תשעה באב

אבילות? כן. עצבות? בשום אופן לא!

בעל ה'עבודת ישראל' ממשיל את צערו של הקדוש ברוך הוא לצערו של מלך בשר ודם ומבאר את תפקידם של העבדים כאשר המלך עצוב

(צילום: Robert Swift / פלאש 90)(צילום: Robert Swift / פלאש 90)
אא

בעל ה'עבודת ישראל' כתב שאמנם בזמן זה יש דיני אבלות, אך בשום אופן אין להיות בעצבות. "הגם שהזמן גרמא להיות עצב ונאנח על חורבן בית ה', עם כל זה, יש לחזק את עצמו ולטהר לבבו לעבוד ה' בתורה ותפילה ושמחה".

בעל ה'עבודת ישראל' מרחיב וממשיל את צערו של הקדוש ברוך הוא לצערו של מלך בשר ודם, ומבאר את תפקידם של העבדים כאשר המלך עצוב. לדבריו, "משל למלך שיש לו ימים של שמחה וימים של עצבות. כאשר המלך טוב לב, הוא אינו צריך משוררים שינעימו לו כי בלאו הכי הוא שמח. אך כאשר יתעצב המלך ממקרה מסוים שקרה לו, תפקידם של הזמרים והמשוררים לשמח את ליבו".

"באותו אופן", מבאר בעל ה'עבודת ישראל', "עלינו לפעול עם הקדוש ברוך הוא. בזמן שבית המקדש חרב, ויש לפני הבורא עצב כביכול, אז משרתי ה' תפקידם להנעים לו, לקלס שמו ולשמח אותו. בימים אלו, כאשר המלך מצטער על הגלות של בניו, תפקידינו לבוא אליו, להסיר מלפניו את העצבות ולשמח את כבוד המלך. בימי עצב אלו עלינו לומר לפניו – "אתה מלכנו מעולם, וגם עכשיו, ותמלוך לעולם ועד, ועלו מושיעים בהר ציון ויאתיו כל לעבדך ויתנו לך כתר מלוכה". 

"העולה מן הדברים הוא", מסכם בעל ה'עבודת ישראל', "שיש לחזק ולהתחזק, לא להתרשל בעבודת ה' חלילה. אפילו בתשעה באב, הגם שיש לבכות במר נפש על כל אשר קרה לנו ביום ההוא, מכל מקום יש לשמוח ולשמח את לב המלך בשמחה העתידה, כיוון שבתשעה באב נולד מלך המשיח שיגאלנו במהרה".

כלומר, עלינו לשמוח ולשמח את הבורא, דווקא בימים אלו, בהם הוא עצוב. האופן בו ניתן לשמח את מלכנו הוא לעבוד אותו בשמחה, לקיים את מצוותיו בשמחה ולהתפלל לפני לביאת הגאולה בציפיה ובשמחה.

בספר "פסקי תשובות" נאמר כי "מיעוט שמחה בימים אלו, היינו דווקא בדברים של רשות, אבל בעבודת השם, בתורה ותפילה אדרבא יש לעשותם בשמחה רבה וברעותא דליבא (ברצון הלב), כי הזמן מסוגל להתקרב אל המלך וביחוד בשבתות שבין המצרים". כלומר, עלינו לשמוח כי בימים אלו ניתן להתקרב אל המלך ביתר קלות.

באופן זה ביאר ה'מגיד ממזריטש' הפסוק ממגילת איכה : "כל רודפיה השיגוה בין המצרים" - "כל אדם מישראל הרודף אחר ה' וחפץ להמליך את הבורא יתברך שמו על עצמו ועל העולם כולו, יוכל להשיגו יותר בימים אלו". אכן, לימים אלו סגוליות מיוחדת להשיג את הבורא ולהתקרב אליו.

מסופר כי בעת שהגישו לפני רבי מרדכי מנדבורנא פתקים ובהם שמות של אנשים הסובלים צרות גדולות, היה מצווה להביאם אליו בתשעת הימים, כי אלו הם ימים המסוגלים לכל מיני ישועות.

מן הדברים עולה כי בימים אלו, עלינו לשמח את מלכנו. לעשות את מצוותיו מתוך שמחה, להתפלל לפניו בשמחה ולצפות יחד עימו לביאת גואל צדק.

הרב יצחק יוסף עונה על השאלה האם מותר לשמוח בתשעה באב שחל בשבת:

 

הרב הרצל חודר על דרכנו לזרז את הגאולה:

 

תגיות:תשעה באבעצבותאבלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה