אמונה

מדוע יהושע כבש את העמים הכנענים בכח?

מהו ההסבר המוסרי מאחורי כיבוש עמים שחיו בארץ כנען? והרי היהודים הם רחמנים בני רחמנים...

  • ז' אב התשע"ה
אא

ירון שואל: "כשיהושע הגיע לארץ בכדי לכבוש אותה בפקודת השם, האם לא הייתה דרך אחרת מלבד רצח של העמים שישבו בארץ?"

* * *

שלום וברכה ירון,

הקב"ה הוא א-ל צדיק ורחום. המוסר של התורה עולה על כל מוסר אנושי, ואף על המצרים שהטביעו את בנינו בים כותבת התורה (דברים, פרק כג): "לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו". אף על החיילים המצרים שרדפו אחרינו בים, סיפרו חז"ל שה' אמר למלאכים: "מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה?!" (מגילה, דף י, עמוד ב).

הרמב"ם כתב שאסור להלחם באף עם לפני שקוראים לו לשלום, ואפילו עמלק - אם ישוב בתשובה, אסור לפגוע בו. כך נפסק בהלכות מלכים (פרק שישי): "אין עושין מלחמה עם אדם בעולם עד שקוראין לו שלום, אחד מלחמת הרשות ואחד מלחמת מצווה, שנאמר (דברים פרק כ') "כי תקרב אל עיר להלחם עליה וקראת אליה לשלום". אם השלימו וקיבלו שבע מצוות שנצטוו בני נח עליהן אין הורגין מהן נשמה, והרי הן למס... ואסור לשקר בבריתם ולכזב להם אחר שהשלימו וקיבלו שבע מצוות".

אך העמים שהיו בזמן כיבוש הארץ לא רצו שלום ולא רצו לשוב בתשובה. התורה מספרת לנו שהקב"ה נתן לנו את הארץ על חשבון העמים - מכיוון שהעמים היו רשעים, כך לדוגמה, הם היו מקריבים את בניהם על המזבח, והיו נגועים בכל סוג של גילוי עריות. מעניין לציין שגם המחקר הארכיאולוגי גילה נתונים דומים על עמי כנען, שהיו מסואבים כל כך, עד שאפילו בתי התפילה שלהם היו מוקד עלייה למעשים מטונפים. עלינו גם לזכור שהעמים הרשעים הללו שחיו בארץ כנען, היו בעצמם כובשים אשר היו סחרו בעבדים, בנשים ובילדים, והתייחסו בזלזול לחיי אדם, הם לא היו שומעים את זעקתם של יתומים ואלמנות. בספר ויקרא (פרק יט) תמצא את רשימת החטאים החמורים של יושבי הארץ, בסופם נאמר: "ושמרתם אתם את חוקתי ואת משפטי, ולא תעשו מכל התועבת האלה, האזרח והגר הגר בתוככם - כי את כל התועבת האלה עשו אנשי הארץ אשר לפניכם ותטמא הארץ... ושמרתם את משמרתי לבלתי עשות מחקות התועבת אשר נעשו לפניכם ולא תטמאו בהם אני ה' אלוקיכם".

עבודת האלילים כללה בתוכה רצח ילדים, גילוי עריות בין בני משפחה, הקרבת אנשים על המזבח, אכילת איברים של בהמות וחיות בעודן בחיים, סחר בילדים, זימה בקנה מידה המוני, ומעשי תועבה שקשה להעלות על הדעת.

גם המחקר הארכיאולוגי מגלה לנו על הרמה המוסרית הירודה של העמים האליליים הקדומים. על מקדשי זימה המוניים שהקימו, על רצח המוני של אנשים על המזבח, והתעלמות מחוקי מוסר בסיסיים שבין אדם לחבירו.

בימינו מדינות המזרח, כמו גם מדינות נוצריות באירופה ואמריקה - כבר קיבלו עליהם יסודות ומוסר מתורתנו הקדושה, ולכן אתה מוצא בהם התנהגות מוסרית בסיסית, בתי-דינים, עזרה לעניים וכדו'. אך העמים הקדומים היו משוללים יסודות אלה, ולכן ה' נתן לנו את הארץ על חשבונם.

אך למרות רשעותם של עמי קדם, חז"ל מלמדים אותנו שיהושוע בן נון שלח תחילה אגרות שלום לעמים, ונתן לעמים את האפשרות להינצל. למעשה ספר התורה מספק לנו דוגמאות רבות בהן העמים השונים ניסו לתקוף את בני ישראל גם כאשר ניסו לקרוא להם לשלום (במדבר, כא, כא): "וישלח ישראל מלאכים (-שליחים) אל סיחון מלך האמורי לאמור, אעברה בארצך... בדרך המלך נלך עד אשר נעבור גבולך, ולא נתן סיחון את ישראל עבור בגבולו, ויאסוף סיחון את כל עמו ויצא לקראת ישראל המדברה ויבוא יהצה וילחם בישראל". התורה מספקת לנו דוגמאות היסטוריות רבות לנסיונות של בני ישראל לקרוא לעמים השונים לשלום, והדרך בה העמים ניסו לנצל את חולשת העם במדבר כדי להכחידם ולגזול את ממונים (דוגמאות לכך תמצא בספר שמות פרק יז, במדבר פרק כ', במדבר פרק כא', במדבר פרק כה').

המוסריות של התורה תמיד עלתה על המוסר של העמים, כי היא לימדה את העולם מוסר, כך הבטיח ה' (דברים ד, ה): "ראה לימדתי אתכם חוקים ומשפטים... ושמרתם ועשיתם כי היא חוכמתכם ובינתכם לעיני העמים, אשר ישמעון את כל החוקים הלאה ואמרו - רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה. כי מי גוי גדול אשר לו אלוקים קרובים אליו כה' אלוקינו, בכל קראנו אליו? ומי גוי גדול אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים ככל התורה הזאת, אשר אנוכי נותן לפניכם היום?"

תגיות:יהושע בן נוןארץ כנען

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה