חדשות יהדות

שבר שיא: בן 17 סיים את הש"ס בפעם הרביעית

העילוי הצעיר של כולל 'ש"ס אידען' סיים ונבחן על הש"ס בפעם הרביעית

אא

"קשה להאמין שמאורע שכזה מתרחש בדור שלנו", התבטאו כמה ראשי ישיבות. מדובר בנער צעיר, מוכשר ביותר, שבימים הקרובים הוא עומד לחגוג יום הולדת של גיל שבע עשרה. את יום ההולדת שלו החליט לחגוג בדרך מיוחדת: סיום ש"ס בפעם הרביעית בחייו.

הכולל הייחודי 'ש"ס אידען', הוא מיזם של גאב"ד פוזנא, הגאון רבי אברהם אייזן שליט"א. לפני כמה שנים הוא ברר קבוצה מזוקקת של אברכים מופלגים בתורה. תנאי הסף לכניסה, היה ידיעה מקיפה בכל התלמוד בבלי, כשרוב האברכים, נבחנו עליו גמרא עם ביאור רש"י ותוספות.

קצב הלימוד בכולל מזכיר ספרי הנהגות של גאוני עולם. הספק של שמונה דפי גמרא מדי יום, כאשר בכל שבת נדרשים הלומדים ללמוד עוד ארבעה דפים. בסוף כל חודש, חייב כל אברך ואברך לעמוד בבחינה, בעל פה ובכתב, על מאתיים עשרים וחמישה דפי גמרא בידיעה ברורה.

לפני שנה התפרסם תיעוד של בחינת פתע שערך מרן הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א למשלחת האברכים שנכנסה לחדרו. הרב קנייבסקי שאל שאלות שהצריכו ידיעה מקיפה בכל הש"ס. האברכים הוכיחו בקיאות מפליאה, שהוציאה את מרן מגדרו בשל התפעלותו. והוא בירך את ראש הכולל, גאב"ד פוזנא, על כך שהוא מחזיק את גדולי ישראל של הדור הבא.

האדמו"ר מצאנז שליט"א אמר במעמד סיום הש"ס האחרון: "מיום בריאת העולם עוד לא קם כולל שכזה שכל האברכים שלומדים בו יודעים ש"ס בעל פה".

השבוע, כאמור, הפתיע הצעיר שבחבורת העילויים, כאשר הכריז על מבצע אישי, שבו הוא סיים את כל הש"ס, פעם נוספת, מחוץ לסדרי הכולל, בתוך ארבעה חודשים. גאב"ד פוזנא, טרח ובא במיוחד מארצות הברית, כדי לשמוח בשמחת תלמידו.

הסיום עצמו נערך בחדרו של מרן האדמו"ר רבי דוד חי אבוחצירא שליט"א. אברכי הכולל נכנסו למעון קודשו, שם נערך המעמד, בהשתתפות ראש הכולל והאברכים. האדמו"ר שמוקיר את ראש הכולל ומיזמו, נשא דברים נלהבים בחשיבות הכולל ולומדיו. "העולם כולו עומד על הכולל הזה והגאונים שלומדים בו. בשום מקום בעולם לא לומדים את ההספק העצום שלומדים פה. מי שמסייע לכולל, מקרב את הגאולה. המשיח יבוא בזכות התורה שאתם לומדים", אמר האדמו"ר.

אלא שלאברכי כולל ‘ש”ס אידען’ אין פנאי. בחודש תשרי הקרוב, מתוכנן להיות סיום הש”ס של כלל האברכים. שיערך – כמדי שנה – ברוב פאר והדר, בהשתתפות כל גדולי ישראל.

תגיות::סיום השש"ס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה