עובדות ביהדות

מצווה יומיומית מתחת לאף, שחלקנו לא משקיע בה מספיק

במצוות שבת אנו מקפידים על קלה כחמורה. אנחנו לומדים, משננים וחוזרים תדיר על ההלכות, שמא ניכשל. אבל במה שונה מצוות כיבוד הורים משמירת שבת? שתיהן כתובות זו אחר זו בעשרת הדיברות, יחד עם "לא תגנוב”, ”לא תרצח" ועוד הלכות חמורות ובסיסיות. איך ייתכן שדווקא במצווה זו רפו ידינו?! 8 עובדות על כיבוד הורים

אא

1.מצוות עשה מן התורה שאדם יכבד את אביו ואת אימו. גודל חשיבותה של מצווה זו נלמד מדברי חכמים: "בזמן שאדם מכבד את אביו ואת אמו, אומר הקדוש ברוך הוא מעלה אני עליהם כאילו דרתי ביניהם וכבדוני".

2.שכר המכבד את הוריו - בחומש דברים מובא שכרו של המכבד את הוריו: "כבד את אביך ואת אמך כאשר ציווך ה’ אלוקיך למען יאריכון ימיך ולמען ייטב לך על האדמה אשר ה’ אלוקיך נותן לך" – המכבד את הוריו זוכה לחיים טובים. חז”ל מסבירים שמדובר בחיי העולם הבא ולאו דווקא העולם הזה. פירוש נוסף מפרש את "יאריכון" מלשון ארוכה ומרפא. כלומר, חייך יהיו בריאים יותר.

בתנא דבי אליהו נאמר: "כל המבקש ימים ושנים, ועושר ונכסים וחיים בעולם הזה, וחיים ארוכים לעולם הבא שאין לו סוף, יעשה רצון אביו שבשמים ורצון אביו ואמו".

3.כבוד ומורא - מצווה זו מופיעה בתורה בשני ציוויים (שמות כ', י"א): "כבד את אביך ואת אמך", כפי שמפורש בעשרת הדיברות, וכן מצוות "איש אמו ואביו תיראו", הכתובה בספר ויקרא (י"ט, ג'). הציווי לכבד את ההורים והציווי להתיירא מפניהם, נחשבים כשני ציוויים נפרדים.

כיבוד הורים – ציווי זה פירושו לכבד את ההורה בפועל, להאכיל אותו כשהוא זקוק לכך, להשקות אותו, להלביש אותו, להנעיל אותו, לטייל איתו, להיכנס ולצאת עמו וכדומה. הדברים אמורים במיוחד בהורים קשישים הזקוקים לעזרה זו.

מורא אב ואם - ציווי זה מורה על הצורך לנהוג בדרך ארץ כלפי האב והאם, לא לסתור את דבריהם וכדומה. "מורא אב ואם" פירושו: לא להגיד להם "לא נכון", לא לשבת במקומם, לא להמרות את פיהם וכיוצא בזה.

4. כיבוד הורים לנשים נשואות - לפי ההלכה, כבוד הבעל קודם תמיד לכיבוד הורים. אישה, לפי ההלכה, הולכת אחרי בעלה, ולכן אם נוצר קונפליקט בין כבוד הבעל לכבוד ההורים, אצל אישה נשואה הבעל קודם תמיד.
עם זאת, ברוב המקרים ניתן למצוא פתרון שיספק את כולם, כך שכדאי לשאוף ליישר את ההדורים בכל הצדדים.

5. כיבוד חמיו וחמותו - כיבוד הוריו של הבעל נובע מההתקשרות של האישה לבעלה, והוא חלק מהזוגיות. לכן, לפי ההלכה, בשביל אישה נשואה כבודם של חמיה וחמותה זהה לכבוד הוריה ואף קודם לו.
גם על הבעל מוטל החיוב לכבד את הורי אשתו.

6. כיבוד הורים אצל בעלי תשובה - בדורנו המבולבל נראה שמצוות כיבוד הורים נתפסת כמצוות רשות, חלילה. רבים חושבים: "אם ההורים שלי אכן אנשים ראויים – אכבד אותם, אבל אם לדעתי הם אנשים רגילים או פחות מזה – משום שלא היו לדעתי הורים טובים מספיק – הכבוד שלי כלפיהם מוטל בספק".
הגישה המקולקלת הזאת פושטת לצערנו בכל המגזרים, אך לעיתים היא מקבלת משנה תוקף אצל בעלי תשובה שמרגישים שבשבילם, ההורים אינם המקור, הרי הם לא שומרי מצוות. הם מרגישים פעמים רבות חכמים וטובים מהם, וההורים, מצדם, מרגישים את רוח ההתנשאות והשיפוט, ומכאן ועד יצירת מערכת יחסים רעועה הדרך קצרה.

רש"י מפרש את הפסוק: "איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותיי תשמורו" כך: "סמך הפסוק שמירת שבת לכיבוד הורים ללמדך שכולם חייבים בכבוד השם, ואם הוריך מבקשים ממך לחלל שבת או לעבור על כל מצווה שהיא – אסור לך לשמוע בקולם".
נראה, אם כן, כי אין חובה לכבד את ההורים אם הם מבקשים לעבור על ההלכה. אבל מכיוון שקונפליקטים רבים לא נסובים סביב ענייני הלכה גרידא, זכות וחובה גם לבעלי תשובה לכבד את הוריהם בכל הגדרים וההלכות.
עם זאת, חשוב מאוד לדעת שסוגיית כיבוד הורים אצל בעלי תשובה דורשת עיון מעמיק ודעת ישרה. לכן, בכל מקרה שמתעוררת שאלה יש לשאול רב, כדי שלא ניכשל בכבוד שמים וגם לא בכבוד הורינו, חלילה.

בעלת תשובה ניגשה לרב בשאלה: "איך אני יכולה לכבד את הורי מחללי השבת, שרחוקים מלהיות אנשים יראי שמים?" הרב השיב לה: "מי הביא אותך לעולם ואפשר לך לתקן ולקיים את המצוות? מי גידל אותך בצורה כזו של חיפוש האמת ושל ערכים שהביאו אותך לשאול ולחזור בתשובה?" השואלת השיבה: "ההורים שלי", והרב הסביר לה כי כשחזרה בתשובה, לא ניתקה את השלשלת והתחילה חדשה, אלא המשיכה את הערכים וההנהגות של הבית שבו גדלה והביאה אותם לגדרי ההלכה והאמונה". הרב הוסיף ואמר: "את כמובן לא חייבת להסכים עם דרך חייהם, אבל את כן חייבת בכבודם, כי בעצם לא חזרת בתשובה למרות ההורים שלך אלא בזכותם"...

לאחר מספר שבועות חזרה בעלת התשובה לרב וסיפרה לו שמאז התחילה, לראשונה בחייה, להעריך את הוריה ולראות אותם באור חדש. אמה הרגישה מיד בשינוי, ומערכת היחסים שלהן הלכה והתחזקה.

7. לכאורה, אין לך מצווה קלה ופשוטה כמו מצות כיבוד אב ואם. מקובלת היא על כל בני אנוש. הכול מבינים את חובתה הגדולה. מצווה זו נחשבת לאחת המצוות השכליות וההגיוניות ושכרה כתוב במפורש בתורה. גם הטבע האנושי, אשר לו שותפים כולם, התגייס גם הוא לקיומה של מצווה זו.

אף על פי כן לא שפר גורלה של מצווה זו וקשה לקיימה כהלכתה, עד שהיה רבי יוחנן אומר: "אשרי מי שלא חמאן" - אשרי מי שלא ראה את אביו ואמו. שאי אפשר לקיים כבודם ככל הצורך, והוא נענש עליהם. חובת הזהירות בכבוד אב ואם דורשת מן האדם להתבטל בפני הוריו ביטול גמור, ומכאן הקושי שבקיומה.

8. בספר משלי נאמר: "מקלל אביו ואמו – ידעך נרו באישון חושך". ידוע כי הנר משול לנשמתו של האדם, והאור משול לתורה ולמצוות. הפסוק במשלי אומר כי מי שמתרשל במצווה זו ומתייחס בזלזול להוריו מנתק, חלילה, את הכבל הראשי של אספקת החשמל ועלול להגיע לישיבה בחושך ובאפלה. השפע שהיה צריך להיות מנת חלקו ילך וידעך ולבסוף יכבה.

על דרך החיוב נאמר כי המאמר החמישי בו נברא העולם: "יהי מאורות ברקיע השמים” הוא כנגד הדיבר החמישי: "כבד את אביך ואת אמך". הזוהר הקדוש מבאר: "אביך הוא השמש ואמך היא הירח… שכל המכבד את אביו ואמו, הקדוש ברוך הוא מאיר לו בעולם הזה ובעולם הבא".

אל תחמיצו את הרצאתו של הרב זמיר כהן בנושא כיבוד הורים:

תגיות:מצווהכיבוד אב ואם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה