שידוכים וחיפוש זוגיות

עצות חכמות בענייני שידוכים

הגאון רבי חיים רבי שליט"א, ראש מוסדות עטרת חכמים שבתל גיבורים בחולון, במקבץ עצות בנושאי שידוכים

אא

זה היה לפני שנתיים. עסקנו רבות בנושא השידוכים בציבור הספרדי, פרסמנו ב"יום ליום" מכתב מאם כאובה, ומבול הפניות אז לא הפסיק להגיע.

אחד מהם היה מכתבו של הגאון רבי חיים רבי שליט"א, ראש מוסדות עטרת חכמים שבתל גיבורים בחולון, שהמכתב כאב לו כל כך, וישב וטרח לכתוב לנו מכתב ארוך בכתב ידו ובו הנהגות בנושא השידוכין.

שנתיים אחרי.

לפני כחודש יצא לי לנסוע עם נהג מונית. מפה לשם, מתברר שהוא תלמיד של הרב רבי. דיברנו על הא ודא, ונזכרתי פתאום על אותן הנהגות שהרב רבי שליט"א שלח למדור. הראיתי לו בדרך אגב, והוא התפעל. "תפרסם אותם שוב", הוא ביקש, "אני גם מנוי על העיתון ולא יצא לי לראות אותם".

עברו שבועיים, ופוגש אותי חבר נוסף. "תגיד", הוא שאל, "בזמנו פרסמת טור מיוחד עם הנהגות של איזה רב אחד על שידוכים, אתה יכול להשיג לי העתק מאותו מדור...?"

שנתיים עברו, אבל בכל זאת, אולי הגיע הזמן לפרסם את אותם הנהגות שוב. מי יודע, אולי זה יעזור לבחור או בחורה אחת, והיה זה שכרנו.

להלן המכתב שקיבלתי מהרב חיים רבי שליט"א:

לכבוד הסופר היקר ר' אפרים גלעד. כתבת בנושא השידוכין, תעשה חסד עם הקוראים ותכתוב גם עצות טובות, אולי גם שאלות ותשובות, אם דף זה יכול לעזור – בבקשה. באהבה וכבוד, חיים רבי, תל גיבורים חולון.

 

הנהגות לשידוכין

א. כל הצעת שידוך ששומעים, לשקול ולבדוק בכובד ראש, ולא לזלזל ולומר לא מתאים.

ב. גיל עשרים יפה לשידוך לבנים ולבנות, ולא לדחות סתם, ולהתייעץ עם אדם גדול בתורה ויראה.

ג. גם לפני גיל עשרים אם יש צורך והוא מבושל כל צורכו, ניתן להשתדך, ובפרט לבנות שיש להזדרז.

ד. לא לזלזל בעדות מסוימות. מרוקאי, פרסי, עיראקי, אתיופי, גרוזיני. לבדוק כל דבר בעיון נמרץ, כי יראת השמים באמת יכולה לחבר את הכל.

ה. לא לזלזל בשידוך כשהוא קרוב משפחה או מתושבי השכונה כי יתכן שזה מצוין, ולא לפסול בגלל שזוכרים מהעבר על כל מיני מעשים שאינם מכובדים, אלא לעיין "באשר הוא שם", מה שאומרים עליו, ובעיקר מידות ויראת שמים.

ו. לפעמים יש בחור מצוין, והמשפחה ענייה, אין להם כלום. וכן בחורה מצוינת ואין כלום, אין עזרה כספית ולא משפחתית. לא לזלזל. נכון שעדיף משפחה עם כסף, וזה עוזר מאוד לבני הזוג, אבל אם המשודך הוא יהלום, כדאי לחטוף אותו ולהכין כספת עבורו.

(צילום: קובי גדעון / פלאש 90)(צילום: קובי גדעון / פלאש 90)

ז. כשרוצים לבקש על בחור מסוים או בחורה מסוימת, צריך לכבד את המעמד. לשלוח אדם מכובד, איש קשר רציני היודע לדבר ולהציג את הכל באופן חיובי. אברהם אבינו ע"ה שלח את אליעזר עם רושם גדול של עושר. איש קשר רציני מגיע לו סכום כסף על העבודה, ואז עושה שליחותו נאמנה, ועל כל בעיה פונים אליו לעזרה.

ח. בחור גרוש - הכל משמים. עדיף שייפגש וישתדך עם גרושה כמוהו, או אלמנה, וישאיר את הרווקות לרווקים.

ט. כשהגיל מתקדם ואין הצעות, זה סימן לא טוב, ויש לעשות מאמץ זריז וזהיר כיצד להתקדם, ויתכן שכדאי לחשוב על גרוש, גרושה אלמנה, וצריך לבדוק. ואם זה יהלום - לחטוף. ולכן אין לפסול לעולם שום הצעה, ויש לבדוק בכובד ראש, וכנזכר לעיל.

י. לא להיפגע כאשר הצד השני דוחה את ההצעה, כי הכל משמים. "בת פלוני לפלוני". מי שדוחה צריך לחשוב פעמיים, שמא דוחה הצעה טובה, את בת פלוני בת פלוני שלו.

יא. לפעמים הבחור גורם לעצמו בושה וחרפה. בתקופת השידוכין יש להקפיד במיוחד על חיצוניות. להיראות נקי מכובד ומסודר. ואם הבחורה באה עם בגד עליון, כדאי להוריד אותו בזמן הפגישה.

יב. בזמן השידוכים, להכין כתובת, טלפון ועוד פרטים שדרכם ניתן לשאול על הבחור או הבחורה. כאשר הכל בהישג יד, יותר קל לגרור אותם להתקשר ולשאול. ולהתכונן לפגישה.

יג. מי שעבר את גיל 50, יתכן שהוא פטור ממצוות פרו ורבו, ועדיף שיישא אישה בת גילו. גם אם לא תלד, העיקר שיצליח לשמור על הקדושה, ויהיה עובד ה' באמת.

יד. כתוב בגמרא שיש מצווה לבני הזוג לייפות את עצמם, כדי שיקפצו עליהם בשידוכין, וכנראה שזה השתדלות חיובית ורצויה.

תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה