עודד מזרחי: "זו השליחות שלי, ללא ספק"

עודד מזרחי ביסס את מעמדו בתחום הסיפורים המרגשים והמפתיעים על השגחה פרטית, בעלי תשובה ומה שביניהם, ועכשיו יוצא ספרו החדש "עין רואה". הזדמנות מצוינת לקיים איתו ראיון ולפרסם את אחד הסיפורים המרגשים שבספר

אא
רווקה שהגיעה לקנות ציצית כסגולה ומצאה חתן בו במקום, אדם שגיחך על המשפט "אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם, אל יתייאש מן הרחמים" ומצא את עצמו באותה סיטואציה בדיוק, אברך בן שלושים ללא רישיון נהיגה שהציל אוטובוס שלם על נוסעיו, שני אבות לבני זוג מאוהבים - האישה גדלה כנוצריה והאיש כיהודי - מגלים את עברם המשותף כתלמידי ישיבה לפני השואה, ועוד ועוד - כל אלה מככבים בקובץ הסיפורים החדש של עודד מזרחי, "עין רואה" (הוצאת "ראש יהודי"). 102 הסיפורים שבו פורסמו מדי שבוע בעיתון "בשבע", וכעת הם מאוגדים לכדי ספר שלם, כולל תוספות.
עודד מזרחי (49, נשוי, אב לחמישה וסב לנכד. מתגורר ברחובות) הוא שם מוכר בתחום הכתיבה. מאחוריו כבר כמה וכמה ספרים, וכתיבתו הקולחת, מלאת הרגש והלחלוחית, כבר הפכה לשם דבר, בעיקר בקרב הקהלים שמתעניינים בסיפורים מהחיים. בנוסף הוא כותב בעלון "בראש יהודי" ובאתר "ברסלב", ומעת לעת גם עורך ספרי חסידות.
מזרחי, יליד פתח תקווה, הוא בעצמו חוזר בתשובה. ילדותו עברה באילת, והוא למד במגמה ריאלית-פיזיקלית בתיכון, שירת בחיל המודיעין, ובהמשך למד באוניברסיטת תל אביב קולנוע וספרות. במהלך לימודיו חזר בתשובה, עבר ללמוד בישיבת "לב יהודה" של חסידי ברסלב, ובשנים האחרונות הוא תלמידו של החסיד והמקובל הרב יצחק גינזבורג.
"אחרי החזרה בתשובה לא התעסקתי כלל בכתיבה במשך עשר שנים", מספר מזרחי. "בשלב מסוים החלטתי לחזור למה שאהבתי בעבר - ספרות ושירה - רק כמובן באופן אחר. הוצאתי שלושה ספרי שירה, ולאחר מכן עברתי לספרות שמשקפת את חוויית התשובה, כתיבה שיותר מתמקדת בחייו של החוזר בתשובה, בהתמודדות שלו, במשברים שלו, ופחות בעניין של 'כמה טוב לחזור בתשובה'".
בהמשך הוציא מזרחי את סדרת ספרי "אור חוזר" - סיפורים מיוחדים ונבחרים של אנשים שעשו את אותו צעד לא פשוט. החלק הרביעי, אגב, יוצא בימים אלה ממש, לצד הדפסה מחודשת של החלקים הקודמים. כולם ימכרו בקרוב באופן בלעדי בחנותו של פנחס ראובן בבני ברק.
"יש שני רבדים", מרחיב מזרחי, "הראשון מדבר על כך שכמה חשוב ונפלא ונכון לחזור בתשובה, וכמה השגחה פרטית יש בכל העניין הזה. הרובד השני עוסק בהתמודדות בתחום התשובה. זה לא שאתה חוזר בתשובה והכל נחמד, אלא יש כאן התמודדות עם כל העולמות. זה צריך להיעשות בזהירות, כי מדובר בדברים רגישים, אבל מצד שני חשוב לכתוב עליהם כדי לתקן. עכשיו אני עובד על 'הרהורי תשובה 2', שיכלול לא סיפורי תשובה אלא סיפורים מעולם התשובה".
 
 
איך מגיעים אליך כל הסיפורים? יותר נכון, איך אתה עצמך מצליח להגיע אליהם?
"בהתחלה היו לי כל מיני מקורות כמו קלטות של תוכנית מערוץ 7 או רדיו 10, שבהן אנשים סיפרו את הסיפורים המיוחדים שלהם. אספתי סיפורים משם, ולאט לאט הרחבתי את המעגל. בעקבות הפרסומים החלו לפנות אליי אנשים נוספים. גם המייל שלי מפורסם, כולל בספר החדש 'עין רואה'. כל הסיפורים אמיתיים לגמרי, ללא תוספות".
 
יש בספר החדש סיפור שאתה מחובר אליו במיוחד?
"אני אוהב דווקא את הסיפורים הקלילים יותר, אבל קשה לי להצביע על סיפור מסוים. יש סיפורים על שידוכים והם חביבים במיוחד, כי רואים איך הקב"ה מפעיל ממש השגחה פרטית מרוכזת על מנת לזווג זיווגים. כל סיפור שאני כותב - אני פשוט חי אותו. אחרת זה פשוט לא עובר טוב. ככל שאתה יותר מזדהה עם הדמויות - הסיפור עובר יותר טוב. בכלל, יש גם חידוש בנושא, על כך שהסיפורים הם פה לייסורים. אם מפרקים את זה, המילה סיפורים מורכבת מהאות פ"ה ומהמילהיסורים. אין סיפור בלי ייסורים. הסיפור הכי גרוע זה סיפור שהכל נחמד בו... והסיפור היהודי - יש בו בהתחלה שגרה כביכול, ואז מתפרצת בעיה ויש ייסורים, ולבסוף אתה חוזר למצב הראשוני שהוא יותר טוב מהפתיחה של הסיפור".גם כשיש בסוף מוות?"גם כשיש מוות בסוף, חייבת להיות איזושהי המתקה. יש בספר סיפורים על אסונות שקרו, ויכול להיות שרובד הפשט קשה ורע, אבל ברמת הדרש והנסתר - זה מתהפך לטובה".
 
ולסיום, שאלה מתבקשת: איך אתה עצמך חזרת בתשובה? יש סיפור מעניין מאחורי זה?
"הסיפור עצמו מופיע ב'אור חוזר 1'. למדתי ספרות וקולנוע באוניברסיטת תל אביב, ויום אחד נחת עליי חבר ברסלבר. פתאום נכנסתי למצב של התגלות מפתיעה: אתה רואה שמישהו בא וטוען שהתורה היא אמת. זה לא רק מסורת ומנהגים, אלא יש פה טענה חזקה. בפרט כשמתגלה הרובד של הנסתר - אתה מגלה שהעסק פה הוא אחר לגמרי. זה לא היה לי פשוט. היו התמודדויות, בירורים בתוך היהדות, חיפוש שלמות, ובסופו של דבר הבנה שכמעט בכל מקום אתה מקבל משהו חלקי. בכלל, אני חושב שהגעגועים למשיח הם געגועים לשלמות של כל הרבדים שישנם ביהדות. היום לצערנו יש הרבה מחלוקות, אבל החוזר בתשובה לא מחויב לאף אחד, הוא מחויב רק לאמת, לכן הוא נוטה יותר לעסוק בחיפוש. כמובן שאני עצמי כבר לא עוסק בבירור הבסיסי שהאמת עלי אדמות היא היהדות, אבל אני רואה שהדבר נצרך ויש אנשים שזקוקים לו. ברור לי שאם הדברים האלה רצויים ואנשים מתחזקים מזה, סימן שזהו רצון השם - ועלי להמשיך הלאה בכל הכוחות שהוא נותן לי. כתיבת סיפורי האמונה והתשובה זו השליחות שלי, ללא ספק".
תגיות:עודד מזרחיבעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה