חדשות בארץ

מהיום: גם מוניות מונגשות לנכים ומוגבלים

יוזמה חדשה של שר התחבורה ישראל כץ, הובילה למהפכת נגישות גם במוניות: מהיום יופעלו כ-100 מוניות ברחבי הארץ, שיונגשו במיוחד עבור נכים, ובתעריף זהה לזה של מונית רגילה. למדינת ישראל שבה חיים מאות אלפי נכים, כתוצאה ממלחמות, פעולות איבה ותאונות יש חובה ראשונה במעלה לדאוג לאזרחיה המוגבלים", הסביר השר כץ

אא

בשורות טובות: מהיום גם נכים יכולים להיעזר בשירותיהן של מוניות. זאת, בשל יוזמה חדשה שמנהיג בימים אלה שר התחבורה והמודיעין, ח"כ ישראל כץ, שמוביל בימים אלה מהפכת נגישות עבור נכים ומוגבלים בתחבורה הציבורית.

 כחלק מהיוזמה, החלו לפעול היום למעלה מ-100 מוניות מיוחדות (ספיישל) בכל רחבי הארץ, בעלות נגישות מיוחדת לנכים עם כסא גלגלים. לדברי כץ, מדובר רק בתחילתה של מהפכה מופלאה: בחודשים הקרובים צפויים לפעול עוד כ-300 מוניות נוספות, ועד סוף השנה ינועו בכבישי הארץ כבר למעלה מאלף מוניות נגישות. תעריף הנסיעה במונית מסוג זה, תהא זהה לחלוטין לתעריף הנסיעה של מונית רגילה.

יוזמה זו התאפשרה, לאחר שהשר כץ חתם על תקנה מיוחדת, המאפשרת לרכוש זכות ציבורית למונית המונגשת לנכים ומוגבלים (המכונה גם "מספר ירוק"), במחיר מוזל. בנוסף, תאגיד שיפעיל לפחות 50 מוניות מסוג זה המותאמות לנכים, יזכה להקלה משמעותית באגרה, וישלם רק 10,000 ₪ עבור זכות ציבורית להפעלת מונית, במקום כ-244,000 ₪ שמשלמים כיום. גם נהגים שאינם פועלים במסגרת תאגיד, ייהנו מהאפשרות לרכוש את הזכות הציבורית בהנחה של כ-50% מגובה האגרה בתקנות.

כמו כן, יש לציין כי בתוך שלושה חודשים בלבד, נרכשו כל אלף הזכויות הציבוריות שהקציב משרד התחבורה להפעלת מונית במחירים מוזלים.

(צילום: משה שי / פלאש 90)(צילום: משה שי / פלאש 90)

אולם לצד הזכויות יש גם חובות: נהג מונית "מיוחדת", מחוייב בסדנטדרים גבוהים להפעלת המונית, הכוללים בין היתר כי "גילה" של המונית לא יעלה על שלוש שנים, וכן יותקנו בה מעקה הרמה לכסא גלגלים או מעלון מיוחד המאפשר עליה וירידה נוחה של נכים בכסא הגלגלים. כמו כן, תאגיד המונית מחויב לספק את השירות בתוך 30 דקות בלבד מרגע הקריאה.

זאת ועוד, השירות יחוייב להינתן בפריסה ארצית בכלל חלקי הארץ, עם מוקד שירות טלפוני 24 שעות ביממה. בהמשך, תפורסם לרווחת הציבור גם מפת השירות הארצית של המוניות המיוחדות.

בימים אלו, יוזמת הרשת הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה תכנית להכשרת רכזי נגישות בכל תאגיד מוניות. במקביל, בכוונת משרד התחבורה ליזום יום עיון והדרכה לכלל נהגי המוניות ה"מיוחדות" לנכים.

לדברי השר כץ, מדובר צעד נוסף של משרד התחבורה ביישום תקנות הנגישות בתחבורה הציבורית בישראל, המבוצע בשיתוף עם איגודי הנכים ונציבות שוויון לאנשים עם מוגבלויות, וכי מדובר במהפכה של ממש עבור ציבור הנכים והמוגבלים בארץ.

"זכותם של הנכים לנהל אורח חיים סדיר ורגיל כשאר האוכלוסייה", התבטא כץ באשר ליוזמה החדשה, "ובכלל זה גם בתחבורה הציבורית. למדינת ישראל שבה חיים מאות אלפי נכים, כתוצאה ממלחמות, פעולות איבה ותאונות יש חובה ראשונה במעלה לדאוג לאזרחיה המוגבלים".

תגיות:מוגבליםנכיםמוניות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה