חדשות בארץ

70 שנה אחרי: מה כתב נציב בית הסהר לרבי אריה לוין זצ"ל?

מכתב שמועמד למכירה בבית המכירות הפומביות "קדם" מלמד על פועלו הרב של "אבי האסירים", רבי אריה לוין זצ"ל

אא

מכתב מרגש מ-1945 מלמד על פועליו הגדולים של איש החסד רבי אריה לוין זצ"ל, שנודע בכינוי "רב האסירים". המכתב מועמד כעת למכירה בבית המכירות הפומביות "קדם" בירושלים. 

המכתב, שכתוב בשפה האנגלית, נכתב בשלהי מלחמת העולם השנייה, והוא חתום בידי נציב בתי הסוהר הבריטי. מדובר בתשובה רשמית לפנייתו של הרב לוין אל הנציב, בו הוא מאשר כי האסירים היהודים בבית הסוהר שבירושלים יורשו להתכנס לתפלות ביום ט' באב. בצדו האחורי של המכתב יש כיתוב בכתב-ידו של הרב אריה לוין: "רשיון להגיד קינות בצבור ולהתפלל בת"ב (תשעה באב)".

כתב ידו של הרב אריה על המכתב מנציב בתי הסוהר הבריטי צילום: בית המכירות הפומביות ''קדם''כתב ידו של הרב אריה על המכתב מנציב בתי הסוהר הבריטי צילום: בית המכירות הפומביות ''קדם''

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות "קדם", מוסר כי "מרגש מאוד להחזיק במכתב שהביא נחמה ועידוד לאסירי ציון בידי האיש ששם לו למטרת חייו לחזק את רוחם. סיפורים רבים נקשרו בשמו, אך מכתב זה הוא עדות פיסית חיה להשתדלויותיו הרבות. הגם שמדובר במכתב המאשר תפילה ליום אחד, תפילה זו רוממה מאוד את האסירים ביום החורבן הלאומי וחיזקה את נחישותם במאבק למען ציון".

הראי"ה קוק זצ"ל אמר כי ׳יש בו בר' אריה, מידה של גומל חסד בגופו וכאן סוד נשמתו ותיקונו בעולם". אכן, רבי אריה לוין זצ"ל, הנודע בכינויו "רב האסירים", היה נוהג במשך כעשרים וחמש שנה, כבר בתקופת המנדט הבריטי, ללכת רגלית בכל שבת לבקר את האסירים בבתי הכלא, לעודד את רוחם ולכתוב להם מכתבים. בפרט נודעו ביקוריו אצל אסירי המחתרות ועולי הגרדום. פועלו הגיע גם לשלטונות הבריטיים, שביקשו ממנו שבזמן שהוא מבקר את האסירים היהודים יבקר גם את האסירים הערבים משום שראו שביקוריו של רבי אריה מעודדים ומרגיעים את האסירים. רבי אריה הסכים שהרי "חביב אדם שנברא בצלם". רבי אריה ביקר בקביעות גם בבית החולים למצורעים על מנת לעודד את יושביו.

לאחר מלחמת השחרור, כאשר הוחזרו לישראל גופותיהם של אנשי מחלקת הל"ה, שנה וחצי לאחר שנפלו בקרב, לא הצליחו אנשי הרבנות הצבאית לזהות בוודאות 12 גופות. לפתרון הבעיה שנוצרה הוטל על הרב לוין לערוך את גורל הגר"א - הטלת גורל שבאה לזהות את הגופות.

על פי צוואתו נרשם במצבתו שהוא מבקש ממי שעולה לקברו שיאמר "אני מאמין באמונה שלמה שתהא תחיית המתים בעת שיעלה רצון מאת הבורא יתברך שמו".

מכתב של נציב בתי הסוהר הבריטי לרב אריה לוין - מאשר תפילה בתשעה באב צילום: בית המכירות הפומביות ''קדם''מכתב של נציב בתי הסוהר הבריטי לרב אריה לוין - מאשר תפילה בתשעה באב צילום: בית המכירות הפומביות ''קדם''

תגיות:הרב אריה לויןבית הסוהרמכתב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה