קבלה

שו"ת מכוני קבלה

כיצד יש להתייחס למכוני קבלה שונים, בהם "בני ברוך" של מיכאל לייטמן, הטוענים שאין צורך בקיום מצוות? ומדוע אותם מכונים נחשבים ככת?

  • י"א חשון התשע"ד
אא
קרוב משפחה יקר שלי נשבה בקסמיו של ערוץ הקבלה ומר לייטמן. מה דעתכם על גישתו ועל ערוץ הקבלה? לייטמן מביע טענות שסותרות את הנאמר בערוץ שלכם. הייתכן שרבנים בישראל יציגו דעות מנוגדות לחלוטין?
לדוגמה, הוא טוען כי לא חובה לשמור מצוות. היתכן?
שלום וברכה. ללייטמן אין קשר עם קבלה אמיתית. למעשה, הוא כופר בעיקרי היהדות, ואין לו קשר בכלל עם מסורת תורת משה והקבלה. כל שיטתו מזוייפת ומעוותת. חבל על אנשים יקרים הנופלים בפח של האיש הזה. הוא מטיף לאי שמירת תורה ומצוות במסוה של קבלה, והתנועה שלו מוגדרת ככת מסיונרית בהגדרות של ארגון "יד לאחים". גם הרבנים הבודדים שהעניקו בעבר הסכמות על ספריו חזרו בהם. הכת "בני ברוך" משופעת בכסף שהם מגייסים ממאות אלפי גויים החברים בכת ה"קבלה" שלו. ככל הנראה, אין לו בעיה בכך שהוא מפיץ את תורתו המזוייפת בין המוני גויים, כמגן בעד מסירת סודות התורה לאלו שאינם ראויים לכך.
אני מעתיק כמה מפניניו של מיכאל לייטמן באתר הקבלה שלו ותשפוט בעצמך.
"ברור מאליו שלימוד חוכמת הקבלה, המביא את האדם להבנה כזאת של הבריאה ושל המקום שלו בתוכה, גורם לאדם, שלא מרצונו, להפסיק להתפלל. והרי בכל שיטות התרגול הדתיות התפילה היא הפעולה המרכזית, העיקרית והחשובה ביותר, שסביבה מסודרות שאר המצוות הדתיות, כנספחים בלבד. במקרה כזה ברור שחוכמת הקבלה, כמדע שמכוון את האדם אך ורק להסתכלות פנימית ולשינוי פנימי, מרחיק את האדם מכל הטקסים החיצוניים ומהמצוות של כל זרם דתי שהוא. ולכן כל הדתות – והיהדות בראשן – מתנגדות למדע הקבלה".
המשך דבריו של לייטמן: "האם הקבלה קשורה ליהדות? יסודות הקבלה נתגלו על ידי אברהם אבינו, תושב חרן, שכתב את ספר היצירה. תלמידיו, קרוביו, משרתיו וצאצאיו התקבצו סביב הירושה הרוחנית שלו לקבוצת לימוד, ובמשך הזמן קראו לעצמם עם ישראל, למרות היותם בפועל חלק מעמי המזרח הקדום (עובדה שהוכחה בבדיקות גנטיות). האם קיום מנהגים או השתייכות לדת כלשהי יכול למנוע מן האדם לעסוק בקבלה? המתחיל לעסוק בחוכמת הקבלה מוצא את עצמו מחוץ למנהגים ולטקסים של העולם הזה, מפני שהוא מתחיל לפתח בעצמו חוש נוסף, שאינו קשור לעולם הזה, אלא לבורא עצמו. הוא מתחיל להבין שמנהגים, דתות ואמונות אינם קשורים לבורא ולקשר עמו, אלא נוצרו על ידי אנשים לצורך נחמה פסיכולוגית, הרגשת הבטחון, הצדקת הקיום העצמי והקניית ערכי מוסר מינימליים לחברה האנושית.
"אך הקבלה טוענת גם, שלמרות עיסוקו של אדם בקבלה, אם קיים בו צורך פנימי לקיים מנהגים כלשהם, הקבלה לא תתלוש אותו מהם, אלא להיפך - הקבלה מייעצת לו להמשיך בהרגליו עד שלא ירגיש בהם תועלת. מלבד זאת, הקבלה מברכת קיום של מנהגים וכללים חינוכיים, בטענה שהם עוזרים לאדם להיות מאורגן יותר בזמן שהוא לומד את חוקי הקבלה, וזאת, עד שהרגשת העולם העליון תלמד אותו אדם איך לחשוב ולנהוג בצורה נכונה לחלוטין".
מיותר לומר שכל המקובלים האמיתיים דווקא הציבו במקום מרכזי מאוד את קיום המצוות, וכתבו שמדובר בקשר שלנו עם הבורא, כמו גם בתיקון הבריאה. לייטמן עיוות את המושגים ורתם אותם לצרכים אחרים.יהודים, שמרו מרחק מאיש זה!
קראתי את תשובתך בנוגע לרב ליטמן. לא ראיתי הרצאות שלו ולא קראתי ספרים ומאמרים שלו, אבל הבנתי מאנשים שקרובים אליי מאוד, שכן ראו, שהוא לא כופר במצוות מעשיות. הוא רק אומר שצריך להבין את מהות המצווה. בסך הכל הוא מראה לעולם שיש בורא וריבון, ומלמד מושגים בקבלה לפי מה שהבנתי. 
אז למה כל הרעש הזה סביבו? אם תוכל לתת לי תשובה מפורטת מעבר לכפירותיו, אשמח. כיוון שאם זה כ"כ מסוכן וכ"כ כפרני - לא אראה ולא אתקרב לזה כלל.
שלום לך. לייטמן אומר בין השאר שאין תחית המתים כמקובל לנו מחכמים, וכן אין חובה להניח תפילין למרות פסוק מפורש כמו "וקשרתם לאות על ידך", וגם הצום בכיפור לא חייב להיות ממש צום, שוב - למרות פסוקים מפורשים. כפי שאת כותבת, הוא אכן אומר שצריך להבין את מעשי המצוות, אבל הוא מוסיף שבכך יצאנו ידי חובתינו, ואין צורך לקיים מצוות מעשיות. המקובלים האמיתיים, יש לציין, כותבים בכל ספריהם על תיקון הבריאה וקיום הקשר עם הבורא באמצעות התפילה, המצוות המעשיות וכל הדברים שיהודי מצווה עליהם על פי ההלכה.
כך שאכן יש לברוח מזה כמו מאש, זאת מלבד עניינים בעייתיים אחרים.
 
התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי, לוקטו ונערכו ממדור השו"ת באתר הידברות.
תגיות:המרכז לקבלהקבלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה