מוזיקה יהודית

רועי אדרי: נגיעה בלב של אביב גפן

בהופעה בלונדון ביקשו ממנו לבצע דווקא שירים בעברית, ובתאונת דרכים קרא "שמע ישראל" שנייה לפני ההתנגשות. בתכנית The Voice הוא כבר קידש שם שמים ברבים, ואפילו הוציא את אביב גפן משלוותו | ראיון עם רועי אדרי

אא

הנוכחים באולפן הענק פערו את פיהם בתדהמה. כשרועי אדרי, מתמודד טרי בתכנית The Voiceששודרה עד לא מזמן בערוץ 2, עלה לבמה, הוא לא החל לבצע את השיר שלשמו עלה להתמודד, אלא פצח ב"לשם יחוד קודשא בריך הוא" מהיר. שלומי שבת פקח עיניים, שרית חדד הסתכלה לצדדים, רמי קליינשטיין הניד את ראשו באיטיות, ורק אביב גפן לא התאפק בסוף הביצוע, והעיר לאדרי שמדובר ב"שימוש ציני באלוקים".

"וואו, זה היה קשה. פשוט עניתי לו שזה לא נכון", מספר אדרי על המעמד ההוא. "אתה רוצה להגיד שימוש ציני? בסדר, תגיד מה שאתה רוצה. אין מה לעשות, העבודה היא לעורר את כולם. אם זה עורר אותו - ברוך השם. מיד אחרי התכנית, סיבוב ההופעות הראשון שאביב גפן עשה היה עם אביתר בנאי. הוא גם אמר לא פייר שהתחלת עם תפילה. שאלתי למה לא פייר?. הוא ענה כי נגעת לכולנו בנקודה הכי עמוקה בלב. אנחנו יהודים".

אם לא שמעתם עליו עד היום, זה הזמן. רועי אדרי, לשעבר ראפר מצליח בישראל ובעולם, ואחד המתמודדים המצליחים ב-The Voice, שחרר לאחרונה את אלבומו החדש "שורשים". הרזומה שלו עשיר מאוד, המקומות שבהם הצליח רחבים ביותר, אבל כל זה מתגמד לדבריו לעומת המקום היהודי-רוחני שבו הוא נמצא כיום.

הסיפור המוזיקלי של אדרי מתחיל בסוף שנות השמונים, כאשר משפחתו ירדה לארה"ב, לוס אנג´לס, בהיותו ילד. "עברתי שם נעורים לא פשוטים", הוא מספר. "מה גם שהאוכל היה משמין והייתי ילד שמן מאוד. התבגרתי שם בגיל מאוד צעיר. בכלל, ארה"ב היא מקום שמהר מאוד מבגר את הילד. כבר בגיל צעיר מדברים איתך על כסף, בתים ומכוניות. בשבילם זה הייעוד העיקרי בחיים. אהבתי מאוד לשחק טניס, השתתפתי בתחרויות וזה העסיק אותי. בגיל 12 הפייטן חיים לוק לימד אותי את קריאת התורה וטעמי המקרא לקראת בר המצווה. את הטקס חגגנו כאן בארץ, אחרי שהוריי החליטו לחזור. אגב, שנה אחרי שעזבנו את לוס אנגלס הבית שלנו התמוטט באחת מרעידות האדמה הגדולות שהתרחשו שם".

באותן שנים, מספר אדרי, הרוחניות היתה ממנו והלאה. המשפחה היתה אמנם מסורתית, והקפידה על קידוש בשישי, חגים וכו´, אבל לא הרבה מעבר. "רק כשאתה חוזר בתשובה אתה מבין שזה פער גדול מחיים אמיתיים של אמונה, אבל באמת שהיה לי קשר עם הקב"ה. תמיד הייתי ממש מדבר איתו ומבקש למשל שיחזיר אותי לארץ. אז אפשר לומר שהייתי רוחני תמיד, אבל לא דתי. הסבים שלי משני הצדדים היו דתיים, ומשם ינקנו כנראה את האמונה".

כעבור ארבע שנים עקר אדרי לניו-יורק, אבל עוד לפני כן הצטרף ללהקת ההיפ-הופ סייד אפקט, שהוקמה ב-1993, הוחתמה בחברת התקליטים הגדולה Def Jam Records, והחזיקה מעמד עד 2001. החיים בארה"ב שינו את שמו של רועי לרוי, והוא זרם עם השינוי מבלי להבין את המשמעות הרוחנית עד הסוף. "עד שחזרתי ליהדות לא הבנתי מה המשמעות של הע החסרה. זה השפיע על המהות שלי, על הדרך שבה אני מתנהל, על הסגנון שבו אני שר. עם להקת סייד אפקט רציתי לכבוש את העולם. אבל הרבה דברים התרסקו וגיליתי את היהדות בכל מיני אופנים. לקחתי איתי תפילין לחו"ל, עבדתי במקום של חב"דניקים, והם אמרו לי כל הזמן תעשה תשובה, אבל הייתי עקשן מאוד. היתה לי קליפה חזקה מאוד. הייתי אומר להם שאני יותר דתי מהם - זו היתה התשובה שלי. לא הבנתי מה אני אומר בכלל. האמנתי שככה, בלי שבת, ציצית וכו´, אני עובד את השם בדרכי".

אחד הרגעים שבו הרגיש אדרי את יד ההשגחה העליונה אירע במהלכה של תאונת דרכים קשה ביום שבת, בכבישי ניו-יורק הסואנים. "הלכתי לעבוד ביום שבת כמאמן טניס, וידעתי שאני עושה משהו לא טוב", הוא מספר. "פתאום נכנסה בי משאית - מישהו מאיתנו פספס כנראה את הרמזור. היתה לי שנייה אחת לפני שהמשאית נכנסה בי מהצד. באותה שנייה אתה כאילו נפרד מהעולם, חס ושלום, והדבר שהכי מתבקש שתצעק זה אמא! או אוי!. אבל יצאה לי רק זעקת שמע ישראל! - ואז היתה ההתנגשות הגדולה. ראיתי אור לבן לשנייה, ואחרי המכה העצומה האוטו נעצר, ולא היתה עליי אפילו לא שריטה. האוטו עצמו היה טוטל-לוס, שני האנשים שנסעו במשאית עפו ממנה, ועליי לא היתה אפילו לא שריטה".

ומשם התעוררת לתשובה?

"עדיין לא. שם גיליתי את סוד שמע ישראל, אבל לא חזרתי עדיין בתשובה. למה? לא יודע. אבל בוא נגיד שהקב"ה כבר הכין את העניינים כך שאבין שאני קשור אליו. ואם בשנייה האחרונה לפני המוות-כביכול מה שיוצא לך זה שמע ישראל, הדבר מעיד על חיבור אמיתי של הנשמה ליהדות. זה לא סתם פסוק, זה משהו שקשור לחבל הטבור. הקב"ה רצה שאעבור דברים נוספים כדי שאגיע להבנה שאני יהודי, ושעליי לשמור על המצוות באהבה".

בשלב מאוחר יותר התעורר אדרי מכיוון אחר, כאשר הבין שהקהל בחו"ל רוצה דווקא את רועי היהודי, ולא את הראפר רוי, שכמותו יש ממילא המון. "באחת ההופעות הגדולות שלי בלונדון מישהו צעק לי מהקהל רוי, תעשה את השירים בעברית!. זה היה בכלל בחור גוי, לא דובר עברית. חשבתי לעצמי אני באמצע לונדון, ורוצים שאבצע משהו בשפת הקודש?. שאלתי את הקהל אם הם רוצים שירים בעברית, כולם צעקו יה! יה!, ורק אז הבנתי שאני מנסה לרדוף אחרי החן וההיפ הופ של הגויים, כשבעצם מה שהם רוצים זה את היהודי, את הדבר האמיתי, את שפת הקודש".

ב-2005 חזר אדרי לארץ. עוד לפני כן הוא זכה כאן לפרסום כשהשתתף בלהיט של סאבלימינל והצל, "ילד רחוב", ולאחר מכן שחרר אלבום בכורה (בו התארחו, בין השאר, אביתר בנאי וקובי אוז) והחל להנחות בערוץ 24 את תכנית ההיפ-הופ "דיבור צפוף". שם הוא הכיר את אדם בן לביא (פישי הגדול), שפתח עבורו את השער ליהדות ולחסידות. "שם למדתי הבעל שם טוב, הרב קוק, רבי נחמן, הרבי מליובאוויטש, והבנתי עד כמה כיף להיות יהודי. אחרי הצילומים החלטתי שאני רוצה להתחיל לשמור שבת. הכרתי את אשתי והיא עזרה לי מאוד, קנתה לי את הכיפה הראשונה שלי ובכלל עברה ביחד איתי את התהליך. גם היא בעלת תשובה. ביחד עשינו את התהליך. אני חושב שעכשיו הנשמה שלי מוכנה גם לחלוק את השמחה הזו שלנו עם כל העולם. זה אור ששייך לכולם".

ב-2008 הוצאת אלבום בכורה שכלל דואטים עם אביתר בנאי, קובי אוז, שאנן סטריט ועוד. הוא הוקלט בתקופה שבה היית על קו התפר, לא?

"עד הסוף היה על קו התפר. לא היו בו דברים ממש פרובוקטיביים, אבל הוא לא היה כשר למהדרין. בכלל, כל הזמן אני נתקל בדילמות. בפרויקט מסוים רצו שאשיר עם נשים ולא הסכמתי. זה היה ממש במהלך התשובה. בסוף הם עזרו לי, לא הייתי בהקלטות ולא ראיתי את הנשים. נרתעתי כי ראיתי שזה עלול להרקיד אנשים במעורב. גם לא הופעתי כדתי, כי לא רציתי לעשות חילול השם. מאז חזרתי לשם רועי, הלכתי עם כיפה וציצית, ובכלל אימצתי את המראה הדתי גם ברמה החזותית. אני עוד לא מופיע בהפרדה לגמרי, אבל הכל לאט לאט. אי אפשר לאכול הכל מהר. אני מאמין שהקב"ה רואה את הדרך שלי ומסייע לי כל הזמן".

אתה מרגיש בתעשייה יותר קושי בגלל החיבור ליהדות או שיותר קל לך מבעבר?"אני לא מרגיש קושי בתעשייה. אני דווקא רואה שכולם אוהבים תכנים של יהדות. גם עידן רייכל משתמש בתכנים של יהדות. האמנים הכי מצליחים בפלייליסטים משתמשים בתכני יהדות. התעשייה תומכת בזה. לפני שלושה ימים שמו בוואינט את הקליפ שלי שצולם בירושלים, בכותל. זה פורסם בערוץ התרבות, לא בערוץ היהדות. יש מקומות שהקב"ה מסייע לדברים להיכנס אליהם, וזה קורה. היום היהדות נמצאת בכל כך הרבה מקומות לא צפויים".

ספר על האלבום היחסית-חדש "שורשים".

"זה אלבום שהוקלט במהירות שאף פעם לא עשיתי, כי ידעתי שאנחנו הולכים ל-The Voice. זה EP, רק 7 שירים. מיני אלבום. יש בו שירים טובים, שמחים, מחזקים".

ואיך יישמע האלבום הבא?

"אני עובד עליו כרגע בצורה מאוד אינטימית. לא באולפנים גדולים אלא בבית. מבשל אותו כמו חמין, לאט לאט. אני מבטיח שיהיה אותי נטו. תתפלל עליי שהוא יהיה הכי יהודי שיש. ברוך השם, אני מכוון רק ליהדות. אבל כל כך הרבה סגנונות של מוזיקה טמונים בי, ואני לא יודע מה מבניהם יתפרץ".

צילום: חיים בר גיגי

תגיות:רועי אדרימוזיקהאביב גפן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה