבר "שטיפת מוח" קיצונית בשנת 2010, ועל פי החשד אף נסע בין השנים 2013-2014 לסוריה,  וכן נהג לפקוד בקביעות מסגד בעיירה לוק שבדרום מערב פריז.

אחיו של המחבל, צעיר כבן 34, הסגיר את עצמו למשטרה מיד כששמע על החדשות הנוראות, והסביר כי הקשר שלו עם אחיו התנתק לפני מספר שנים, זאת לאחר שהאח המחבל היגר לאלג'יריה יחד עם אשתו וביתו הקטנה. האח נעצר יחד עם אביו ושניהם נלקחו לחקירה, ובבתיהם אף נערך חיפוש. "זה פשוט מעשה משוגע", סיפר לסוכנות הידיעות הצרפתית בקול שבור. "ניתקתי איתו קשר לפני כמה שנים כי הוא היה מעורב בפשעים, אבל מעולם לא האמנתי שהוא יקצין עד כדי כך". עוד הוסיף, כי גם אימו של מוסטפאי, אליה התקשר עם הישמע הבשורות הקשות – לא ידעה דבר מכל מה שהתרחש.

צילום: פלאש 90צילום: פלאש 90

בתוך כך, נמשכות החקירות באשר לזהותם של שאר המחבלים. עוד התגלה, כי במכונית גולף שחורה שכורה שנמצאה מחוץ לאולם בטקלאן, נמצאו שרידי DNA של שלושה מארבעת המחבלים שביצעו את הטבח הקשה. לאחר בירור, התברר כי האיש ששכר את המכונית, הוא אזרח צרפתי, שנעצר על ידי רשויות הביטחון בבלגיה באחד ממעברי הגבול. חוץ ממנו, נעצרו עוד שלושה חשודים בחשד שהיו קשורים למתקפה, כשכולם מאותו מעוז מוסלמי קיצוני בבלגיה, הנמצא בשכונת מולנבק שבעיירה בריסל.

כמו כן, נראה שהחקירה החלה לשפוך אור גם בנוגע לזהותם שלושת המחבלים שביצעו את הפיצוצים בסמוך לאצטדיון סטאד דה פראנס. החשד הוא, כי אחד המחבלים שפוצץ את עצמו בסמוך לאצטדיון בעת המשחק שאירע במקום, הוא בעל דרכון סורי, שהיגר לצרפת בגל ההגירה הגדול האחרון, יחד עם מחבל נוסף ממצרים. אולם לפי דיווח של רשת CBS  האמריקנית, הדרכון היה מזויף, כיוון שמספר תעודת הזהות שהיתה רשומה בו היתה שגויה וכן התמונה לא תאמה את השם שהופיע על גביו.

אחד המאבטחים באצטדיון, אף סיפר כי נמנע אירוע גדול בהרבה, זאת כיוון שאחד המחבלים, שרכש כרטיס למשחק, ניסה להיכנס דרך כניסת השחקנים רבע שעה לאחר תחילת המשחק – אולם זוהה בידי צוות האבטחה כאדם חשוד – ומשכך לא הותרה כניסתו. כתוצאה מכך, נאלץ לפוצץ עצמו מחוץ לאצטדיון, במקום בתוכו, מה שהיה מוביל להרג המוני לו היה מתרחש - כפי שככל הנראה תוכנן. גורם משטרתי אישר את הדברים.

צילום: פלאש 90צילום: פלאש 90

נוכח האסון, צרפת כולה לובשת אבל כבד, לו שותפה גם הקהילה היהודית, שתערוך הערב תפילת זיכרון בבית הכנסת הגדול בפריז. מנכ"ל ועידת אירופה, הרב משה לוין, וסגן נשיא ועידת רבני אירופה, הרב חיים קורסיה, מסרו כי "הקהילה היהודית בצרפת, כמו כל יהודי העולם, בהלם ובזעזוע עמוק נוכח הטבח האיום באזרחים מכל הדתות שאירע בליל שבת. לבנו עם המשפחות השכולות ואנו מאחלים רפואה שלמה ומהירה לפצועים".

עוד הוסיפו כי "יש עדיין טרוריסטים שמסתובבים חופשי והנחיית כוחות הביטחון לאזרחי פריז היא להישאר בבתים ולצאת רק למקרים דחופים. זאת מלחמה. ביקשנו מכוחות הביטחון לאפשר לנו לקיים הערב מלווה מלכה שתוכננה באחד מהמרכזים היהודיים בפרברי פריז ובכוונתנו לקיים עצרת תפילה וזעקה בבית הכנסת הגדול של פריז". הרב קורסיה אף קרא לחברי הקהילה היהודית להשתתף בשלושת ימי האבל, עליהם הכריז נשיא צרפת פרנסואה הולנד נוכח הטבח הקשה.

תגיות:דאע"שטבחצרפת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה