תרבות יהודית

סיפורו המופלא של תום פרנץ

זוכה תכנית הריאליטי "מאסטר שף" נולד בגרמניה למשפחה קתולית, ונמשך באופן בלתי מוסבר ליהדות ולארץ ישראל. לאחר תהליך גיור מאתגר הכיר את אשתו, חילונית למהדרין, שהתחזקה בעקבותיו, כולל שמירת שבת וכיסוי ראש. הסיפור המלא

אא

לתום פרנץ (39), זוכה העונה הנוכחית של "מאסטר שף", יש סיפור חיים מרתק. היום הוא אמנם שומר שבת, מניח תפילין ומעוניין לקיים חיים תורניים שלמים, אבל שום דבר מעברו לא רמז על כך. פרנץ גדל למשפחה נוצרית בעיר קלן שבגרמניה, וליהדות התוודע באופן ממשי רק בגיל 16, בעקבות משלחת חילופי סטודנטים מישראל וגרמניה, שעברה גם דרך בית הספר שבו למד.

"אני זוכר שכשראיתי אותם זה היה מבחינתי משהו חדש, בחורות ובחורים בגילנו שהיו כל כך שונים אבל כל כך מרשימים", סיפר בראיון למגזין mako. "הם חזרו ארצה אחרי שבוע, אבל אני נשארתי איתם בקשר מכתבים ולא הפסקתי לשאול ולחקור על ישראל". באותה שנה, 1990, הוא הגיע לארץ במסגרת שליחות אחרת, ומאז נפשו נקשרה בעם היהודי. תום ביקר כאן בחופשות מבית הספר, לאחר לימודיו החליט להתנדב לפעילות עם ניצולי שואה במרכז רפואי בתל אביב, והתאהב בארץ ישראל. "הבנתי בעצם שאני רוצה לחיות תקופה ארוכה יותר בארץ, פשוט להיות כאן", סיפר. "בשלב מסוים חזרתי לגרמניה, למדתי משפטים ואפילו התחלתי לעבוד במשרד עורכי דין, אבל זה לא היה זה. הבנתי שהלב שלי בישראל ועזבתי הכל, הייתי מוכן לשינוי".

בגיל 31 חזר תומר לישראל, וחודש לאחר הנחיתה החליט לבצע צעד לא מובן. "יום אחד הגעתי לבית חולים וביקשתי לעשות ברית מילה", הוא אומר. "הרגשתי שזה הדבר הראשון שאני צריך לעשות במדינה הזאת. רגע לפני הניתוח עמדו סביבי עשרות רופאים וכולם דיברו רוסית. הרגשתי בודד נורא, אבל זה בדיוק היה הרגע של התפילה הכי עמוקה ואמיתית שהייתה לי עם אלוקים. אמרתי לו אני עושה את זה בשבילך, עזור לי. זה היה הרגע המדהים בחיי. כמובן אחרי שההרדמה פגה הכל כאב, אבל זה ממש לא חשוב. ידעתי שלמעשה התחלתי את הגיור". הוריו, מנפרד (70) וקארן (67), הם נוצרים קתולים. כשגילו שבנם עוזב את הנצרות ומתגייר, לא ידעו כיצד להגיב. "זה היה לי נורא מוזר", אומר האב. "היה לי קשה עם זה, כי הוא גדל כקתולי ופתאום החליט לשנות את דתו ובעצם הולך נגד כל מה שחונך על פיו. בזמנו לא הבנתי למה הוא עושה את זה, אבל עכשיו אני רואה את האושר שלו ומבין. יש מגרעות בדת שלי, ואולי תומס ראה רק אותן. כך או כך, העיקר שאמונה נשארה בו".

כמו בכל גיור הלכתי ו"אמיתי", גם תומר עבר תהליך לא קל בדרך להפוך ליהודי. זה כלל הרבה לימודי גמרא, הדרכה צמודה וכמובן טבילה במקווה, ובסופו של דבר החליף תומס את שמו לתום. כיום הוא מניח תפילין מדי בוקר, מתפלל שלוש פעמים ביום, שומר כשרות באופן מלא, שומר שבת וממשיך להתחזק.

אבל פרנץ לא רק השתנה בעצמו, אלא השפיע גם על דנה הדרי (34), אשתו, שאותה הכיר לאחר הגיור. היא, חילונית למהדרין, סיפרה לו שבדיוק נפרדה מבן זוג לאחר תקופה ארוכה. הוא סיפר לה שמגיל 16 חלם להיות יהודי, עלה לארץ, עבר ברית מילה, ערך תהליך גיור שנמשך שנתיים וחצי, שינה את שמו ושהוא בכלל במקור נוצרי קתולי מעיר שנחרבה ברובה במלחמת העולם השנייה. "הייתי בהלם", אומרת דנה. "קלטתי שהבנאדם חלם להיות יהודי, ושהוא יודע פי אלף יותר ממני על היהדות. באופן מוזר, הקשר הזה גרם לי לאט לאט דווקא להתחיל לשמור על כשרות ולהתחזק. אחרי החתונה התחלתי ללכת עם כיסוי ראש והחלטתי שזאת האמת והדרך שלי".

כחלק מהזוגיות עם דנה ותהליך הגיור, החל תום לחקור את העבר של משפחתו במלחמה – ולשמחתו לא מצא קשר מפליל למפלגה הנאצית. כמו גרמנים רבים בתקופת מלחמת העולם השנייה, גם סבו חויב להתגייס לצבא הגרמני ושירת בחזית הרוסית, אך מעולם לא היה חבר במפלגה הנאצית. סבו השני עבד במפעל של חברת האלקטרוניקה "סימנס". "כשגרמני מגיע לביקור בארץ זה מחייב אותו ללמוד הרבה על התקופה הזאת, וזה מה שעשיתי. לא הספיק לי רק מה שלמדנו בבית ספר", הוא אומר. "לפני שהגעתי לארץ הייתי במחנות ההשמדה בפולין, בוועידת ונזה שבה התקבלו כל ההחלטות השטניות של הנאצים, וכיום אני כיום חבר דירקטוריון של ארגון אות הכפרה והשלום, שנועד לקרב בין שני העמים אחרי מלחמת העולם השנייה".

ביום שלישי האחרון זכה תום בגמר מאסטר שף, וסביר להניח שכעת הוא יתפתח בתחום הבישול הכשר, במקביל ללימוד הגמרא הקבוע שלו בכולל "זכר שלמה". "מה שאתה רואה עכשיו זה תום חדש, תום ששונה מתומס", אמר בסוף הראיון. "אני בנאדם הרבה יותר מאושר משהייתי קודם".

תגיות:תום פרנץגרי צדק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה