הרב בצרי על מכת האבק מסוריה: "עלינו לעצור ולהתבונן מאין באה עלינו הרעה הזאת"

"בגמרא נאמר ששלוש עבירות - אין אדם ניצל מהן בכל יום, אחת מהן היא אבק לשון הרע. ועל כן עלינו לעצור ולהתבונן מאין באה עלינו הרעה הזאת בדמות אבק דווקא, ולהסיק את המסקנה המתבקשת - האבק הגיע כנגד חטא אבק לשון הרע, שרבים בדורנו עדיין נכשלים בו". מאמר מחזק מפי הרב יצחק בצרי

אא

יהודים יקרים, 

מכת האבק והעפר ששוררת בארצנו הקדושה וכבר גרמה למאות חולים לפנות אל בתי החולים, איננה מקרית. בפרשת השבוע, 'כי תבוא', קראנו על 98 קללות, ביניהן קללה זו. אומר הפסוק: "ייתן ה' את מטר ארצך, אבק ועפר מן השמיים ירד עליך עד השמדך" (חומש דברים, פרק כ"ח, פסוק כ"ד). שימו לב לצירוף כ"ד - זהו התאריך בו החלה סופת האבק להופיע בארצנו, וזהו גם יום ההילולה של ר' ישראל מאיר הכהן מראדין המכונה 'חפץ חיים' על שם חיבורו המפורסם - ספר ללימוד הלכות לשון הרע.

בגמרא (מסכת בבא בתרא דף קס"ה) נאמר ששלוש עבירות - אין אדם ניצל מהן בכל יום, אחת מהן היא אבק לשון הרע. ועל כן עלינו לעצור ולהתבונן מאין באה עלינו הרעה הזאת בדמות אבק דווקא, ולהסיק את המסקנה המתבקשת - האבק הגיע כנגד חטא אבק לשון הרע, שרבים בדורנו עדיין נכשלים בו.  

כשהקב"ה רצה להעניש את המצרים במצרים, אחת המכות שנתן להן היא אבק. ככתוב: "והיה לאבק על כל ארץ מצרים, והיה על האדם ועל הבהמה, ושחין פורח אבעבועות בכל ארץ מצרים" (ספר שמות, פרק ט', פסוק ט'). זאת ועוד. כתוב שאחת המכות של לשון הרע, היא נגעים שדבקים בעורו של האדם. מה עשה הקב"ה ברחמיו? במקום להביא עלינו נגעים בעורנו, נתן רק אזהרה. ומהו השיעור שאנחנו צריכים להפיק מכך? אנחנו צריכים להבין, שכל שינוי בגרמי הטבע בא לעורר אותנו לשוב בתשובה שלימה. בימים אלו, כולנו צריכים לעשות חשבון נפש עם עצמנו ולשאול: 'האם אנחנו בסדר אחד עם השני, האם נכשלנו בדיבורים לא טובים אחד על השני, האם יש לנו מה לתקן בלשוננו?'

לא סתם מגיע האבק ממדינת סוריה דווקא. בשנים האחרונות, אינספור פצועים סורים טופלו בבתי החולים שלנו, וקיבלו את הטיפול המסור והטוב ביותר. ולמרות זאת, זה לא שינה את היחס שלהם כלפינו. הם שונאים אותנו באותה שנאה, ומדברים עלינו לשון הרע בדיוק כמו לפני כן, אם לא יותר. 

מה זה אומר? זה אומר שלא יעזור לנו כלום. אנחנו יכולים להיות נחמדים מהיום עד מחר - אבל כל עוד לא טיפלנו בשורש, כל עוד אנחנו עדיין מתבוססים בלשון הרע - הבעיה תישאר בעינה. 

במקורות הקדושים שלנו ישנם הרבה אזכורים לגבי אותו 'אבק', שמקצת ממנו אנחנו 'טועמים' בימים אלו - למשל במאבק של יעקב אבינו עם המלאך, שם מתאר הפסוק "ויוותר יעקב לבדו, וייאבק איש עמו עד עלות השחר". מה זה וייאבק? שוב, לשון אבק שעלה במלחמה נגד כוחות הטוהר והטוב (יעקב) לבין כוחות הרשע (מלאך ישמעאל ואדום). 

הרב יצחק בצריהרב יצחק בצרי

לכן יהודים יקרים, בימים אלו, ימי הסליחה והרחמים - זו ההזדמנות של כולנו להאיר פנים לזולת. זהו הזמן להתעורר לתשובה ותיקון - שיימשך ב"ה, גם לשנה כולה. השתדלו ככל יכולתכם לקרב אנשים רחוקים, לחייך אליהם, לשמח אותם, לדבר עליהם רק טוב, ולאהוב כל יהודי ויהודי באשר הוא. 

שמרו על פיכם ולשונכם. איך עושים זאת? אמר פעם אדם חכם: 'אם היו מדברים על הוריך את הלשון הרע שאתה מאזין או מדבר, לא היית מסוגל לשמוע זאת, כי אתה אוהב אותם. כך אתה צריך להרגיש כלפי כל יהודי ויהודי שאתה שומע עליהם לשון הרע, או חלילה רוצה לדבר עליהם - שמרוב האהבה שלך כלפיהם, אתה לא מסוגל לשמוע שמישהו אומר עליהם משהו רע'. בכלל זה, נכלל הלשון הרע שנשמע בתקשורת הרחבה, על פלוני או אלמוני. יהודי צריך להתרחק מזה כמו מאש שורפת. 

ויהי רצון שבזכות תיקון אבק לשון הרע ותולדותיו, נזכה שתוסר קללה זו ואחרות מעלינו ותבוא שנה טובה ומבורכת על כל עם ישראל. 

תגיות:לשון הרעאובך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה