פרשת וירא

למה נקראו הערבים 'ישמעאל'?

שנים רבות לפני שהאיסלם בא לעולם הסביר התנא רבי אליעזר מדוע נקרא ישמעאל כך, ומה עתיד להתרחש בארץ ישראל באחרית הימים

אא

גל הטרור והפיגועים המסרב להירגע, מביא אותנו להמשיך לעסוק יחד עם פרשת השבוע בעניינו של אבי האומה הישמעאלית. בלי כל חשד לגזענות אנו נשענים על האמור בתורה הצופה מראש את הסבל מצאצאיו, כפי שהזכרנו בשבוע שעבר מאמר הנבואה ה'מבשרת' להגר 'וְה֤וּא יִהְיֶה֙ פֶּ֣רֶא אָדָ֔ם יָד֣וֹ בַכֹּ֔ל וְיַ֥ד כֹּ֖ל בּ֑וֹ'.

הבה נתבונן בהיבט נוסף, בשמו המיוחד של אבי האומה הערבית, ואת הסיבה לקריאתו בשם זה, בפרשת לך לך נאמר 'וַיֹּ֤אמֶר לָהּ֙ מַלְאַ֣ךְ ה' הִנָּ֥ךְ הָרָ֖ה וְיֹלַ֣דְתְּ בֵּ֑ן וְקָרָ֤את שְׁמוֹ֙ יִשְׁמָעֵ֔אל כִּֽי־שָׁמַ֥ע אֶל־עָנְיֵֽךְ' (ט"ז א').

שם זה מקבל משנה תוקף כאשר פוגשים בפרשתנו – פרשת וירא את האם והבן הנמצאים במצוקה, הנער קודח מחום במדבר והמים כלו כאמור בבראשית פרק כא: וַיִּכְל֥וּ הַמַּ֖יִם מִן־הַחֵ֑מֶת וַתַּשְׁלֵ֣ךְ אֶת־הַיֶּ֔לֶד תַּ֖חַת אַחַ֥ד הַשִּׂיחִֽם: וַתֵּלֶךְ֩ וַתֵּ֨שֶׁב לָ֜הּ מִנֶּ֗גֶד הַרְחֵק֙ כִּמְטַחֲוֵ֣י קֶ֔שֶׁת כִּ֣י אָֽמְרָ֔ה אַל־אֶרְאֶ֖ה בְּמ֣וֹת הַיָּ֑לֶד וַתֵּ֣שֶׁב מִנֶּ֔גֶד וַתִּשָּׂ֥א אֶת־קֹלָ֖הּ וַתֵּֽבְךְּ:  וַיִּשְׁמַ֣ע אֱלֹהִים אֶת־ק֣וֹל הַנַּעַר֒ וַיִּקְרָא֩ מַלְאַ֨ךְ אֱלֹהִ֤ים׀ אֶל־הָגָר֙ מִן־הַשָּׁמַ֔יִם וַיֹּ֥אמֶר לָ֖הּ מַה־לָּ֣ךְ הָגָ֑ר אַל־תִּ֣ירְאִ֔י כִּֽי־שָׁמַ֧ע אֱלֹהִ֛ים אֶל־ק֥וֹל הַנַּ֖עַר בַּאֲשֶׁ֥ר הוּא־שָֽׁם: יפה לו אם כן השם 'ישמע א-ל' כי שמע א-ל את קול תפילתו!

אולם חכמינו מגלים כי יש משמעות נוספת לשם זה בהקשר של שמיעת הא-ל, וכך נאמר במדרש פרקי דרבי אליעזר פרק לא: 'למה נקרא שמו ישמעאל שעתיד לשמוע הקדוש ברוך הוא באנקת העם ממה שעתידין בני ישמעאל לעשות בארץ באחרית הימים לפיכך נקרא שמו ישמעאל'.

הווה אומר: בהקשר היהודי ישנה לשם זה משמעות נוספת, (וכפי שכתבו פרשנים, זו המשמעות שכיוון לה אברהם בקריאת השם) ובכן, במדרש שנכתב לפני כאלפיים שנה צופה התנא רבי אליעזר ברוח קודשו את המאורעות העתידים להיות 'באחרית הימים', ומייחס את השמיעה - דווקא לשמיעת תפילת ואנקת עם ישראל הנאנק מהצרות שהוא סובל מהישמעאלים!

 

 

אין פתרון קסם?

ראש הממשלה אמר השבוע בועדת חו"ב כי 'אין פתרון קסם למצב', הוא צודק בוודאי ביחס לפתרון צבאי או מדיני. גם אלו החושבים שישנן דרכים טבעיות להתגבר על גל הטרור – לא יכולים לצפות 'פתרון קסם' מהיר וחד משמעי.

אולם יש פתרון אחר, יתכן שהוא 'פתרון קסם' אבל אנו לא מנצלים אותו ולא מממשים אותו. את הפתרון הזה לא מציעים מומחים שהמקלדת אומנותם, וגם לא פוליטיקאים ואנשי צבא. הוא מוצע על ידי מי שיכול היה לצפות את המאורעות עוד לפני הולדת האיסלאם ומייסדו.

כאמור לעיל מדברי רבי אליעזר הגדול במדרש: 'עתיד לשמוע הקדוש ברוך הוא באנקת העם ממה שעתידין בני ישמעאל לעשות בארץ באחרית הימים לפיכך נקרא שמו ישמעאל'.

האם אנו לא מתפללים? ובכן, הבה נהיה כנים עם עצמנו, גם הציבור שמתפלל (ואנו מקוים שגם המעגל הזה יתרחב עקב המצוקה או בלעדיה...) - אינו 'נאנק' ואינו פונה אל ה' בהרגשה כנה ועמוקה שרק הוא יכול לעזור!

אנו סומכים על עצמנו, על כוחות הביטחון (שבוודאי עושים עבודה מאומצת גלויה וחשאית ראויה להערכה), אנו סומכים על 'לי זה לא יקרה', ואולי יש גם כמה נאיביים הנשענים על משאלת ליבם 'שאם רק תוחלף המנהיגות' – (שמאלה או ימינה יותר בהתאם להשקפה)  - 'תפתרנה הבעיות'... לעומת זאת, הגר התועה במדבר לבדה, ולאחר מכן ישמעאל המעולף בצימאון מול אמו חסרת הישע - הרגישו את עצמם אומללים וחסרי כל מוצא, אבל הם ציפו לעזרה אך ורק מהא-ל אותו הכירו בביתו של אברהם - ואליו פנו מעומק ליבם. כמדומה שעל תפילה ונאקה כזו דיבר המדרש!

 

כשנרגיש שאנו תלויים בישועת ה' ונתחיל להתפלל ברצינות, נזכה שישמע א-ל שוועתנו, ובכך תתממש כוונתו של אברהם אבינו כשקרא לבנו הגדול 'ישמעאל'.

 

מעובד מדברי הרב מנחם יעקובזון, ראש ישיבת 'מאור יצחק' במושב חמד

הטור מתפרסם לעילוי נשמת מנחם ורחל שרעבי ע"ה.

 

תגיות:פרשת השבועערבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה