היסטוריה וארכיאולוגיה

האם התגלה השער שהציל את דוד המלך?

בחפירות הארכיאולוגיות בגן הלאומי תל צפית התגלה שער הכניסה לעיר הפלישתית גת, אליה ברח דוד מפני שאול

  • כ"א אב התשע"ה
קטע מביצורי העיר גת שהתגלוקטע מביצורי העיר גת שהתגלו
אא

שער ענק שהתגלה בחפירות ארכאולוגיות בגן הלאומי תל צפית היה כנראה כניסה לעיר גת, המרכז הפלישתי הגדול בארץ ישראל של ימי התנ"ך. גת הייתה מיושבת עד המאה התשיעית לפני הספירה, והתנ"ך מתאר כי העיר הייתה מקום מושבם של הפלישתים (שהחזיקו בחמש ערים בארץ גם לאחר שבני ישראל כבשו אותה בימי יהושע). גת הייתה גם עיר מגוריו של גוליית, שנהרג על ידי דוד.

החפירות שבהן התגלה השער וביצורי העיר גילו עד כמה מרשימה וחזקה הייתה בירת הפלישתים, אומר פרופסור אהרן מאיר מאוניברסיטת בר אילן, הבכיר בארכיאולוגים הפעילים במקום. חפירות ארכיאולוגיות מתקיימות באזור תל צפית כבר מ-1899, אבל רק בעשורים האחרונים הבינו ארכיאולוגים כמה גדולים ורבים השרידים באזור.

הצוות הארכאולוגי בתל צפית עסק בחפירות לחיפוש ביצורי העיר כשמצא את החלק העליון של שער ענק. מכיוון שהקירות שנותרו הם כה גדולים וחזקים, ייתכן שייקח כמה שנים לחשוף אותם במלואם. כרגע אפשר לראות רק את המשטח העליון של המבנים, אבל בהתבסס על הגודל וצורת האבנים בהם השתמשו לבנייה, נראה כי חומות העיר גדולות למדי. הביצורים החזקים האלה כנראה מנעו מהממלכות היהודיות בארץ להשתלט על גת. מי שהכניע לבסוף את גת הוא חזאל מלך ארם, שכבש אותה והרס אותה בשנת 830 לפני הספירה, כמסופר בתנ"ך.

אחד הדברים המעניינים בתגלית הוא ששער העיר גת מוזכר בתנ"ך כגורם שתרם להצלתו של דוד המלך. בספר שמואל א' פרק כ"א מסופר כי דוד ברח מפני שאול המלך אל העיר הפלישתית גת, שנשלטה אז על ידי אכיש. עבדי אכיש זיהו את דוד וסיפרו למלכם מה זהותו האמיתית של האורח בעיר, שרק לאחרונה חיסל את גיבורם גוליית. כדי להינצל מהסכנה, דוד השים עצמו כמשוגע: "וישנו את-טעמו בעיניהם, ויתהלל בידם; ויתו על-דלתות השער". חז"ל אומרים כי דוד כתב על שער העיר דברי שיגעון לפיהם אכיש ואשתו חייבים לו כסף רב. ייתכן מאד שהשער שהתגלה בתל צפית הוא השער שדוד המלך כתב עליו כדי לשכנע את הפלישתים שהוא משוגע.

תגיות:ארכאולוגיהדוד המלך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה